29.09.16

06.09.16

06.09.16

UNITOPIA - The Garden

UNITOPIA - The Garden

2008 InsideOut Music

Počátky australského seskupení UNITOPIA se datují již do roku 1996, kdy se setkala dvojice nadšených muzikantů Mark Trueack a Sean Timms. Ti kolem sebe postupem času seskupili další zdatné instrumentalisty a roku 2005 mohl konečně vyjít debut "More Than a Dream". Přestože šlo o velice zajímavou prvotinu, nedostalo se jí celkově přílišné pozornosti. Po kapele však naštěstí zanedlouho po vydání alba sáhl velký progresivní label InsideOut, pod jehož křídly spatřila světlo aktuální druhá řadová položka "The Garden".

Progresivní rock má v současnosti svou živnou půdu především ve Velké Británii, USA a Švédsku. Jsem tudíž vždy příjemně překvapen, když narazím na zajímavou desku, která pochází z exotičtějších končin. Pokud v Austrálii existuje nějaká progresivní scéna, nemám o ní žádné povědomí, a proto jsem byl původem nového koníka ve stáji InsideOut poměrně překvapen.

Kapela nám tentokrát servíruje rovnou dva disky (o celkové stopáži přes sto minut), na kterých najdeme pestrobarevnou skládanku popu, jazzu, art a hard rocku, zahalenou do současného progresivního hávu, ale přitom jasně odkazující především na rockové velikány 70. let. Asi nejblíže má tvorba UNITOPIE ke starým deskám GENESIS, najdeme tu však také patrný odkaz MARILLION, YES, PINK FLOYD, KANSAS, EMERSON LAKE & PALMER, RUSH, ale třeba i THE BEATLES či ELECTRIC LIGHT ORCHESTRA. Z novějších uskupení mi pak na mysl přichází především FLOWER KINGS, SPOCK'S BEARD, THE TANGENT či sólovky Neala Morse. Všechny tyto vlivy si kapela s naprostou lehkostí přepracovává k obrazu svému a nechybí jí rozhodně patřičná dávka skladatelské invence a instrumentální zručnosti. V bohatém nástrojovém obsazení pohladí především skvěle zakomponovaný saxofon, který občas zlehka podlaďuje atmosféru, jindy zas exceluje výbornými vyhrávkami. Zaujme i ne úplně typický projev zpěváka.

UNITOPIA umí složit vkusnou melancholickou baladu, jednoduchou rockovou pecku s chytlavým hardrockovým refrénem, ale nejvíce jí sluší dlouhometrážní progresivní plochy s jazzovými vstupy. Na "The Garden" tedy vyčnívají především dva dlouhometrážní opusy v podobě dvaadvacetiminutové titulní skladby a šestnáctiminutové "Journey's Friend", kde se kapela instrumentálně vyřádí do sytosti. Zbytek desky oproti tomu sází spíše na chytlavé refrény a nepříliš komplikované struktury písní, takže některé postrádají větší trvanlivost a po čase mohou začít mírně nudit. Slabší místa jsou však vyvážena několika vskutku geniálními nápady a dechberoucími pasážemi, které tuto desku rozhodně řadí mezi velmi slušný progresivní nadprůměr.

"The Garden" vlastně nepřináší příliš nového. Jen nápaditě shrnuje vše zajímavé, co se na artrockové, potažmo progresivní scéně odehrálo. Jistou rozpolcenost však spatřuji v kontrastu mezi instrumentálně rozmáchlými plochami a přímočařejšími hitovkami a baladami. Trochu to na mě působí, jako by se kapela chtěla zavděčit klasickému rockovému posluchači a fanouškovi progresivní hudby zároveň. A i když je v obou těchto polohách maximálně přesvědčivá, svědčilo by jí v některých případech méně předvídatelnosti a prvoplánovosti.

sestava: Mark Trueack – zpěv, Sean Timms – kytary, klávesy, mandolína, koto, doprovodný zpěv, Matt Williams – kytary, Monty Ruggiero – bicí, Shireen Khemlani – baskytara, basa, doprovodný zpěv, Tim Irrgang – perkuse
čas: 101:03
země původu: Austrálie
styl: prog rock