29.09.16

06.09.16

06.09.16

TEXTURES - Silhouettes

TEXTURES - Silhouettes

2008 Listenable Records

Konec roku vždy svádí k bilancování. Nachýlil se proto čas zapřemýšlet o tom, co mimořádného se událo na hudební scéně. Často bývá leccos opomenuto, v případě ambiciózních metalových umělců TEXTURES a jejich posledního alba by se tak ale rozhodně stát nemělo.

V roce 2006 sympatičtí Holanďané uvolnili do světa "Drawing Circles", album, které se díky svým komplikovaným rytmickým strukturám s až neuvěřitelně rozmáchlými atmosférickými nádechy stalo mezi fanoušky inteligentní extrémní hudby okamžitě oblíbeným. Mnoho lidí proto netrpělivě čekalo, s čím přijdou muzikanti ze země tulipánů na svém dalším počinu. Někteří tak činili s obavami, zda je schopno nové album vůbec konkurovat geniálnímu předchozímu počinu. Veškeré chmury a obavy po poslechu počinu "Silhouettes" mohou být zažehnány.

Na první sluchové ochutnání zní toto album velmi podobně jako neuvěřitelné "Drawing Circles". Je obdobně epické, rozmáchlé, vyplněné mistrovským muzikantstvím a fantastickým zpěvem plynule přecházejícím z pevného melodického základu do řevu. Zároveň je ale nasnadě všimnout si určitých jemných nuancí, které se stanou průvodcem skrze celou desku a přinutí vás více se zaposlouchat. S ohledem na fenomenální kvality hudebních aspektů a překvapení "Drawing Circles" jsem byl přesvědčen, že se kapela vydá tímto směrem a jen rozmělní a vygeneruje to nejlepší z této desky ku prospěchu "Silhouettes". Zdálo se mi to jako logické vyústění jejich muzikantské snahy. Ale kdepak, skupina se rozhodla neustále překvapovat sama sebe a objevovat další novotvary své hudební produkce, takže o nějakém vyleštění extrémních atributů jejich zvuku nemůže být ani řeč. Závany MESHUGGAH jsou víceméně pryč, TEXTURES se v současné podobě soustředí více na thrashové struktury a zatěžkané groovy riffy než na polyrytmické definice, které vymezili jejich kolegové. Zlepšení je okamžitě patrné, kapele se jakoby podařilo nalézt svou vlastní identitu v rámci extrémního metalu.

Zdá se, jakoby se prostě Holanďané trochu více začali věnovat experimentování se zjevnou snahou o nové zvuky, aniž by však přišli o drobnosti, ze kterých vycházelo předchozí "Drawing Circles". Některé téměř až psychedelické momenty z minulosti byly vkusně roztříštěny do nových melodických sfér, typickou ukázkou nynějších trendů v muzice TEXTURES je hned úvodní thrashová riffovanice "Old Days Born Anew", plující na pozadí čistě zpívaných poloh. "State of Disobedience" funguje jako jasný důkaz o nové síle kapely, a přestože se jedná o rytmicky poměrně složitou skladbu, nesklouzává do žádných nečitelných hudebních záběrů a přes svou techničnost odsýpá jako řádně složitější metalový kvapík.

Ve skutečnosti všechny písně na tomto albu neustále překvapují a jsou obohaceny o spousty podmanivých momentů. Největší zbraní a výhodou TEXTURES nicméně zůstává Eric Kalsbeek, jehož mocný hlas a naléhavý zpěv patří k jedněm z nejimpozantnějších výkonů na moderní metalové scéně. Dokáže obratně pracovat s mnoha polohami, jak se zdá, ztratil hodně ze svého hardcorového stylu z minulosti, což je podle mého názoru jedině dobře. Skutečně mě srazil do kolen ve skladbách "Messengers" a hlavně pak "Awake". Těžko popisovat, jak dokáže vokálně naprosto usměrnit náladu těchto písní, tohle se opravdu musí slyšet. Další impozantní záležitostí v hudbě TEXTURES je klávesový doprovod a společně s vynikajícím zpěvem se tyto dvě vlastnosti neustále derou do popředí a ve vás hřímá jediný pocit a názor: "Tahle hudba má duši".

Všechna jejich alba dokáží neustále ohromovat, TEXTURES však zažívají společně se "Silhouettes" jednu z nejdůležitějších a nejfantastičtějších inovací v okamžiku, kdy to od nich nikdo nečekal. Vzrušující a nádherně vymyšlená porce progresivního metalu!

sestava: Eric Kalsbeek – zpěv, Jochem Jacobs – kytara, Bart Hennephof – kytara, Remko Tielemans – baskytara, Stef Broks – bicí, Richard Rietdijk – klávesy
produkce: Jochem Jacobs
studio: Split Second Sound
čas: 47:24
země původu: Nizozemsko
styl: progressive death/thrash
1. Old Days Born Anew
2. The Sun's Architect
3. Awake
4. Laments of an Icarus
5. One Eye for a Thousand
6. State of Disobedience
7. Storm Warning
8. Messengers
9. To Erase a Lifetime

Holanďané TEXTURES mi vyrazili dech již svým výborným debutem "Polars". Na "Drawing Circles" jen potvrdili, jak velký potenciál v nich třímá a "Silhouettes" je prozatimním vyvrcholením tvorby téhle originální kapely. Hutně thrashující riffy doplněné řádným řevem kontrastují s vyklidněnými progresivními plochami s charismatickým melodickým vokálem a decentně melancholickou atmosférou. Na celé desce se opět rozprostírají zpočátku nenápadné psychedelické plochy, hudba nepostrádá patřičnou techničnost a zároveň vás dokáže strhnout a v pravý okamžik chytit za srdce. Přesně takto si představuji moderní, originálně znějící a oduševnělý metal. TEXTURES se v záplavě moderních thrash/deathových sekanic rozhodně neztratí, jejich hudba má totiž vizionářský punc a pokud jste správně naladěni, dokáže vás naprosto strhnout. Klobouk dolů...

90%
Miroslav Med

90 %