29.09.16

06.09.16

06.09.16

UNEARTH - The March

UNEARTH - The March

2008 Metal Blade

S kapelou UNEARTH mám příkladné vztahy. Poprvé jsem se s nimi setkal někdy v roce 2002 prostřednictvím EP "Endless" a už tehdy kolem nich poletovala šuškanda, že se jedná o zatraceně zajímavou partu, která dokáže překvapivě zručně tmelit spáry mezi hardcorem a evropským metalem. Pověsti šikovných hudebních dělníků dostáli vydáním druhého řadového počinu "The Oncoming Storm" (2004), který pro mě asi navždy zůstane nedostižným mezníkem v diskografii těchto populárních Američanů. UNEARTH na této desce předvedli, jak se dá umně naroubovat množství metalových vlivů na jejich hardcorové kořeny a k bouřlivému výsledku ještě přispět notně angažovanými politickými texty. Skladby typu "The Great Dividers", "Zombie Autopilot" nebo "Endless" od té doby zdomácněly v mnoha přehrávačích metalcorových fandů a nebylo divu, že do následujícího alba "III: In the Eyes of Fire" (2006) byly vkládány nemalé naděje veskrze mladého obecenstva.

Pro mě osobně přišel s tímto počinem a etapou spolupráce s renomovaným producentem Terrym Datem jistý odklon od původního směřování, kdy se začalo ještě více sázet na metalověji znějící tvorbu. I třetí řadovka obsahovala ve svém nitru několik hitových skvostů, jmenovitě "This Glorious Nightmare", "Giles" nebo "Sanctity of Brothers". Někteří původní fandové, stavějící na ryze hardcorových počátcích kapely, však byli mírně zklamáni. Co se dělo v mezičase zatím posledních počinů je veřejnosti již poměrně známé. Pro připomenutí uvedu, že v roce 2007 kapelu nečekaně opustil šikovný bubeník Mike Justain a před nahráváním očekávaného čtvrtého počinu se opět uvolil ke spolupráci velký kamarád kapely, současná producentská ikona metalcorových nahrávek (mimo jiné ALL THAT REMAINS, PARKWAY DRIVE nebo AS I LAY DYING) a kytarista KILLSWITCH ENGAGE Adam Dutkiewicz. UNEARTH po delším tápání angažovali za bicí sestavu Dereka Kerswilla a vrhli se plni sil do práce na albu, které mělo potvrdit jejich poctivě vydobyté pozice.

A jak to tedy dopadlo? Počítaje s tím, že mnoho z vás má album již důkladně "neskenované" ve zvukovodech, míním několik následujících vět jako svou osobní odpověď na množství nezodpovězených otázek, které toto album provází. Je důležité si říci, že zklamání se v žádném případě nekoná. Nehodlám být obhájcem ani katem, zůstávám nestranným pozorovatelem z dáli, který vnímá skladby jako přehlídku zajímavých momentů, které se příjemně poslouchají a mají duši. Deska se dá lehce a poutavě přelousknout jako kniha o několika hudebních kapitolách, kde každá zvlášť tvoří až na menší výjimky velice silný a smysluplný příběh. Počínaje úvodní "My Will Be Done" se strhne bouře thrashových motivů, kde mají přednost především libozvučné melodie a nepříčetný vokál Trevora Phippse. Ale tohle už přeci známe. Druhá "Hail the Shrine" patří podle mého mezi tři styčné body této desky. Hybné thrashové pasáže jsou zde suplovány dech beroucími refrény, které se musí zákonitě vrýt do paměti každému milovníkovi melodií. Své místo měly vždy v hudbě UNEARTH i občasná sóla, zde reprezentovaná asi nejvýrazněji v písních "Crow Killer" a "The Chosen". Nejsilnější moment přichází s "The March", kde si připadáte jakoby na vás UNEARTH mířili a měli neustále prst na spoušti. Výstřelů se dočkáte hned několik, zasáhnou vás především opět impozantní melodie a vcelku nervní atmosféra, která skladbou provází. Trochu slaběji na mě působí poslední třetina alba, ovšem UNEARTH jsou známí tím, že před koncem opět umí nabrat dech, a to se jim s "Truth or Consequence" dokonale podařilo. Další kandidát na potenciální hit tohoto alba.

UNEARTH již dávno nejsou těmi vyjukanými mladíky, kteří brali každou šanci zahrát si před někým významným. Již dávno jsou totiž oni těmi významnými a z pozice hvězd si sami volí, kdo pro ně bude zahajovat koncertní večery. Novou deskou potvrdili pozice zkušených muzikantů, kteří již dávno znají recept na to, jak zasytit své hladové fanoušky. A nové hladové krky určitě zase přibudou…

sestava: Trevor Phipps – zpěv, Buzz McGrath – kytara, Ken Susi – kytara, John "Slo" Maggard – baskytara, Derek Kerswill – bicí
produkce: Adam Dutkiewicz
studio: System Recording And Zing