06.09.16

06.09.16

PRVNÍ HOŘE - Lamento
ABYSS doporučuje

PRVNÍ HOŘE - Lamento

2008 Black Point Music

PRVNÍ HOŘE jsem objevil na 16. ročníku Besedy u Bigbítu v Tasově a dodnes na jejich povedené vystoupení vzpomínám. Svůj styl kapela označuje jako "futuristický punk-jazzový kabaret", a jelikož v ní působí i mim (pan Štulda – Michal Šťulík), kromě hudby si divák mohl vychutnat i vskutku povedené a výrazově padnoucí pantomimické sekvence. Kdo by si myslel, že skupina svým kabaretním vystupováním (myslím tím pódiovou stylizaci) zakrývá případnou muzikantskou nemotornost, hluboce by se mýlil. Právě skvělé muzikantské výkony jsou jejich nejsilnější zbraní, nutno ale dodat, že silných "zbraní" má kapela ve svém arzenálu více. A já se jen těšil na to, zda se to projeví i na jejich (již třetím) albu "Lamento", na kterém (dle bookletu) "potulný soubor PRVNÍ HOŘE lamentuje nad osudem". Já po poslechu tohoto skvělého a jedinečného hudebního počinu mohu skleslým hlasem spíše konstatovat, že nezbývá než hořekovat, lamentovat a bědovat nad zbytkem tuzemského hudebního dění.

PRVNÍ HOŘE na své hudebně experimentální bárce úspěšně proplouvají vodami tvrdšího kytarového rocku, kde drsnější (a někdy až vyloženě progresivně metalové) pasáže střídají "kabaretnější" sekvence s dominancí klavíru a akordeonu. V žádné z kompozicí nechybí silné melodické momenty, objevují se i pasáže téměř avantgardní. V přímočařejších skladbách (i když slovo "přímočařejší" je nutno brát u tohoto alba s velkou rezervou) se mi jeví možná inspirace rovněž svéráznější kapelou, tentokrát z punkovějších vod – ZNOUZECNOST, se kterou PRVNÍ HOŘE pár koncertů odehráli. Hra hudebních kontrastů a střídajících-se nálad však nepůsobí nepatřičně, ale právě naopak kompaktně. Tradiční problém přijde při škatulkování stylu – jedná se totiž o působivou mozaiku pečlivě sestavenou ze střípků ze zcela rozlišných hudebních forem z experimentální, progresivní, rockové, metalové, punkové, jazzové a kdoví ještě jaké hudby – takže proto crossoverová alternativa.

Chápu, že někoho takové spojení stylů muže vyděsit nebo přinejmenším zapůsobit trochu chaotickým dojmem. Po poslechu alba si ale troufnu říci, že kapela přesně ví, co chce, a že své experimentování dovedla na "Lamentu" k naprosté dokonalosti. I když texty (které je nutno rovněž pochválit) nehýří žádným optimismem, hudba vám díky své rozvernosti žádné deprese nezpůsobí. Spíše vás donutí k zamyšlení a úvahám (na mě nejvíce svou atmosférou zapůsobila pomalejší skladba "Všechny cesty"). Naprosto precizní muzikantské výkony všech hudebníků jsou umocněny výborným zvukem nahrávky. Skvěle byly zvoleny i zvuky kytar (od "čistých" až po řádně nabroušené) i klávesových nástrojů (od klasického klavíru až po syntezátorové zvuky), jednotlivé nástroje se mezi sebou nijak "nebijí" a jsou bezvadně zakomponovány do hudby. Trefou do černého byl rovněž výběr hostující zpěvačky Lucie Páchové. Tato dívčina s (pro mě) naprosto dokonalým hlasem (křišťálově čistým, přirozeně půvabným, prostě nádherným) má nemalou zásluhu na celkové atmosféře a vyznění skladeb "Všechny cesty" (zde vytvořila doprovodný vokál) a zejména písních "Průhledná" a "Oceány", které patří k těm "uhlazenějším" a lyričtějším. V úvodu veselejší skladby "Nevolník" okouzlí klarinety dalšího hosta, pana Mášenky, rovněž nechybí kousek jazzu a zvuk flašinetu ze zapadlé pražské uličky na počátku minulého století.

"Chtěl bych postavit věž vyšší než měli v Babylóně, na jejím vrcholu nový nebesa si stvořit, zářit nad celým světem" – ve světle tohoto kousku textu z písně "Otčenáš" nezbývá než konstatovat, že PRVNÍ HOŘE vytvořili naprosto skvělé a originální CD, které se tyčí vysoko nad domácí produkcí. Takže, posluchači, kteří se nebojíte experimentů a složitějších kompozic, ale zároveň si libujete v rytmické i náladotvorné rafinovanosti i líbivé melodičnosti – album "Lamento" je určeno právě vám!

sestava: Milan Urza – kytary, baskytara, zpěv, Robert Rajs – klávesy, zpěv, programming, Michal Šťulík – akordeon, pantomima, Jan Čeliš – bicí
produkce: PRVNÍ HOŘE
studio: Entlaab a Hostivař
čas: 42:11
styl: crossover/alternative
1. Stereofonie 1
2. Lamento
3. Stereofonie 2
4. Naruby
5. Stereofonie 3
6. V ráji se stmívá
7. Všechny cesty
8. Průhledná
9. Stereofonie 4
10. Óda na bestii
11. Stereofonie 5
12. Otčenáš
13. Stereofonie 6
14. Nevolník
15. Oceány

Deskou "Lamento" udělali PRVNÍ HOŘE ve své tvorbě výrazný krok vpřed. Nejznatelnější změnou jsou stereofonní intermezza, jež dobře dokreslují přítomnost velikého nadhledu mísícího se s muzikantským umem. Před dvěma lety nabídli tango ("Commedia Dell' Arte"), nyní si vzali na paškál šavlový tanec. Originální pojetí písňových schémat se nese ve znamení proplétání nepříčetného řevu pana Bertráma s mužským zpěvem pana Urzy, jindy zase cirkusové melodie střídají poklidné party zdůrazňující krásné české texty. Přítomnost ženského vokálu jakožto jedna z novinek na aktuální desce se jeví velmi pozitivně. Jedná se zkrátka o špičkový nemasový produkt, jaký nelze nedoporučit k poslechu.

100%
Michal Petrgál

Novinka kapely PRVNÍ HOŘE na mě zapůsobila jako hotový zázrak. Ačkoliv je letošní tuzemská sklizeň na opravdu kvalitní počiny chudá, "Lamento" je excelentním dílkem a mým horkým kandidátem na domácí desku roku. A čímže mě tento počin tolik zaujal? Především unikátní kombinací všech možných žánrů (rock, prog metal, punk, jazz, alternativa, elektronika a kdoví co ještě), inteligentní a nápaditou hrou s kontrasty, nenucenou experimentálností, famózním zakomponováním heligonky a vynikajícími texty, u nichž se můžete pobavit i zapřemýšlet.

PRVNÍ HOŘE zkrátka hrají hudbu, ve které je cítit zápal, ohromné muzikantské nadšení a velká dávka nadhledu. Pokud milujete experimenty a svébytnost a neštítíte se žádného z výše uvedených žánrů, nemělo by vás "Lamento" v žádném případě minout. Taková deska u nás vyjde jednou za pár let.

95%
Miroslav Med

100 %