14.10.16

29.09.16

06.09.16

06.09.16

VULTURE INDUSTRIES - The Dystopia Journals

2007 Dark Essence Records

Mé lačnící srdce radostně zaplesá vždy, když učiním nový oběv v hájích metalové avantgardy. Norská scéna je v tomto směru velice zajímavá a má věru co nabídnout: ATROX, ULVER, PECCATUM, SOLEFAD nebo ARCTURUS, to vše špičky ve svém žánru. V přítomnosti této tvrdé konkurence vznikla v roce 1998 kapela, která si zprvu zvolila název DEAD ROSE GARDEN a po jistých personálních změnách se v roce 2003 přejmenovala na VULTURE INDUSTRIES. A pod tímto názvem devět let po svém vzniku vydala své první a prozatím jediné album "The Dystopia Journals". A devět let je více než dostačující doba, aby skupina stačila vyzrát a získala originální hudební tvář. Spousta recenzí i fanoušků o VULTURE INDUSTRIES nicméně mluví zejména jako o nástupcích již neexistujících králů ARCTURUS.

VULTURE INDUSTRIES jsou v jistých ohledech zmíněné kapele skutečně velmi podobní. Používají stejné hudební postupy, v některých chvílích jsou na chlup stejní i v atmosféře, a aby toho nebylo málo, tak zpěvák Bjørnar E. Nilsen svým projevem silně připomíná Garma (zpěvák ARCTUTUS na albech "La Masquerade Infernale" a "The Sham Mirrors"). Ovšem přes skutečnost, že obě kapely hrají na stejnou strunu severského avantgardního metalu, výsledný efekt tak úplně stejný není. VULTURE INDUSTRIES jsou více cítit black metalem a na rozdíl od ARCTURUS kladou důraz spíše na tradiční hudební nástroje než na nejrůznější elektronické zvuky či občasná intermezza v podobě piána či houslí.

Z nahrávky je cítit zkušenost muzikantů, kteří přesně vědí, čeho chtějí dosáhnout. Ve správné chvílí, dokáží každou skladbu příjemným způsobem zpestřit a okořenit, tak aby se nedostavila nuda. Deska je proto velice rozmanitá, plná nejrůznějších hudebních motivů, ani na chvilku nenudí a neobsahuje žádná hluchá místa. Všichni členové kapely mají svůj nástroj takříkajíc v malíčku a to je po instrumentální stránce na desce patrné. Ze všech nástrojů bych vyzdvihl především kytaru, ta je technicky na velice dobré úrovni a kapela má díky ní mírně progresivní nádech, ze samoúčelných hráčských onanii však strach mít nemusíte. Veškeré hudební nástroje jsou vyvážené a vzájemně se nedegradují na úroveň pouhého doprovodu, nýbrž fungují jako dynamický celek. Ve skladbách se neustále něco děje a album tudíž nespadá do kategorie "na jeden poslech". U některých skladeb budete muset prokázat trpělivost, ale budete štědře odměněni.

Myslím si, že VULTURES INDUSTRIES dokáží zaujmout většinu fanoušků bývalé avantgardní legendy. To ovšem neznamená, že jen hloupě vykrádají; v jejich hudbě je spousta vlastní invence, přesto si jsou tyto dvě kapely natolik podobné, že by se mohly leckomu znechutit. Byla by to určitě veliká škoda, protože VULTURE INDUSTRIES mají obrovský potenciál a bude určitě zajímavé sledovat, jakým směrem se budou v budoucnosti ubírat. Zůstanou ve stínu ARCTURUS jako velice zdařilý klon, nebo se jim podaří se mu vymanit a vytvořit si vlastní rozpoznatelnou tvář?

sestava: Bjørnar Erevik Nilsen - zpěv, Øyvind Madsen - kytara, Tor Helge Gjengedal - bicí, Kyrre Teigen - baskytara, Eivind Huse - kytara
produkce: Bjørnar Erevik Nilsen a VULTURE INDUSTRIES
studio: Conclave & Earshot
čas: 50:46
styl: avantgardní metal
1. Pills of Conformity
2. Blood Don't Flow Streamlined
3. A Path of Infamy
4. Soulcage
5. The Benevolent Pawn
6. The Crumbling Realm
7. To Sever the Hand of Corruption
8. Grim Apparitions

Martin Čarný

Slýchávám negativa ohledně podobnosti s ARCTURUS, čemuž nerozumím. VULTURE INDUSTRIES je sice dokonale okopírovali, ale pouze z hlediska postupů, nikoli, že by přímo ukradli konkrétní melodie či riffy. Když kapela hraje stejně jako tisíc jiných před ní, říká se tomu "hudební žánr", když hraje jako jedna kapela před ní, říká se tomu plagiátorství. Zajímavé.

Je jedno, jestli VU berete jako plnohodnotnou věc nebo jako datadisk k ARCTURUS, podstatné je, že v jejich duchu stvořili spoustu nových nápadů, pročež nemůžu udělit nižší hodnocení.

80 %
Tomáš Kouřil

ARCTURUS jsou mrtví, ať žijí VULTURE INDUSTRIES! Tato věta mě napadla hned po prvním poslechu tohoto CD. VULTURE INDUSTRIES se totiž rovněž orientují na typicky severský avantgardní metal a jako by nestačilo, že používají obdobné postupy, mají navíc zpěváka, který vám musí zákonitě připomenout Garma a jeho vokální kreace na deskách "La Infernale Masquerade" a především "The Sham Mirrors".

A teď si můžete vybrat. Buď se smíříte s rozpadem ARCTURUS, přijmete VULTURE INDUSTRIES jako důstojnou náhradu a poslech si dokonale vychutnáte. Nebo se v dílku můžete pitvat, poukazovat na jistou nepůvodnost a zavrhnout ho. To by ale byla určitě škoda, protože chlapci mají nápadů na rozdávání a některé motivy jsou vskutku geniální a neotřelé. Narozdíl od svých slavnějších kolegů také používají v mnohem větší míře blackové vokály a kladou větší důraz na kytarovou složku, takže nelze mluvit o vyloženě bezuzdném plagiátorství. Ona podobnost je však chvílemi až zarážející.

75 %
Miroslav Med

Chvíle, kdy Bjørnar E. Nilsen zpívá "Behold your only true messiah.", patří mezi ty momenty, v nichž si dokážete vytvořit ke Norům VULTURE INDUSTRIES intenzivní vztah. Žádná jiná kapela tak příjemně neoživovala odkaz ARCTURUS, aniž by zároveň ztrácela svůj vlastní výraz.

Debut "The Dystopia Journals" je deska bohatá na chytlavé kytarové party i albem s podmanivým blackovým základem. Jeho jedinečnost ale pramení z vypravěčské struktury skladeb i jejich vpravdě dramatického náboje. Osm teatrálních alegorických skasek o víře, korupci i svodech života patří mezi to nejlepší z ranku takzvaně avantgardního, ale přitom příjemně "písničkového" metalu, na němž je přitažlivé i to, že nelze odhadnout, kam se kdy vydá.

"Normality is slavery. Be abnormal! Be free!"

75 %
Viktor Palák