29.09.16

06.09.16

06.09.16

HUNAB KU - The Gaze Inward

HUNAB KU - The Gaze Inward

2007 Black Sheep Records

Závislost na adrenalinových způsobech relaxace není radno podceňovat. Pakliže se ale jedná o extremitou nabitou, výstředností obohacenou a bizarností překypující muziku vyprávějící příběhy jako z klubu anonymních alkoholiků, pak je nabídka vyhledání odborné lékařské péče skutečně na místě.

V promo materiálu této kapely jsem se dočetl, že jsou hudebně příbuzní s THE DILLINGER ESCAPE PLAN. Samozřejmě se ve mně probudila zvědavost, a tak krom posbírání několika klišovitých informací bylo na místě, abych také potrápil své choré zvukovody. Nejdříve však nějaká ta omáčka na úvod: HUNAB KU pocházejí z města, které proslavil zejména grungeový boom počátkem devadesátých let, tedy Seattlu. Kdo by ale od debutu "The Gaze Inward" očekával nějaké prachbídné rockové střetnutí moderny s odvarem let dávno odvátých, ten se bude šeredně mýlit. HUNAB KU je v mayském nářečí především označení pro boha – stvořitele, který v sobě spojoval dva protipóly – zemi a oblohu. Muzikanti asi věděli, proč si zvolit pro své muzicírování právě tento název; jejich hudba je skutečně jako propojení, nebo chcete-li splynutí dvou protipólů.

Experimentální, chirurgicky přesné, avantgardní, grindující, noisující. Počínání těchto hudebně zvrhlých muzikantů, kteří se tu v menší a tu zase ve větší míře neštítí téměř ničeho, může být charakterizováno všemi uvedenými přídomky. Pro hudbu HUNAB KU může snad nejpřesvědčivěji platit jiné označení: Pattsuggah Escape Plan. Neboli splynutí třech úhlavních představitelů moderní experimentálně pojaté scény – Mika Pattona, MESHUGGAH a pochopitelně i již zmiňovaných THE DILLINGER ESCAPE PLAN. Celý materiál "The Gaze Inward" se pak nese právě v duchu spolupráce Pattona s Dillingery, tedy EP "Irony Is a Dead Scene" (2002). Podobně laděný vokál, výbušnost, dokonalá přesnost a technická suverénnost s občasnými jazzovými stavy. Někdy dokážou být HUNAB KU i pěkně groovy a to pak připomínají nejvíce MESHUGGAH v dřívějších dobách, ovšem invazi na vaše smysly provádí rozhodně s větší drzostí a sebestředností. Prostě a jednoduše jde o totální mix math metalu s hardcorovou energičností. Dokonalá souhra zuřivosti se šílenou radostí ("Houdini’s Achilles Heel") kontra zvrácené najazzlé pokusy ("Murmers of Asmodai"), ale nejfantastičtější skladbou je melodicky odsýpající "Pecking out My Stained Glass Eyes", kdy se vás při strnulém melodickém rozjímání nebojí HUNAB KU udeřit tvrdým groovy direktem, z čehož se jen tak nevzpamatujete. Pětadvacet minut je dostačujících, více už by se jen těžko snášelo, ovšem tohle neberte jako kritiku, prostě tahle muzika se podává po menších porcích, za to v řádně výživných hodnotách.

HUNAB KU sice nejsou bůhvíjak originální, ale jejich premiéra "The Gaze Inward" je nabitá výstředností, neskutečnou paletou všemožných zvuků a efektů. Pro vyřádění se a vytancování je to dokonalá volba. Když si k tomu připočtete další fragmenty typu elektronických vsuvek nebo melodických výletů do neznáma, pak vám vznikne vysoce nadprůměrný počin, kterému chybí k většímu úspěchu snad jen větší propagace.

sestava: Mike Gilmore – zpěv, samply, Luke Jaeger – kytara, Matt Finn – baskytara, Mark Villano – bicí
čas: 23:27
styl: experimental mathcore/grind/noise