29.09.16

06.09.16

06.09.16

SEPULTURA - A-Lex

SEPULTURA - A-Lex

2009 SPV/Steamhammer

Od dob, kdy brazilskou metalovou legendu opustil její hlavní mozek a frontman v jedné osobě, již uplynulo dlouhých deset let. Přesně po této době odešel další neméně důležitý člen: bubeník Igor Cavalera. Z muzikantů původní sestavy tak v kapele zůstal pouze baskytarista Paulo Xisto Jr.. A kapela, která před více než deseti lety spoluutvářela dějiny metalové hudby, stojí opět na začátku další neméně složité kapitoly své historie. Na prázdné místo za bicí soupravou byl po několikaměsíčním hledání dosazen Jean Dolabella, známý především ze svého působení v kapele Paula Di'Anna nebo méně známé rockové formaci UDORA. Nic nebránilo tomu, aby se čtveřice hudebníků dala do společného jamování a započala tak práce na nové desce. Výsledkem je v pořadí již druhý konceptuální příběh, jehož předlohou se tentokrát stala kniha Anthonyho Burgesse "Mechanický pomeranč".

Dle slov kapely byl celý materiál nahrán a ponechán v podobě, v jaké ho hudebníci vytvořili ve zkušebně. Přístup veskrze zajímavý, ve skutečnosti však pro posluchače skýtá mnohá úskalí. Jednotlivé skladby na sebe navazují bez zbytečných mezer, aranží a nadbytečné hudební vaty. V mnoha případech podobný přechod působí jako pěst na oko a dodává celkovému dojmu z nahrávky pocit rozrušenosti a neklidu. Při prvních posleších mi tento fakt činil velký problém, především při soustředění se na instrumentální složku desky. Jednotlivé skladby totiž více než samy za sebe hrají pro sílu desky jako celku. Celkově jednoduchá struktura a přímočarost jednotlivých skladeb ochuzuje většinu z nich o větší hitový potenciál, a tak se jen těžko budeme dohledávat nějakého opravdu výrazného momentu, jakým byla na předešlé desce kupříkladu "Ostia".

Po hudební stránce se SEPULTURA posunula o něco více směrem k agresi a energičtějšímu projevu. Stylově se vlastně jedná o pokračování předešlého, kritikou mírně podceněného alba "Dante XXI" se zmiňovaným posunem k jednoduchosti a vyjádření bezprostředních pocitů z příběhu. Charakteristickým zůstává zvuk a základní poznávací znamení Brazilců, kytara Andrease Kissera. Ten stejně jako na většině předešlých desek zastává společně se zpěvákem Derrickem Greenem funkci hlavního tahouna a jejich vzájemné "dialogy" se stávají největším lákadlem. Stabilně perfektní výkon podává i frontman Green, který se svým hlasovým projevem pohybuje od ryze metalového až po svůj tolik originální hardcorový.

Rytmická sekce s nováčkem Dolabellou tentokrát odvádí čistě dělnickou práci a jejich výkony jsou soustředěny především na co nejsilnější vyznění desky. SEPULTURA v žádném případě nerezignovala na své tribal kořeny, a tak se na "A-Lex" setkáváme s velkým množstvím momentů, které lehce připomínají éru nejslavnější desky "Roots". Těžko lze vypíchnout jednu jedinou skladbu, která by nejlépe vystihovala podstatu alba. Snad by to mohla být devítka "Sadistic Values" s neklidnou basou a bicími v úvodu, s drsným expresivním vokálem v její střední pasáži a brutální riffovou smrští v části poslední.

Přestože SEPULTURA svou sestavou dnes připomíná něco jako BEATLES bez Lennona a McCartneyho, je schopná přes nepříliš vstřícný přístup fanoušků a médií vydávat jednu kvalitní desku za druhou. Možná vás novinka "A-Lex" nepřekvapí ničím, co byste už z tvorby brazilských neznali, ale o to více vás dokáže pohltit po vícero posleších. Je jako krásná žena, která vás více než chladným zevnějškem svádí svým vnitřním kouzlem. Je nutné ji dobývat a věnovat ji čas. Ona pak odhalí své tajemství a krásu v sobě ukrytou. Já jen doufám, že vás dobývání bude bavit stejně jako mě.

sestava: Derrick Leon Green – zpěv, kytara, Andreas Rudolf Kisser – kytara, Paulo Xisto Pinto Jr. – baskytara, Jean Turrer Dolabella – bicí
produkce: Stanley Soares
studio: Trama Sao Paul
čas: 54:19
země původu: Brazílie
styl: groovy thrash
1. A-LEX I
2. Moloko Mesto
3. Filthy Rot
4. We've Lost You
5. What I Do!
6. A-LEX II
7. The Treatment
8. Metamorphosis
9. Sadistic Values
10. Forceful Behavior
11. Conform
12. A-LEX III
13. The Experiment
14. Strike
15. Enough Said
16. Ludwig Van
17. A-LEX IV
18. Paradox

Vymezovat SEPULTURU v aktuální fazóně vůči epoše s někdejšími členy a jejich aktuálním projektům je zbytečné. Brazilcům v čele s variabilním Derrickem Greenem to hraje a navíc se na "A-Lex" představují zcela oproštěni od siláckých póz, aniž by však přestávali být drsní či opouštěli fanoušky očekávaný nekompromisní thrashing. A byť ten se bezesporu dostaví, není "A-Lex" pouze sborníkem riffů a štěkavého zpěvu.

Je to album, na němž je apelativní bojovnost nahrazena dramatickým tónem, a k jehož opakovaným poslechům láká nejen blízká inspirace ceněným i oblíbeným literárním dílem, ale zejména pestrost a náročnost materiálu, který se však nestraní ani agrese a šlapavých rytmů. Ty kapelu nakonec dovedou i ke skladbě "We've Lost You" – jedné z jejích nejlepších vůbec.

80 %
Viktor Palák

85 %