06.09.16

06.09.16

BIGELF - Cheat the Gallows

BIGELF - Cheat the Gallows

2008 Custard Records

It's time to please the music lovers

Po více než roce mám opět chuť vyřvat do světa jméno BIGELF. Objevná rozjívenost, která mě postihla po poslechu alba "Hex" se s novinkovým "Cheat the Gallows" proměnila ve frustrující rozhořčení. Ne nad muzikou, chraň bůh. Ale nad tím, jak může být takhle talentovaná parta nadále ukryta sluchům byť jen trošku širší posluchačské obce. V době, kdy mít záznam na Wikipedii, znamená existovat, BIGELF na tomto informační zdroji zastupuje pouze odkaz na vydavatelství Custard Records, kde se o ně stará divoška Linda Perry. Skoro si připadám jako náctiletý fanoušek-agitátor, chrlící invektiva na recenzenta, který pohanil nejnovější dílo jeho nedotknutelných miláčků.

O muzikantských a skladatelských schopnostech BIGELF není pochyb. K tomu mají stylovou image, poutavé videoklipy, komplexní multimediální prezentaci na netu, chválu na ně pějí umělci od Alicie Keys, přes Davea Grohla až po Serje Tankiana (ten mimochodem pod Serjical Strike Records vydal jejich plnohodnotný debut "Money Machine") a v médiích jejich desky sbírají samé nadprůměrné známky. Vysokoškolským hodnocením ne hůře než za B. Tak kde je, k sakru, chyba? Vadí snad, že kapela z LA hraje muziku, která má tradici zakořeněnou především v Británii? Jsou pamětníci až příliš zaprdění, než aby objevovali nové formace hrající muziku jejich mládí? Jsou BIGELF ve srovnání se současnými retro bandy, které mají šanci oslovit zase mladší posluchače, až příliš retro? Věřím, že byli-li by opravdu kapelou ze sedmdesátých let, dnes by jim patřilo místo v učebnicích rockové historie a jejich pecky by pravidelně rotovaly na rádiích klasik rockového formátu. Ačkoliv je pravda, že "Cheat the Gallows" má k písničkové hitovosti předchůdce o něco dále.

Nicméně BIGELF jsou nadále schopni umně citovat a půjčovat si od svých vzorů. Dokáží těžit z jednoduchých zemitých riffů i okázalé pompéznosti. Co však u kapel podobného ražení považuji za zásadní, činí tak s úctou a respektem a z výsledku jejich práce sálá ohromná dávka nadhledu. První minuty poslechu dají vzpomenout varietní počin "Love", který vyšel v roce 2006 pod značkou THE BEATLES, tematicky "Cheat the Gallows" připomene pro změnu poslední sólovku Kena Hensleyho "Blood on the Highway". Jak skladby plynou, BIGELF rozehrávají obrazotvornou rockovou operu, která si nezadá s díly velikánů. Spíš nežli nějaký fiktivní příběh, se vám ale před očima začnou promítat přebaly alb, která utvářela dějiny.

Jen v sedmiminutové "Blackball" budete mít z jejich množství mžitky. Teatrální majestátnost QUEEN, žestě á la CHICAGO a rytmická mezihra jako by vypadla z legendární jízdy "Radar Love" od GOLDEN EARRING. "Superstar", to je stadiónovka s glamovými KISS-sbory, na "No Parachute" nejspíš hostuje Ziggy a zvukové space experimenty ve stylu HAWKWIND zdobí například "Race with Time". S crimsonovskou progresí zkompletovanému celku dominují sabbatovsky těžké, respektive ostřejší zeppelínovské riffy, floydovská psychedelie a juriášovské hammondky, mezi kterými Damon Fox poskakuje jak šílenec, kterému z nekonečného přehrávání oblíbených vinylů definitivně hráblo. Jeho vokální projev pak nejvíce ze všeho připomíná Ozzyho nadýchaného helia, což je sice absurdní představa, ale má takové charisma, že naivní veršovánky z refrénu beatlesáckého singlu "Money, It's Pure Evil" (It changes, changes people) působí jako moudro dne. Navíc zatraceně chytlavé.

Až budou pánové z NASA posílat do vesmíru další sondu se zlatou gramofonovou deskou obsahující informace o lidském pokolení, doporučil bych na ni zahrnout taky "Cheat the Gallows". Tahle fošna totiž jedinečným způsobem shrnuje nejzásadnější dekádu rockové historie. Deska bez slabého, natož pak hluchého místa. Kdybych měl jistotu, že to z Abyssu neudělá "404 Error", dám 105 %. Ano, jsem obdivně nekritický, ale za BIGELF se pobiju do krve. V mých uších v současnosti nemají konkurenci.

sestava: Damon Fox – zpěv, klávesy, Ace Mark – kytara, Duffy Snowhill – baskytara, Froth – bicí
produkce: Damon Fox
studio: Kung Fu Gardens