29.09.16

06.09.16

06.09.16

RYE WOLVES - Oceans of Delicate Rain

RYE WOLVES - Oceans of Delicate Rain

2008 Aurora Borealis

Tak jako má mince dvě strany, sváteční trenýrky svůj rub a líc a měsíc svoji odvrácenou tvář, načež už dávno přišli PINK FLOYD, i jednotlivé metalové žánry dělí se na melodičtější a extremnější část. Nejinak je tomu u doomové odnože zvané sludge metal. Na jedné straně boom atmosférického, melodického sludge, pro časté využití alternativních či ambientních prvků překřtěný na post-metal, navíc podporovaný vzrůstajícím zájmem o post-rock a experimentální tvorbu. Na straně druhé, ty extrémní, více či méně undergroundové formy pravověrného sludge, sludge-doomu, pomalého drone či propojení s psychedeličtějším stoner metalem. A přesně uprostřed, po tenké hranici mezi emocionalitou moderny a těžkopádností původních odkazů se procházejí RYE WOLVES.

Trojice debutantů z amerického Oregonu na albu "Oceans of Delicate Rain" osciluje mezi prudce extrémní linkou nejtěžkopádnějšího psychedelického, téměř dronujícího sludge stoneru a sérií četných instrumentálních, technických až takřka math metalových pasáží. To vše navíc masterovala jedna z nejvýraznějších postav zámořské drone scény James Plotkin (KHANATE, KHLYST, LOTUS EATERS).

Deska sama je přesně tím, čím je ústřední motiv coveru – rozbouřeným živlem, zběsilým a nemilosrdným. Úvodní "Frank Miller" vás zastihuje coby nedobrovolné mořeplavce na rozviklané bárce kdesi v širém oceánu. O příď se tříští vzdouvající se stonerové vlny při vší mohutnosti a dravosti sludge, doprovázené všudypřítomnou psychedelií, hnané agresivním post-hardcorovým jekotem a pravidelným kardiorytmem kytarových riffů. Záhy však vlnobití opadá a loď se plouží doom metalově protemnělou "Oh Memory" umocňovanou těžkopádně lomozící ústřední pasáží, kdy zprvu nesmělý rytmus nabývá postupně na tempu a síle. A v závěru se pak přes okamžiky klidného brnkání mění v energickou salvu emocí.

Opatrně nahlížíte přes palubu, aby vám některá z bestií ukrytých pod hladinou neurazila hlavu a v dáli se z čista jasna zvedá vlna vysoká jak třicetiposchoďový věžák. Sludgeově pulzující úvodní vteřiny jednotlivých skladeb vždy po nějaké době mění tvář a pod neurotickou salvou technických riffů začíná vokální projev připomínat vřeštění varující posádku lodi před blížící se zkázou. Jako nejzdárnější příklad neustálé variability herních motivů může sloužit pátá skladba "Blood Moon". Prudký, agresivní výpad na pomezí sludgecore stejně rychle přidušený v pomalou, kolébající se atmosférickou vyhrávku náhle opět eskaluje v totální genocidu tepajících bicí a přes další z tempových stagnací po sinusoidě vrcholí noisově zběsilou řeží na pomezí technického metalu završenou nehumánním skřekotem. A pokud přežijete tuhle nekompromisní tsunami, čekají vás ještě další zlovolná příkoří prýštící agrese i prosté, empatií provázané záchvěvy melodiky. Vše uzavřené epickou, téměř jedenáctiminutovou "No Matter", která proti sobě staví do přímého kontrastu post-metalovou výpravnost a dozvuky monstrózní burácivosti.

Úvodem nastíněná dvojakost, za oceánem prošlapaná z jedné strany ISIS a z druhé celým zástupem undergroundových průkopníku sludge jako GRIEF, ACID BATH, EYEHATEGOD či CROWBAR nic nemění na faktu, že RYE WOLVES mají dostatek energie a elánu prorazit si cestu vlastní. Debut naštěstí nepostavili výhradně na monumentálním podladěném zvuku, ale na té proměnlivosti nálad a nosných motivů, které lze do budoucna ještě více propracovat. Mile mě překvapily mnohdy členitě technické pasáže a absence výrazně hluchých, nezáživných míst.

I přes fakt, že mezi nadhodnocením a podhodnocením první desky je pouhý krok a hodnotu vždy prověří teprve čas a přízeň posluchačů, považuji "Oceans of Delicate Rain" za jeden z nejzajímavějších extrémních debutů roku 2008.

sestava: Abe "Nobody" Hurd - baskytara, zpěv, Randy Mike Aliotti - bicí, Robin McDougall - kytara, zpěv
produkce: Aurora Borealis
studio: studio