29.09.16

06.09.16

06.09.16

DEADLOCK - Manifesto

DEADLOCK - Manifesto

2008 Lifeforce

Stále populárnější německý sextet přichází se svým prohlášením jakožto čtvrtým sériovým počinem. V žádném případě se nedrží názvu kapely a nenachází na mrtvém bodě. Hlavní úlohu v šestačtyřiceti minutách hrají klávesy, které podporují dvě kytary a baskytara. DEADLOCK znovu vsadili na dva samostatné vokály, takže uslyšíte opět Johannese Prema, jak dráždí hlasivky svým growlingem míšeným s o něco vyšším rejstříkem, a gotickou krásku Sabine Weniger starající se o zjemnění hudebního projevu. Pro baskytaristu Thomase Huschku to byla poslední společná práce, neboť v prosinci 2008, tedy měsíc po evropském vydání desky, odešel z kapely.

Při pohledu na seznam skladeb mírně vyděsí název první stopy evokující u mě nesmyslný souboj. Někdo může mít pocit, jestli do přehrávače nevložil špatný disk, protože po chvíli začne z ničeho nic hrát techno s duchaplným textem "come on motherfuckers". Naštěstí má počáteční ironický úlet opodstatnění v návaznosti a povedeném přechodu k první úplné písni "Martyr to Science", který zbortí předešlé pochyby a lítosti. Objevuje se zde známý rukopis uskupení spočívající v koncentraci na zpěvné a chytlavé melodické refrény, kde nádherně ladí nálada v hudbě a zpěvu, a dodržování protichůdné ženské jemnosti a mužské tvrdosti. Prostor dostávají kytary a jejich sekavé výjezdy. Strhující metalcore se naplno rozjede v poslední půlminutě. Němci se mohou opřít o doslova brilantní zvuk, což ale v současnosti není výjimkou, nýbrž podmínkou.

U "Slaughter's House" je ústředním motivem rychlé střídání deathového řevu s melancholickým vokálem za podpory masivních bicích a urputného tempa. Ke slovu se dostane i kratší metalové sólo před atmosférickým vyvrcholením, nejprve v režii Sabine a poté vražedného, téměř grindového rytmu. V závěrečných dvaceti vteřinách se také objevují samply. První singl z desky se nachází na čtvrté pozici a začíná překrásnou hrou na housle. DEADLOCK zde dokonale mísí popové prvky s alternativou. Jejich mozaika umí zapůsobit. Závěr se znovu uchýlil k rozličným pazvukům, které následně figurovaly jako předzvěst inovace pro nejdelší píseň "Deathrace".

Na konci její první minuty se smrtící závod překlene do zajímavé několikavteřinové elektronické vsuvky, do níž výše než obvykle ječí Johannes. To ale zdaleka není konec všech bizarností v takřka sedmiminutovém opusu. O minutu později je skladba přerušena a spustí se apokalyptické klávesy (velké plus nahrávky) doplněné později o bicí a kytaru. Když už si myslíte, že vás nic nepřekvapí, přijde na řadu dvouminutový nefalšovaný rap, jehož základní sample byl drobně nastíněn v závěru předchozí skladby. Žádný nu-metal nebo něco podobného, ale čistý rap bez jakýchkoliv příměsí.

Když si DEADLOCK ve třetí čtvrtině alba vyberou slabší chvilku, dokáží metalovou jednotvárnost doplnit vynikajícím kytarovým sólem a nečekanou hrou na saxofon, jako tomu je například u "Fire at Will". Odpočinek naleznete hned dvakrát. Nejprve vydechnete u plně elektronické vložky, abyste v předposlední písni mohli uronit slzy při vzpomínkách ve velmi pěkné poklidné skladbě "Altruism", kde uslyšíte pouze piano, bicí a Sabinin zpěv. Mezi tyto dvě nemetalová zastavení se ještě vmísila silná, možná i vrcholná píseň "Dying Breed", kde se od klávesového základu přes klasicky dlouhé uvedení bicích a kytar dostanete k preciznímu, nepolevujícímu melodickému death metalu. Pěvecké duo zde doplní hostující mužský čistý vokál Christiana Älvestama (ex-SCAR SYMMETRY). Album poté uzavře nenáročný veselý cover "Temple of Love" od SISTERS OF MERCY.

Ptám se sám sebe, jestli si z nás touto deskou DEADLOCK nedělají legraci. Pokud tomu tak není, jedná se o příjemnou řadovku se zajímavými, neotřelými nápady a muzikálním nadhledem. Někde byly metalové hranice udrženy, jinde naopak překročeny ("Deathrace"). Desku můžete poslouchat na cestách, doma při úklidu, lze u ní přemýšlet anebo si na ní zaskáčete při nějakém mejdanu abstinentů. Zkrátka "Manifesto" je dívkou pro všechno a takto je dobré album brát, jinak si s velkou pravděpodobností budete vlasy rvát. Celkově vzato se německá banda posunula dále a nabídla vyspělou, vyrovnanou a zábavnou desku.

sestava: Johannes Prem – řev, Sabine Weniger – zpěv, Sebastian Reichl – kytara, Gert Rymen – kytara, Thomas Huschka – baskytara, Tobias Graf – bicí
produkce: Jacob Hansen
studio: Slaughter's Palace