06.09.16

ABIGAIL WILLIAMS - In the Shadow of a Thousand Suns

2008 Candlelight Records

čas: 46:30
styl: melodic black/death

Mrazivý příběh

ABIGAIL WILLIAMS debutovali v roce 2006 s EP "Legend", okamžitě rozdělili náhodné posluchače na dva tábory a objevila se dokonalá polarizace názorů a pohledů na ně. Jedni viděli v mladých muzikantech stylové inovátory, jejichž pojetí melodického black metalu vystaveného na moderních deathcorových základech hraničilo doslova s geniální drzostí, pro druhé se však jednalo o nadbytečný a nepřirozený počin hodný tak jedině pádu do propasti. Nyní je nasnadě konfrontace, ABIGAIL WILLIAMS totiž udělali další rázný krok a předhazují pokračování svého nejednoznačného hudebního příběhu.

Podobná uskupení nemají rozhodně na růžích ustláno, přestože se dají prozatím spočítat na prstech jedné ruky. Jistá rozpolcenost provází i poslední počiny stylových souputníků WINDS OF PLAGUE (ti si od ABIGAIL WILLIAMS nenávratně vypůjčili šikovnou klávesistku Kristen Randall) a THE BREATHING PROCESS a nelze se divit, že na album "In the Shadow of a Thousand Suns" byla před jeho vydáním soustředěna pozornost velkého množství fanoušků. ABIGAIL WILLIAMS se v mezičase rozhodně neuložili k zimnímu spánku, stačili projít několika personálními rošádami, následně se dokonce rozpadnout a opětovně pak s posilami začít usilovně pracovat na novém materiálu.

A jaký tedy je výsledek jejich snažení? Podobně jako jsou alba "s nevhodným obsahem" opatřena upozorněním "Parental Advisory", tak zasloužila by "In the Shadow of a Thousand Suns" přelepku s heslem "rozpolcenost". Dojít k nějakému rozumnému závěru je totiž těžší než poskládat Rubikovu kostku. Muzikanti mají čich na úchvatné melodie, nová kopretinka Ashley "Ellyllon" Jurgemeyer se opravdu znamenitě stará o všechny dech beroucí klávesové linky a samply a jejich zvuk proplouvá skrze skladby takovou lehkostí, že zanechává v posluchačích úžas. Bohužel ze zbytku je cítit jakási pachuť. Na "In the Shadow of a Thousand Suns" necítíme z deathcorové minulosti zhola nic, před námi se rozprostírá pouze krajina mrazivých dálek.

Přesto se nelze ubránit dojmu, že je vše vytvořeno jako odpověď na nynější poptávku u trendové americké mládeže, která se s blackmetalovým stylem jako takovým setká jen stěží, a proto je jim nabízen kapelou, která jim je svým vzezřením i death/metalcorovou minulostí nejblíže (AW vystupují na americkém kontinentu téměř výhradně ve společnosti žánrových kapel AS BLOOD RUNS BLACK, BORN OF OSIRIS a tunami dalších). Nemá cenu pitvat se ve jménech a vzorech, které jsou slyšet při poslechu novinky, i když každému jsou DIMMU BORGIR nebo CRADLE OF FILTH asi ihned zřejmí. Americká mládež touží po objevování stále něčeho nového a ABIGAIL WILLIAMS jim tohle dozajista splní. Nahrávka je to ponurá, chytlavá a některé skladby jsou skutečně sexy ("The World Beyond", "A Thousand Suns" nebo "Into the Ashes"). Ve finále nám ale nevykrystalizuje dokonalé atmosférické dílo, protože se před námi vždy objeví pochybnosti. Na nezaujatého posluchače tak může působit zajímavě hlavně asistence Tryma Torsona (EMPEROR) při nahrávání této desky. Jinak se ovšem jedná o lehce nadprůměrný počin, který za předchozím EP dost citelně zaostává.

Jak tedy končí hudební příběh ABIGAIL WILLIAMS? Prozatím jsou veškeré závěry nejasné a je zřejmé, že snaha těchto muzikantů bude ještě dalším dílem pokračovat. Trochu se jim to vymklo z rukou, vytratilo nadšenecké kouzlo a vše přesunulo ke studené profesionalitě. Tleskat se tak dnes rozhodně nebude. Snad příště.

sestava: Ken Sorceron - zpěv, Ashley "Ellyllon" Jurgemeyer - klávesy, Plaguehammer (Tommy Haywood Jr.) - baskytara, Bjornthor (Bjorn Dannov) - kytara, Mike Wilson - kytara, Samus (Sam Paulicelli) - bicí
produkce: James Murphy
odkaz: myspace.com/abigailwilliams
1. I 00:39