29.09.16

06.09.16

06.09.16

SPLITTER & F.U.B.A.R. - Split

SPLITTER & F.U.B.A.R. - Split

2008 Power It Up Records

Poprvé mě švédská vichřice jménem SPLITTER zasáhla v roce 2006 svým minicd "En Sorglig Historia" a od té doby se do mého přehrávače vrací s železnou pravidelností. Naposled tomu tak bylo s vydáním plnohodnotného debutu "Avskräckande Exemplar". Ten se v dosavadní krátké historii kapely stal nejúspěšnějším počinem a své tvůrce katapultoval do první třídy světového grindcoru. Uznání a nejvyšší hodnocení dorazila snad z každého kouta světa a na počátku roku 2009 před sebou mají SPLITTER jednu z nejnabitějších částí své kariéry. Na řadu přichází skládání a natáčení materiálu na novou desku, společná šňůra s legendou žánru NAPALM DEATH a na závěr dlouhé zámořské turné. Aby toho nebylo málo, tak před novým albem všem nedočkavcům servírují předkrm v podobě splitka s holandskými F.U.B.A.R.

Pro inspiraci ke své tvorbě nemuselo švédské komando chodit daleko, severská scéna je doslova nabita invenčními a v rámci stylu i progresivními kapelami typu ROTTEN SOUND, DEATHBOUND nebo dnes již neexistujícími, přesto stále vlivnými NASUM. SPLITTER si do vínku vzali to nejlepší co si mohli vybrat. Především nejvyšší rychlost, agresivitu a v neposlední řadě i bravurní techniku, která je přes obrovské nasazení a tempo hraní na vysoké úrovni. To vše, doplněno maximálně vybroušenou, více punkovou než metalovou produkcí a ostrým, ledově chladným zvukem.

Osm krátkých písní, které svou stopáží nepřesahují dvě minuty, prezentují kapelu přesně tak, jak se představila na svém debutu "Avskräckande Exemplar". Všechny skladby jsou povýšeny nad klasickou grindovou tvorbu, jakou můžeme znát z místních poměrů. SPLITTER si moc dobře uvědomují, jak stereotypní může tento druh hudby být, a proto se vzdávají tradičního modelu "veselých" zasekávaček a častých rytmických změn. Vyměňují ho za nekompromisní rychlostní smršť, ve které není jediné místečko pro laciné triky tradičního grindu. Namísto toho se nebojí zařadit o něco nižší rychlostní stupeň a zahrát i na melodičtější a techničtější strunu. Obrovské kouzlo tohoto materiálu a potažmo celé tvorby SPLITTER tkví v jeho postupném otevíraní. Během každého poslechu se objeví o něco více z jasně načrtnutých struktur, které po několikátém poslechu naberou jasných obrysů. Nic se zde neděje náhodou a na první poslech chaotické dění má zcela jasné a pevné uspořádání. Přesně toto činí švédské těleso výjimečným a lze ho poznat mezi tunou dalších.

Jako druzí se na tomto disku představují holandští F.U.B.A.R. a z celkové stopáže zabírají její větší polovinu. Na scéně se pohybují od roku 2002, bohužel však se svou tvorbou neměli prozatím takový úspěch, jako jejich severští kolegové. Tato čtveřice se řadí spíše ke klasickému grindcoru, sázejícímu na vysokou rychlost a bohatou rytmiku. S předchozími počiny jsem zatím neměl tu čest, ale ze všech dvanácti skladeb je jasné, že se jedná o perfektně zvládnutý kus hudby, ve které se F.U.B.A.R. pouštějí i do kratších výletů po goreových a deathových vlnách. Těžko říci zda je tento, v dnešní době již dost profláklý přístup tím nejlepším, jak si proklestit cestu k elitě. Rozhodně však pořád zůstává tím nejschůdnějším a nejpohodlnějším způsobem, kterým se lze zařadit mezi dobrý šedý průměr a zůstat navždy "pouze" dobrou kapelou. K nadprůměrnému hodnocení nepřidává ani tolik otřepaná sociální a válečná tématika textů, a tak se po poslechu části, která je na tomto cd F.U.B.A.R. věnována nemohu zbavit dojmu, že se jedná o další z řady dobrých, ale ne nijak výjimečných kapel.

Těžko říci jak by působila hudba holandského uskupení, kdyby nestála po boku moderního a vysoce kvalitního materiálu, kterým se na tomto počinu prezentují SPLITTER. Takto vedle něho vypadá jako něco jednoduchého, méněcenného, přičemž tomu tak docela není. Při bližším pohledu totiž zjistíte, že celé toto split album představuje dvě kvalitní kapely, které se nacházejí na stejné scéně, přesto však na úplně opačných pólech.

sestava: SPLITTER: Fredde - zpěv, Thimmy - kytara, Niklas - kytara, Fredrik - baskytara, Oskar - bicí, F.U.B.A.R.: Luc - zpěv, Mark - kytara, Bas - baskytara, Paul - bicí
produkce: Micke Nordström & SPLITTER, F.U.B.A.R.
studio: Garaget Studio