29.09.16

06.09.16

06.09.16

PENDRAGON - Pure

PENDRAGON - Pure

2008 Toff Records

Významná britská progresivní formace PENDRAGON vznikla roku 1978 a po četných změnách sestavy nahrála v roce 1985 svůj debut "The Jewel". Již od samých počátků byl středobodem tohoto spolku charismatický kytarista a zpěvák Nick Barrett. V průběhu nahrávání druhé řadovky "Kowtow" (1988) obohatil řady kapely další velmi zásadní člen v podobě jednoho z nejvýraznějších klávesistů progresivní scény Clivea Nolana. Ten je známý z dalšího významného neo-progresivního spolku ARENA a také díky pravidelnému hostování na deskách projektu AYREON. Mezi progresivní elitu ale PENDRAGON katapultovaly až výborné desky "The Window of Life" a "The Maquerade Overture" z let 1993 a 1996, které podle mě patří do zlaté progresivní studnice a neměly by chybět ve sbírce žádného fandy tohoto žánru. S novým tisíciletím a následujícími dvěma počiny přišel mírný kvalitativní útlum a po vydání desky "Believe" navíc opustil řady kapely dlouholetý bubeník Fudge Smith. Jeho následovník Scott Higham však na svou šanci nechtěl čekat dlouho a brzy svého předchůdce plnohodnotně nahradil. Po této změně se kapela opět ustálila a roku 2008 vydala svoji osmou řadovku "Pure".

Jestliže jsem v souvislosti s dvěma předchozími počiny mluvil o jisté stagnaci, novinky se to rozhodně netýká. Ostřílení mazáci zde zužitkovali své letité zkušenosti z působení na scéně a nabízejí nám po delší době opět velkolepou, vzdušnou, instrumentálně velmi precizní a především nápaditou progresivní skládanku. Největší posun oproti předchozím nahrávkám spatřuji ve zvuku. I když to jsou stále typičtí PENDRAGON, těžko si nepovšimnete jistého zhutnění a přitvrzení. Nahrávka zní agresivněji a moderněji a je také obohacena inteligentně a střídmě použitými samply. Tím ale rozhodně nezakrývá obsahovou prázdnotu. Deska je naopak plná dechberoucích nápadů, bravurních instrumentálních vyhrávek, psychedelické podmanivosti a decentní melancholie. Instrumentalisté zde ale nepředvádějí žádné orgie. I když se zde nachází tolik skvělých momentů a melodií, že by jiné kapele stačily k naplnění celé diskografie, ani chvíli nebudete mít pocit, že jste svědky nějaké samoúčelné instrumentální exhibice. PENDRAGON si dokáží pohrát s atmosférou, v pravý čas zvolnit i přitlačit na pilu a nezapomínají na to, co by na progresivních nahrávkách nemělo chybět, ale často bohužel chybí. Tím mám na mysli emoce. Právě ty z "Pure" přímo dýchají a dokáží vámi vnitřně pohnout.

"Pure" budete poslouchat se zatajeným dechem od začátku do konce. Není tu žádné slabé místo, žádná vata, jen geniální nápady. Kapele skvěle sedí dlouhé výpravné progresivní skladby, ale i písničkovější a baladičtější polohy. S těmi umí navíc zacházet s citem a nesnižují se k podbízivosti či přílišné nasládlosti, takže jsou po všech stránkách stoprocentně přesvědčiví. Vokál Nicka Barretta má stále velmi charismatickou a zastřeně melancholickou barvu a zdatně mu sekundují klávesák i nový bubeník, kteří se zároveň postarali o doprovodné vokály. Jak jsem již uvedl, deska si drží úctyhodně vysoko postavenou laťku po celou stopáž. Pokud bych ale měl vyzdvihnout nejsilnější moment, byl by jím zřejmě fascinující téměř čtvrthodinový otvírák "Indigo". Ten považuji za jednu z nejpodmanivějších progresivních skladeb, které jsem měl za poslední léta tu čest slyšet.

PENDRAGON se vrátili zpět mezi progresivní elitu a vydali počin, u kterého se tají dech a běhá mráz po zádech. Pokud vaše progresivní srdce udává stejný rytmus jako to mé, koupě tohoto kotoučku je přímo povinná. "Pure" pro mě představuje definitivně to nejlepší, co jsem za rok 2008 slyšel a silně pochybuji o tom, že mi to některý další počin ještě vyvrátí…

sestava: Nick Barrett – zpěv, kytary, samply, Clive Nolan – klávesy, doprovodný zpěv, Peter Gee – baskytara, Scott Higham – bicí, doprovodný zpěv
čas: 53:10
styl: progresivní rock