06.09.16

06.09.16

DIDO - Safe Trip Home

DIDO - Safe Trip Home

2008 Sony BMG

Minimalismus v popu?

Umělců, kteří do populární hudby dovedou vnést osobitost, je vzhledem k jejímu objemu žalostně málo. Hlavním plnitelem měšců nahrávacích společností a komerčních médií není totiž jakákoli forma preciznosti, originality nebo vizionářství, ale plochost a okamžitá srozumitelnost. Promyšlené marketingové strategie spolu s mediální masáží mění sračku v klenot, díky čemuž se nenápadně posouvá měřítko kvality. Navíc se jako vedlejší produkt všudypřítomné hyperkorektnosti i fušerství stává stoprocentně obhajitelným, pročež si své místo pod sluncem najde i LUNETIC.

Místo bezesporu ano, ale v žádném případě míru pozornosti větší než velmi malou. Naštěstí lze v regálech vedle uměle vyprodukovaných hvězdiček najít autory jako je DIDO, díky kterým se pop nezvrhává v pouhou hezky zabalenou prázdnotu, ale zůstává akceptovatelným hudebním žánrem, majícím stejně jako všechny ostatní nestejnoměrnou úroveň. Bohužel, právě on nejvíce trpí protěžováním horšího.

DIDO před skoro deseti lety udělala díru do světa – deska "No Angel" se na čas stala nejprodávanějším albem planety. V roce 2003 následovalo "Life for Rent" pokračující v kurzu chytlavého, ale nikoliv hloupého popíku, opět s astronomickou prodejností. "Safe Trip Home" má tím pádem více než vydlážděnou cestu k dalším velkým číslům, stejně tak má ale stanoveny mantinely definující posluchačskou oblibu. Nemalá část fanoušků totiž přistupuje k deskám způsobem, který je pro nadané tvůrce dosti nevděčným. Nevěnuje jim totiž alespoň minimální čas a námahu nutnou pro uchopení konceptu, nesnaží se zaposlouchat a dát materiálu šanci. Pouze v několika vteřinách rozhodnou, jestli se deska trefila do momentální nálady, jestli splnila očekávání a trefila se do "vkusu" vzniklého z pramalé posluchačské zkušenosti. Právě tento přístup dělá z hudby produkt a z lidí konzumenty.

DIDO si v tomto smyslu tak trochu ušila oprátku sama na sebe, neboť "Safe Trip Home" nedisponuje chytlavostí svých předchůdců a nerozehrává ohňostroj snadno identifikovatelných melodických hitů. Skladby už nemají tak snadno zapamatovatelnou strukturu, ono gró hýbající světem šoubyznysu. V nejlepším slova smyslu jsou minimalistické, založené na decentním projevu bez "záchytných" bodů v podobě výrazných aranží.

Je pak celkem pochopitelné, že se část lidí bude cítit zklamaná, neboť DIDO neplní první a hlavní požadavek všech hltačů popu, podle něhož musí interpret v prvé řadě chrlit jeden hit za druhým. Pokud písně nejsou jednoznačným "trhákem", takovým, který budou rádia typu Evropa 2 nebo Kiss Hády spolu s padesáti minutami reklam bez muziky omílat čtyřikrát denně tři sta padesát šest dní roce, aby nám všem nacpali až do žaludku, co nám nahrávací společnosti chtějí prodat, nemají v podstatě šanci zaujmout na piedestalu oblíbenosti místo rovné jiným, v tomto případě předešlým dvěma deskám.

Velmi vtipné je rovněž zacházení s oblíbeným označením "intimní pop". "Safe Trip Home" je ve smyslu "intimity" vrcholem tvorby, neboť posluchači nepředestírá popovou refrénovou vatu odvádějící pozornost od prázdnoty kompozic, ale v pouhých drobných náčrtech nastiňuje atmosféru a náladu, ke které je možné dobrat se pouze při skutečně "osobním" kontaktu s deskou – doma, nikoli v tramvaji, v klidu, nikoli ve sluchátkách při cestě.

Je pravděpodobné, že část lidí bude mít potíž desku přijmout, protože narozdíl od předchůdců vyžaduje alespoň minimální podíl posluchače na konečném požitku. Jinými slovy DIDO se daří husarský kousek, protože vytvořila v mezích popu, který je sám o sobě jednoduchý, minimalistické skladby, jež jsou hodnotné právě pro "obtížně" zachytitelnou tvář. Vytvořila tak precedens, který říká, že pop v rukou talentovaného autora neznamená pouhou zábavu s jepičím životem pro pubescenty, a nastavila laťku vysoko pro každé album s milionovou prodejností.

DIDO se protentokrát předvedla nejen v roli zpěvačky a skladatelky, ale také instrumentalistky – kytary, klavír, bicí a řadu dalších nástrojů nahrála sama. Jako vždy je i nyní hudba ozvláštněná velmi jemnou elektronikou a třeba xylofonem či houslemi, ovšem ve zcela minimální míře. Jednotlivé finesy se objevují sporadicky, jádro tvoří zpěv a nenápadná akustická kytara či jemný rytmus bicích, které jsou jen tu a tam obohaceny o další element.

Deska disponuje stejnou silou, jakou měly ty minulé, ovšem protentokrát místo plátna zaplněného zářivými barvami sledujeme drobný náčrtek tužkou. Zdánlivě pouhý obrys, při bližším kontaktu však plnohodnotný výjev.

sestava: Dido Armstrong – veškeré kompozice a zpěv, hosté a spolupracovníci: Rollo Armstrong, Rick Nowels, Mick Fleetwood, Citizen Cope, Questlove, Brian Eno
produkce: Jon Brion
čas: 49:57