06.09.16

06.09.16

HIM

GUNS N' ROSES - Chinese Democracy

GUNS N' ROSES - Chinese Democracy

2008 Geffen

Kdo někdy zaslechl píseň "Don't Cry" od amerických rockových mohykánů GUNS N' ROSES, bezpochyby se mu nesmazatelně (ať už jakýmkoliv způsobem) zaryla pod kůži a muselo být okamžitě jasné, že s ohledem na úspěchy předchozích počinů se tímto kapela zapsala do rockové historie. Rozruch, který se kolem GUNS N' ROSES začal šířit poslední dobou má však na svědomí jiná událost a tou je vydání nové desky s názvem "Chinese Democracy".

Ať už se člověk na novinku dívá z jakéhokoliv úhlu, musí být víc než jasné, že se aktuální materiál nese v duchu tradic předchozích počinů, ať už byly úspěšné více či méně. Tentokrát se však CD rodilo s velkým očekáváním a ve velkých bolestech a po celá ta léta tvoření se nad GUNS N' ROSES a také samotným Axlem Rosem tvořil mráček obav a pochybností. Hudební dráhy, které společné zkřížili Axl a nově prostřídavší se muzikanti, nakonec doznaly symbiózy, z níž se může radovat nejeden příznivec této formace. Po těch dlouhých patnácti letech se k nám dostává deska o harmonické síle a v nablýskané zbroji, na níž se musel její zvukový inženýr pořádně vydovádět. Pravda, čas a peníze rozhodně nebyly brzdou.

I přes nesporně vysokou kvalitu producentské práce nepůsobí "Chinese Democracy" jenom uniformně uhlazeně, ale nabídne i syrové momenty, kdy třeba "Shackler's Revenge" s elektronickými prvky á la PRODIGY vypadá v kontextu jiných písní opravdu jako drsnější starší brácha, navíc s největšími ambicemi. Podobné hrátky s elektronikou neminuly ani následující "Riad n' the Bedouins" a hned na začátku skladby se člověku ježí chlupy na těle z přímo hororově pojaté pasáže, která s náznakem příchodu neznámé síly přechází v Axlův charakteristický nakřáplý výkřik. Skladba přímo stvořená pro automobilové závody a honičky, plná napětí, hazardu a živelnosti, ale zároveň kompaktní a jedna z nejvýraznějších věcí na placce.

Nebyl by to Axl, kdyby si nestřihl aspoň jeden baladický kousek napěchovaný citlivostí a harmonií. Na "Chinese Democracy" stíhá rozvláčnou atmosféru hned několik písní, z nichž každá je vyšperkována rozličným způsobem. Zatímco typická klavírní sonáta "Street of Dreams" se pohybuje v běžných a ne moc invenčních mezích, "Madagascar" si se svou uhrančivě temnou až psychedelickou rovinou stojí o poznání lépe. Už jen úvodní motiv dechové sekce má v sobě zakódovánu snad všechnu beznaděj světa. Sázka na orchestrální prvky se GUNS N' ROSES v této písni opravdu vyplatila. A když už jsme u těch melancholicky zasněných skladeb, je potřeba ještě doplnit píseň "This I Love" s velice intenzivním Axlovým zpěvem v refrénu, klavírní houpavou dramatičností a jak jinak něž kytarovým sólem, které si umí pohrát pocity a slznými kanálky.

Novinková deska se neobešla bez hostů, kdy se jedním z nejzajímavějších stal Sebastian Bach, ex-zpěvák amerických SKID ROW, který pomohl svým hlasem dotvořit skladbu "Sorry", pomalou a nenáročnou věc, která se až k závěru dostává do vypjatějších vibrací. Mezi zvláštní atributy alba patří také jakási melodramatická scéničnost, stačí si pustit třeba skladbu "There Was a Time", přivřít víčka a nechat se unést vnitřním světem fantazie. Zato při pohledu na k reálnému životu odkazující přebal desky tolik představivosti zapotřebí není.

Nedá se říct, že by byla "Chinese Democracy" špatnou deskou. Neobsahuje nic, co by ji nějak výrazně shazovalo či ztrapňovalo. Spíše se s ní Axl možná zahrabal tak hluboko, že už nedokázal vidět věci s mírným nadhledem. Energie, která se snášela nad dvojdílným materiálem "Use Your Illusion" z let 1991 byla potopena a nemilosrdně zapovězena. Bohužel se na desce nejspíš odrazila skutečnost, že byla dělána s jistou nuceností. Chybí ji lehkost a ta hardrocková hravost. Těžko polemizovat o tom, jestli si Axl uvědomil, že bez Slashe to prostě nemá šťávu...

sestava: Axl Rose - zpěv, klávesy, Robin Finck - kytara, Bumblefoot - kytara, Richard Fortus - kytara, Tommy Stinson - baskytara, Dizzy Reed - klávesy, bicí, Frank Ferrer - bicí, Bryan Mantia - bicí, Chris Pitman - syntezátor a další
produkce: Axl Rose, Caram Costanzo
čas: 71:25
styl: hard rock
země: USA
1. Chinese Democracy
2. Shackler's Revenge
3. Better
4. Street of Dreams
5. If the World
6. There Was a Time
7. Catcher in the Rye
8. Scraped
9. Riad n' the Bedouins
10. Sorry
11. I.R.S.
12. Madagascar
13. This I Love
14. Prostitute

Tisíckrát odkládané vydání novinky guruů špinavého garážového rocku, opakované měnění aranží, nástrojových i zpěvových stop bylo definitivně završeno. Z kapely kromě zpěváka nezůstal "na kameni kámen" a díky Axlově posedlosti zvukovou i pěveckou dokonalostí se totéž bohužel stalo i s kdysi tak neotřelým, syrovým, drsným novodobějším rock'n'rollovým zvukem. Jasně, časy skvělého CD "Appetite for Destruction" a několika následných nahrávek nelze vrátit, ale myslím, že ta syrovost a neplánovaný a od srdce (a od prochlastaných jater) zahraný rock'n'roll novince nejvíce chybí. Zvuk je špičkový a na zpěvu je poznat, že si Axl dal hodně záležet. Největším překvapením je jeho měnění hlasových poloh, od ječáku ve stylu Tiny Turner ("Madagascar"), powermetalového výrazu až po popově uhlazený projev v "Prostitute". Rovněž sóloví kytaristé povedeně vyšperkovávají skladby (nejvíc mě berou metalovější, "bublavější" sóla v "Better"), ale celkově je "Chinese Democracy" kytarově střídmější, než za časů vzletné i divoké hry Slashe. Čtrnáctiskladbové album není zklamáním, i když vyložené hity neobsahuje. Po tolika letech jsem čekal trochu víc. Každopádně musím konstatovat, že rock'n'rollový duch GUNS N' ROSES je definitivně pryč, nahradil jej moderní rockový sound. A teď je otázkou, jak na to budou reagovat skalní fanoušci.

70%
Tomáš Holub

K žádné jiné rockové nahrávce od "St.Anger" nepřistupují posluchači s takovou (domnělou) znalostí pozadí jejího vzniku jako k "Chinese Democracy". A doba, po kterou fanoušci na album čekali, je pro něj zásadní přitěžující okolností. Jakkoliv se jedná o solidní hardrockovou desku, její síla sotva vynahradí všechny ty roky čekání.

Rockový drive, který se dostavuje spíše ojediněle (třetí skladba "Better" je "best"), nahradily studiové hrátky, z nichž některé jakoby odrážely proměnu hudební scény všech těch let, po které vznikaly. "Chinese Democracy" není třeba démonizovat, zdaleka se nejedná o propadák – to, co mohlo desku činit pestrou, ale zůstalo upozaděno a přebito Roseovým jedinečným hlasem, o což možná stejně šlo v prvé řadě.

60%
Viktor Palák

70 %