29.09.16

06.09.16

06.09.16

TERROR - The Damned, The Shamed

TERROR - The Damned, The Shamed

2008 Century Media

O deskách některých kapel se můžete v recenzích dočíst, že se nejedná o jejich nejlepší album, ale po několika posleších musíte jen přikývnout, že je onen materiál pořád lepší než 90% současných hudebních výtvorů v daném stylu. TERROR jsou rozhodně jednou z takových kapel. Ať už k nim chováte vztah jakýkoliv, ať už se vám líbí nebo ne, musíte prostě uznat, že pokaždé dokáží dodat na hudební trh to nejlepší, co v nich je. Že patří k jedněm z nejsilnějších hardcorových mohykánů dnešní doby, dokazují nejen svými řadovými záseky, ale především mnoha intenzivními živými vystoupeními, kterých sehrají v roce nespočetně. A vida, i během neustálého koncertování si najdou chvilku na nahrání další desky. Ani tentokrát své fanoušky rozhodně nezklamali.

Když se řekne jméno TERROR, hardcoroví fandové hned vědí, co mohou očekávat. Existuje mnoho hardcorových kapel, z jejichž hudby jsou cítit metalové vlivy zejména prostřednictvím přítomnosti čistých kytarových sól, ale tihle lidé vždy byli jiní. Je třeba zdůraznit, že muzikanti chovají úctu ke SLAYER a dalším velikánům, ale svými texty, lidským i hudebním přístupem a hlavně pak vedením zpěváka Scotta Vogela vás nenechají ani chvilku pochybovat o tom, že prostě a jednoduše milují hardcore. Jsou jako hardcoroví MOTÖRHEAD, špinaví, drsní, netrendoví, oddaní. Jsou to milenci, kteří mají svou tajnou lásku vždy ve své hudbě a nekoukají po jiných, snad i naoko hezčích a módnějších hudebních kráskách. A za to zasluhují respekt.

I z tohoto pohledu je nutno dívat se na jejich poslední počin. "The Damned, The Shamed" nebude mou nejoblíbenější deskou v diskografii TERROR, ale to jen proto, že jsou mi jejich předchozí nahrávky důvěrně známé a toto album přeci jen přináší určité zvláštnosti, které se v hardcorovém řádu tu a tam objevují a nejsou mi příliš po chuti. První věc, která mě trkne, je zaslechnutí čistých kytar, dokonce doprovázené sólem. Že by snaha vytvořit rozmanitější zvuk? Nevím. Po poslechu tohoto alba cítím, že mi tam něco chybí. Energie ani odhodlání to rozhodně nebude, hudba to je pořád ostrá jako chilli v čínské restauraci, ale něco mi tu prostě nesedí. Nejde o to, že by se jednalo o průměrný produkt. Naopak, jeho kvalita je zřejmá. Je těžké poznat, co to je. Že by monotónní zpěv? Nikdy dřív jsem s tím neměl u TERROR problém. Jsou to písničky? Ne, také ne, jsou rozhodně dobré, i když jim trochu chybí pověstný groove z minulých alb. Je chyba v produkci? Je trochu sterilní, ale přesto velmi čitelná a agresivní. Jsou to texty? Také ne, jsou sice poměrně klišovité, ale konec konců, tohle je hardcore, takže se tu na nějaké komplikované názorové přednesy nehraje. Takže co je to? Opravdu nevím. Říkal jsem si, že už nikdy nebudou tak intenzivní jako na desce "Lowest of the Low", která byla charakteristická svou drsností a neurvalostí. Nečekám od TERROR stejné album znovu, rád bych se ale dočkal muziky, která bude mít stejný dopad, a to je právě to, v čem mi novinka "The Damned, The Shamed" připadá nejednoznačná.

Nabízí se srovnání s poslední řadovkou "Always the Hard Way". Slyšíme v podstatě ten stejný NYHC groove, i agrese je v nových písních všudypřítomná. Ale současní TERROR stále více hledají prostor pro nějaké to překvapení, jako kupříkladu v závěru písně "Betrayer", kde se dočkáme vyloženě pomalé časti a vokálu Scotta, znějícího opravdu zranitelně. Bát se však nemusíte, prapodstata hudby TERROR zůstala i přes tyto neobvyklé elementy v celé své kráse zachována.

Jestli víš, co od TERROR očekávat, pak nepřemýšlej, ale vem si to! Takovýto slogan pasuje i k této desce, přestože pro některé fanoušky bude dozajista "The Damned, The Shamed" mírným překvapením. Teď už jen na vás, zda příjemným, či nikoliv.

sestava: Scott Vogel – zpěv, Martin Stewart – kytara, David Wood – baskytara, Doug Weber – kytara, Nick Jett – bicí
produkce: Zeuss
čas: 30:46