29.09.16

06.09.16

06.09.16

SEANCE - Awakening of the Gods

SEANCE - Awakening of the Gods

2009 Pulverised Records

Pro znalce extrémní scény počátku devadesátých let nebude jméno kapely SEANCE velkou neznámou. Švédská deathová scéna se v době své největší slávy jenom hemžila kapelami, které se snažily o co nejbrutálnější a nejextrémnější podání tohoto zhoubného stylu. Díky svým dvěma deskám "Fornever Laid to Rest" (1992) a "Saltrubbed Eyes" (1993) byli srovnáváni s takovými veličinami jako ENTOMBED či DISMEMBER. V jejich tvorbě byl nejvíce oceňován inovativní přístup, jdoucí ruku v ruce s potřebnou brutalitou a nejvyšším nasazením. Dobře rozjetá mašina se zasekla v roce 1995, kdy uskupení opustil baskytarista Bino Carlsson a kytarista Patrick Jensen, jenž se o rok později podílel na založení dnes tolik populárních THE HAUNTED. Zbylí členové uložili SEANCE do stavu nečinnosti a založili poměrně známé spolky SATANIC SLAUGHTER a společně se členy OPETH nebo ARCH ENEMY hvězdný projekt WITCHERY. V roce 2008 byly oba dva zmiňované spolky na čas pozastaveny a na řadu přišlo natáčení nového materiálu znovuobnovených SEANCE. Sestavu doplnil baskytarista a pěvec v jedné osobě, Johan Larsson a bubeník Micke Petterson.

Po patnácti letech od vydání poslední řadové desky, novinka "Awakening of the Gods" logicky nepřináší nic nového. V jedenácti písních, které se stylově řadí do ranku nejklasičtějšího deathmetalu, se seveřané oproti svým začátkům nesnaží o žádnou velkou progresi, ale spíše o znovunalezení svého původního zvuku a stylu. Z uvedeného materiálu je jasné, že SEANCE dnes sázejí spíše na snadno zapamatovatelné riffy, než na nejvyšší technickou propracovanost. Místy se tak jejich výraz stává monotónním, až trochu nudným ("Forever Haunted"). Na čem by však do budoucnosti mohli Švédové stavět, jsou atmosféričtější pasáže. Těch se zde vyskytuje hned několik, výborně zapadají do kontextu desky a patří mezi její zajímavější momenty. Můžeme z nich vystopovat cit old-school kapel pohybovat se s jistotou a zkušeností i v pomalejších pasážích. Velkou předností jsou též kytarová sóla, díky nimž se podařilo o velký kus přiblížit původnímu charakteristickému zvuku a vymanit se tak z řady průměrných kapel.

Do příště by určitě stálo za to zapracovat především na práci kytar, které jsou na "Awakening of the Gods" přinejmenším průměrné. V hlavě mi však nadále vrtá úmysl, s jakým se SEANCE po tolika letech vrátili na hudební scénu. Nevěřím totiž, že by se jim i přes dopilování a dopracování jejich stylu k dokonalosti podařilo nějakým zásadním způsobem prorazit mezi deathmetalovou elitu, která je i přes její vývojovou stagnaci stále velmi nabitá. Nechybí v ní ani velké kapely vedle kterých SEANCE stáli na počátku devadesátých let. Ty mezitím urazily velký kus cesty, který se podle mého žádné z těchto reunionových kapel nepodaří nikdy dohnat.

sestava: Johan Larsson - zpěv, baskytara, Tony Kampner - kytara, Rille Rimfält - kytara, Micke Pettersson - bicí
produkce: Peter In De Betou
studio: HellSmell Studio