29.09.16

06.09.16

06.09.16

SAUROM - Romances From Al-Andalus

SAUROM - Romances From Al-Andalus

2008 Zaluster Producciones

Kdesi ve velké dáli, až za kopci, jež tyčí se k samotnému nebeskému království a jež Pyrenejemi jsou nazývány, žije skupinka lidského pokolení, která obdarována nesmírným talentem byla, díky němuž dobývá po nocích ženská srdce, jako za dávných časů činili tomu s chutí trubadůři, držíc v rukách nástroje své pod okny svých vyvolených. Hlasem zastřeným, připomínajícím tokání opeřencovo, pak za doprovodu svých souputníků, SAUROM si hrdě říkajících, a taktéž umně ovládajících své nástroje, snaží se rozsévati za pomoci líbezných tónů po celém světě radost a veselí…

Takhle nějak by se dala charakterizovat partička metalových harcovníků, pocházejících z Pyrenejského poloostrova, kteří po vydání svého posledního počinu "Once Romances Desde Al-Andalus…", připravili pro své příznivce pětiskladbové EP, tentokrát však nazpívané v jazyce světovém. Nabízí tedy nyní širšímu posluchačstvu možnost proniknout blíže k jádru jejich metalového a hudebního cítění.

I když je svým způsobem SAUROM orientován do epické heavy sféry, rozhodně se nejedná o žádnou lacinou a podbízivou produkci. Flétnové vyhrávky či celkové hrdinské motivy se proplétají jejich hudebním kolosem jako lesní bystřina, která osvěžuje panorama a přidává příběhům na bájnosti. Melodičností a výrazovým podáním má SAUROM blízko kapelám tvrděmelodického rázu jako IN FLAMES a to především díky hutným kytarám, podtrhávajícím celkovou dynamiku hlavně v rychlejších pasážích. Hodně zajímavým a výrazným fragmentem je na "Romances From Al-Andalus" pěvecké pojetí Miguela Ángela Franca, jehož hrubší podání je místy příbuzné Peavymu z německých RAGE. Miguel Ángel Franco je rozhodně pro kapelu velkým přínosem, navíc texty v angličtině ji bezesporu posunuly o kousek dál. I přes to si však SAUROM dokázali zachovat ve vyznění písní svůj folklór a jakýsi nádech exotiky. Kromě toho ve spojení s moderními metalovými postupy vytváří hudba SAUROM hodně masivní projekci.

"Romances From Al-Andalus" zní při celkovém pohledu nesmírně vyvážené a trochu učesaně, až to může občas způsobovat husí kůži, nejedná se tedy o žádnou nekompromisnost a zlověstnou agresi . Melodičtější pasáže se umí v pravý okamžik nakopnout do prudších čísel a jindy zase naopak všechno působí vyrovnané a uspořádané jak na prezidentském stole. Dynamika je tady účinnou a ničivou zbraní, která činí z díla nevšední, nenudící zážitek.

EP představuje kolekci nejvýraznějších skladeb z desky "Once Romances Desde Al-Andalus…", kde jsou věci k zaslechnutí ve španělštině. Co také na první poslech zaujme, je velice kvalitní produkce, která se může postavit vedle světově uznávaných kapel. Kapela místy uhýbá z heavy kolejí do trendovějšího pojetí, avšak vše je kočírováno tak, aby stále vylézal na světlo písničkářský základ.

Jak jsem již naznačoval, SAUROM na EP ukazuje, že umí pracovat v duchu pompézní a epické rozsáhlosti, k čemuž se hrdě hlásí skladba "The Mount of Souls". Čistě instrumentální, kousek, kde tóny flétny poletují zlehka jak na křídlech motýlích, navíc vše za doprovodu sólové kytary. Své místo si zde našla i elektronika vyzdvihující již tak dost osobitou atmosféru. Stejná přesvědčivost, ne-li i větší, je také posluchačstvu naservírována ve skladbách "Far from The Sea of Roses" nebo klipové "The Labyrinth of Secrets". Vše obklopeno rockovou hravostí i gotickou utopií.

Věřím a pevně doufám, že pokud bude SAUROM pokračovat tímto směrem, vzroste jeho známost a vliv daleko víc s ohledem na světová měřítka.

sestava: Miguel Ángel Franco - zpěv , Narci Lara - kytara, flétny, dudy, Raúl Rueda - kytara, Jose A. Gallardo - baskytara, Santiago Carrasco - klávesy, Antonio Donova - bicí, perkuse
čas: 24:32