29.09.16

06.09.16

06.09.16

KYPCK - Cherno

KYPCK - Cherno

2008 Century Media

Válka zasáhne člověka nejbolestivěji, když odráží se v očích jeho nejbližších a tohle město už celé týdny nenavštívilo jitro, ani jeden jediný sluneční paprsek. Zemí nasáklou sotva vychladlou krví, vzduchem obtěžkaným štiplavým kouřem a krájeným hrůzostrašným pištěním kaťuší. Tohle není moje srdce, takhle nebije život, to země duní smrtí. Takhle se nerodí naděje, takhle umírá lidskost. A teď zoufale zdviháš zrak zaslepený slzami… sotva čitelná cedule, tady je a tudy přichází KYPCK.

Rok 1032 – první dochované záznamy o vzniku města, rok 1943 – největší tanková bitva v historii, rok 2000 – 118 ruských námořníku umírá ve vraku ponorky K-141. Sedm let poté pod jménem odkazujícím na celou pohnutou historii vniká svébytné hudební těleso KYPCK (tedy Kursk, kapela se však na své domovské stránce zasazuje o výhradní používání názvu v azbuce). Finská čtveřice semknutá kolem kytaristy zaniknuvších SENTENCED Samiho S. Lopakky vytvořila v mých očí jeden z nejoriginálnějších a nejpřekvapivějších debutů právě završeného roku 2008. V době, kdy se většina metalové produkce orientuje směrem k západu, preferuje anglicky zpívané skladby nebo sem tam využívá mateřštinu (specialita industriálních, pagan a folkmetalových formací) působí skandinávská kapela s vizáží ruských bohatýrů a s texty výhradně v ruském jazyce sama o sobě trochu bizardně. Jenže KYPCK jezdící po Helsinkách v žigulíku, hrající na kytaru ve tvaru kalašnikova či jednostrunnou baskytaru naštěstí nestaví vše na téhle okaté "jinakosti" a z tvůrčí stránky poutavě svazují postupy tradičního heavy doom metalu s moderním severským zvukem, precizním mixem, nezvyklou energií a nesmlouvavě nakažlivou chytlavostí.

Pamatuji se, jak jsem začátkem minulého roku desku "Cherno" a všechny ty rudé hvězdy viděl poprvé. Kdepak, žádná ideologická propaganda se nekonala, jen se mě neustále držela jistá dávka rozpaků a možná i trochu ironický úsměv. Intro uteklo jako voda, pár zvuků, šumů a do ticha náhle zaburácela mohutná salva těžkých kytarových riffů. Valivý doom ve středním, místy dýchavičně vláčném tempu, s všudypřítomným militárním nádechem, vše doplněné emocionálně barvitým vokálem Erkkiho Seppänena, který si loni na desce powermetalových DREAMTALE vyzkoušel i zmíněnou angličtinu.

Ve skladbách jako je "Predatel" (Zrádce) se člověk nadechuje jen v tesklivě pojatých, lyrických refrénech, aby se záhy opět ponořil do vší hloubky mocného všeobjímajícího zvuku. Všechna doomová klasika prostoupená čtvrtou skladbou "1917" se vším oldschoolovým kouzlem u mě záhy pozbyla na dojmu pod strhujícími tracky "Chernaya Dyra" (atmosféricky takřka dokonalá, vyšperkovaná rytmickými údery kov na kov, s vibrující basovou salvou a nervydrásajícími výpady hlavní kytary) a hlavně hitově chytlavá "Stalingrad". Už když jsem slyšel ukázku na MySpace, nemohl jsem tuhle melodii, tuhle nosnou kytarovou linku a bojovně frázovaný refrén dostat z hlavy. Zvukově jedny z nejburácivějších, ale rozhodně nejsilnějších skladeb na desce. Tady jsem musel smeknout příčesek. Celých těch skoro pětapadesát minut se tak stalo silnou, chladně plynulou, nápadově a hráčsky bohatou výpovědí, kouzlo minulosti v kabátě šitém na míru apetitu současného posluchače.

Přiznám se, že ruštinou nevládnu a v dobách, kdy ještě byla povinnou součástí socialistické výuky, já byl teprve dílem úvah mého dospívajícího otce. Takže i když jsem textům neporozuměl (následné manévry se slovníkem nepočítaje), herní projev, rytmika, barva hlasu a neodbytná tíže tohle manko dokonale vyvážily. Zmíněná precizní zvuková produkce a chytré skloubení nezvyklé image s tematicky silnou látkou tak dělají z debutovky KYPCK desku, kterou bych si dovolil doporučit kterémukoliv zadoomanému fanouškovi. Bez ohledu na to, vyznává-li doby doomově průkopnické či těžkopádnou, takřka sludgeově lomozící modernu. Nechť bojová vřava opanuje vaše subwoofery a zanechá na vašich kardiogramech nesmazatelnou stopu.

sestava: Erkki Seppänen – zpěv, Sami S. Lopakka – kytara, J. T. Ylä-Rautio – baskytara,Kai H. M. Hiilesmaa – bicí
čas: 54:23
země původu: Finsko
styl: doom
1. Gidrolokator
2. Rozhdestvo v Murmanske
3. Predatel
4. 1917
5. Chernaya Dyra
6. Stalingrad
7. Ne Prosti
8. Ocherednye
9. Odin Den Iz Zhizni Yegora Kuznetsova
10. Demon

"Cherno" je rozhodně jedním z nejzajímavějších debutů pro tento rok. Svérázné uchopení militantní estetiky a charismatický vokál v ruštině dodávají desce nezaměnitelný výraz. Atmosféra skladeb je navíc opravdu tíživá a ponurá.

Vydatná porce klasického doom metalu v některých místech jemně dochuceného ozvěnou sludge určitě neurazí žádného příznivce výše uvedených žánrů ani nezaujatého posluchače dychtíciho po originalitě. Na druhou stranu se zde ale občas najde i nějaké méně záživné místečko, takže je určitě ještě co dolaďovat a zlepšovat. Pro začátek ale více než solidní práce!

80%
Miroslav Med

85 %