29.09.16

06.09.16

06.09.16

BEFORE THE DAWN - Soundscape of Silence

BEFORE THE DAWN - Soundscape of Silence

2008 Stay Heavy Records

Finští darkmetaloví dříči mi způsobem práce hodně připomínají své kolegy AMON AMARTH. Při pohledu na jejich bohatou diskografii zjišťuji, že letos na podzim vychází jejich již pátá řadová deska, přičemž ta předchozí se na pulty obchodů dostala minulý rok. Za jeden rok od vydání alba "Deadlight" se kapela o nijak zásadní kus cesty neposunula, a tak se na aktuálním počinu "Soundscape of Silence" můžeme setkat s "pouze" o něco propracovanějším materiálem.

BEFORE THE DAWN vycházejí ve své tvorbě z tradice toho, co ve Finsku umějí nejlépe a čím se kapely ze země tisíce jezer proslavily po celém světě. Především je to cit pro chytlavou melodii zakomponovanou do drsného rock/metalového základu, smysl obohatit hudbu mrazivou severskou atmosférou a v neposlední řadě také schopnost pomocí hudby vyprávět. Pro inspiraci nemuseli BTD chodit daleko, a tak se není čemu divit, že v jejich tvorbě lze zcela znatelně cítit odkaz na tvorbu AMORPHIS, SENTENCED nebo KATATONIA.

Zvukově i hudebně se BTD nejvíce přibližují prvně zmiňovaným AMORPHIS. Společné znaky bych hledal především ve využití kytary jako hlavního melodického tahouna všech skladeb, zcela logicky a přirozeně doplňovaného barevným vokálem Tuomase Saukkonena a Larse Eikinda. Jejich hlasy se pohybují od deathmetalového murmuru, rockového chrapláku až k úplně čistému hlasu. Hudbu BTD tak skvěle obohacují a stávají se ostatním nástrojům rovnocennými partnery. Vůbec celé album je oproti předchozímu "Deadlight", které působilo trochu více rozervaně, o mnoho více kompaktní a hudebně vyrovnané. Nevím, jestli to má na svědomí větší hudební a muzikantská vyzrálost nebo nadstandardní produkce. Jakkoliv se tento fakt zdá být pro celkové vyznění desky pozitivním, opak je pravdou. Deska tím ztrácí na atraktivitě a působí i přes svůj celkově silný náboj chladně. Postrádá klasický rock/metalový drajv, pro tento druh hudby tolik charakteristický.

Nemyslím si, že to byl záměr, spíše si myslím, že se jedná o celkový problém většiny dnešních kapel, které ve své tvorbě vycházejí z hudby, která má své kořeny a základy definovány hluboko v devadesátých letech. Tato hudba již byla dostatečně rozpracována jejími zakladateli nebo jejich následovníky. Proto si myslím, že v tvorbě svébytné soudobé kapely, která chce působit moderně a originálně, by tato hudba měla být pro tvorbu spíše inspirací než jejím základem. V případě BTD by to tak určitě mělo být, proto je tato deska "pouze" další kvalitní kus hudby, která zde už několikrát byla a to pro absolutní hodnocení bohužel nestačí.

sestava: Tuomas Saukkonen - zpěv, kytara, Lars Eikind - baskytara, zpěv, Juho Räihä - kytara, Dani Miettinen - bicí
produkce: Tuomas Saukkonen
studio: Soundspiral a Manu Audio