29.09.16

06.09.16

06.09.16

TANGAROA - One Hand for the Knife, One Hand for the Throat

2008 Anticulture Records

Tříštění nálad

V polynéském bájesloví je TANGAROA považován za boha moře, otce všech mořských bytostí. Pokud britská partička zamýšlela nějak smysluplně vystihnout svou muziku právě zvoleným názvem kapely, pak se jí to dokonale podařilo. Jednou z mořských bytostí by totiž mohla být chobotnice, jejíž chapadla prostřednictvím této desky sahají do všech možných stylových hladin.

Všechny metalové hlavy, kterým imponuje cokoliv s předponou math, by nyní měly zbystřit svou pozornost. Předtím, než se rozhodnete vklouznout do tajů studiové prvotiny "One Hand for the Knife, One Hand for the Throat“ od grindových nádeníků TANGAROA, vyžeňte z dosahu slyšitelnosti všechny kardiaky, psychicky nevyrovnané osoby a to už nemluvím o příbuzných v důchodovém věku. Hudba této kapely zní, jakoby se řídila podle splašeného metronomu. Tu se řítí zničujícím grindovým tempem, tu zabrousí do silně progresivních vod, ve kterých není nouze o množství nečekaných melodií i totálně schizoidních okamžiků. Muzikanti se řídí podobným heslem jako asijští výrobci elektroniky: "technika vpřed!". Technicky totiž zní v tomto humbuku téměř vše, od matematické přesnosti po vzoru velikánů MESHUGGAH až po dokonalé kytarové a progresivní hrátky BETWEEN THE BURIED AND ME.

Instrumentální dovednost a skladatelská zručnost se dokonale snoubí s šílenými vizemi muzikantů v kombinaci s množstvím čerpaných hudebních vlivů. Mezi jednotlivými momenty lze vyčíst i další vzory: PSYOPUS nebo EPHEL DUATH. Zvuk charakterizují především swingující bicí a maniakální vokál na pokraji nervového kolapsu. Dočkáme se i zasněných post-rockových pasáží ("Jupiter Sheep Farm"), které z poklidné atmosféry stoupají k metalovým bouřlivým výšinám. O momenty překvapení není tedy na prvotině "One Hand for the Knife, One Hand for the Throat" rozhodně nouze. TANGAROA si vzala z každého metal/hardcorového fochu trochu toho, trochu zase onoho a vytvořila drásavou muziku, která se pyšní pro tento styl až nepřirozeně dlouhými skladbami (povětšinou kolem osmi minut), které jsou po okraj napěchovány rytmickými zvraty. Label Anticulture Records mladíky s nálepkou "tajemní metaloví experimentátoři" hrdě postrkuje kupředu a není se čemu divit. Tolik kreativity lze na debutové desce v tomto žánru najít málokde.
Pro jednoho těžko pochopitelné, pro druhého lehce stravitelné. Třičtvrtěhodinka technického nadšení těchto mládenců příjemně pocuchá nervy a na nějaký čas se vryje do paměti. Na jak dlouho? Určitě do doby, než se objeví odkudsi další porce překvapení od nějaké neznámé bandičky. Teď už vím, proč jsou TANGAROA prostřednictvím EPHEL DUATH vynášeni do nebes…

sestava: Bishop – zpěv, Gaz – kytara, Matt – kytara, Robert Threapleton (aka Conan) – baskytara, Simon B – bicí
studio: WellerHill Productions
čas: 46:02