06.09.16

06.09.16

ADOR DORATH - Bestiari

ADOR DORATH - Bestiari

2009 Shindy

Krásná duha v odstínech šedé

V prvních pěti vteřinách je jasno – jsou to ADOR DORATH, jedna z mála tuzemských kapel s naprosto rozpoznatelným, ale přesto nefalzifikovatelným rukopisem. K poznání jsou okamžitě, nedá se tudíž mluvit o stagnaci? Ale kdepak. ADOR DORATH zkoumají svůj zvuk v každém tónu, v každé chvíli. A přichází s nesmírně intenzivní a koncentrovanou nahrávkou a zároveň nejintenzivnější deskou vlastní. Měli-li jste obavy, zda a jak naváží na dvě svá ceněná alba, buďte v klidu. I když zrovna to při poslechu "Bestiari" nebude snadné.

Album je totiž nepolevující, ale zároveň přehlednou vichřicí nápadů a hutné instrumentace, která je navzdory své obrovské intenzitě opakem bezduché metalové řežby. Každý tón zde probouzí lačnost po dalším, každá skladba je tak výživná, že tento hlad dokáže naplnit opakovaný poslech až do úplného roztrhání těla. "Bestiari" je album, po jehož poslechu lze padnout v blaženém vysílení, anebo ještě lépe završit zážitek u meditativní a nové dimenze otevírající závěrečné "Postscriptum".

Příčiny mimořádnosti ADOR DORATH můžeme nacházet v mnoha koutech jejich umělecké tvorby. To, co z jiných kapel udělalo nemrtvé fosilie (tedy nutkání "oživit" své snažení klávesami a/nebo ženským zpěvem), ADOR DORATH přijali za součást jedinečného zvuku. Což neznamená, že zmíněné prvky protlačili do popředí – jejich výjimečnost totiž tkví i v tom, v jak obdivuhodné rovnováze zde fungují všechny nástroje, kdy jeden nepřevyšuje druhý, aniž by mu byly odpírány momenty pro vyniknutí. Stejně jako dříve odmítají třinečtí banální práci s kontrasty sopránu a s growlingem koketujícího mužského zpěvu, které se harmonicky, ale nikoliv předvídatelně linou mezi nápory riffů, autoritativních bicích i tempu přidávajících kláves. U ADOR DORATH se nemůžeme divit ani tomu, že stěžejní motiv zde zazní třeba z baskytarového hmatníku.

"Bestiari" není albem "písniček", ale kolekcí jakýchsi mini-eposů, skladeb nabitých umem i touhou sdílet a sdělovat. Je to deska zcela prostá hluchých míst a příjemně útočný počin popírající domněnku, že umění bez kompromisů nedokáže být přístupné. Z undergroundu vzešlí a pro velký svět určení ADOR DORATH vytvořili své zatím nejkompaktnější album, které vtahuje nejen na první poslech rozpoznatelnou krásou, ale i neodbytným dojmem, že pro nás bude zkušenost s ním obohacující.

sestava: Ivo Doseděl – growling, Anna Neuwirthová – zpěv, Martin Rozenek – klávesy, Kamil Pfeffer – kytara, Kamil Kottek – baskytara, Zdeněk Čepička – bicí
studio: GM Studio
čas: 46:47
styl:experimental death/black
1. She's in My Veins
2. Moments of Evolution
3. Space Odyssey
4. Attitude Gyroscope
5. As Free Act and deed
6. Only The Man Has the World (…And Is inside the World)
7. Dead on Arrival (Nice and Easy)
8. Race for Life
9. Words
10. Egoistic Empathy
11. Postscriptum

ADOR DORATH nás napínali už dost dlouho – ale to čekání stálo za to! Albová novinka s názvem "Bestiari" je úspěšným pokračovatelem hard a heavy Andělem oceněné placky "Symbols". Zvuk "Bestiari" je nesrovnatelně poslouchatelnější než na předchozím počinu, výraznější prostor dostávají zejména klávesy. Jednotlivé nástroje jsou čitelné a povedený zvuk nechává vyniknout jak skvělou basu, tak rychlé a technicky bezchybné bicí. Rovněž growling Ivoše Doseděla doznal kvalitativních změn a jeho precizní zpěv je střídán opernějším hláskem Anny Neuwirthové, která svými vokálními party dělá tu "správnou" atmosféru (stejně tak to uměla i kapela MELISSA, kde Anna dříve působila).

ADOR DORATH se podařilo skloubit tvrdost s melodičností a díky muzikantskému umu a citu vytvořili album, ve kterém nechybí jak množství melodických i vtíravě líbivých pasáží, tak nekompromisní nářezy – to vše v luxusním hudebním provedení špičkových muzikantů. Ve zkratce bych "Bestiari" označil za album tvrdé, rozmanité, ale i líbivé, melodické a snadno vstřebatelné. Samozřejmě nechybí ani drobná překvapení – ale ty si najde určitě každý sám, neboť věřím, že toto album ve vaší sbírce chybět nebude!

90%
Tomáš Holub

Může se zdát, že nahlédnout zpočátku pod černou kápi "Bestiari" není pro temně metalového poutníka jednoduchou záležitostí. Svody a lákadla je potřeba odkrývat a objevovat pomalu a trpělivě, stejně jako rozmanitou ženskou duši. Na ty nejvytrvalejší však čeká náležitá odměna. V hlubokých útrobách nového materiálu ADOR DORATH se nachází momenty zběsilosti, temné vášně, ale také momenty slepé naděje, která dokáže v určité chvíli odemknout a otevřít zatrpklou srdeční komoru a vpustit do ní pár životadárných paprsků. Zvláště k těmto momentům patří melodické pasáže s ještě víc svůdnými ženskými nápěvy v "Dead on Arrival" nebo symfonické party "Words", ovívané severským vánkem nightwishovské štiplavosti. U skladby "As Free Act and Deed" pak můžeme vysledovat krásnou hudební napjatost až baladickou dramatičnost mezi imaginárním dobrem a zlem, volající po hříchu a hlavně pak představující mistrovské hudební vyvrcholení desky. Na místě jsou i různé elektronické hříčky, zvuky a producentské fígle, představující vysoce kvalitní studiovou práci, které s určitostí osvobozují od zaběhlé žánrové zkamenělosti.

75%
Miroslav Schwanzer

ADOR DORATH osobně považuji za jeden z nejlepších tuzemských spolků. "Bestiari" je pro mě však lehkým zklamáním. Debutem " Adon Nin Edeleth Ador Dorath" kapela pevně definovala svůj nezaměnitelný projev a druhá deska "Symbols" tento model dovedla témeř k dokonalosti. Novinka oproti svým předchůdcům ovšem zas tolik nenabízí.

"Bestiari" je bezesporu nadprůměrnou deskou, která má vícero rozměrů a je třeba ji mnohokrát poslechnout, aby zcela odhalila svůj půvab. Ale osobně jsem čekal od kapely větší posun. Kdo má dobře naposlouchané předešlé počiny, toho zkrátka obsah novinky těžko něčím překvapí. Uvítal bych především lehkou modernizaci klávesových rejstříků, neboť jejich zvuk dnes působí již mírně archaicky. Jinak jde ale o velmi povedenou záležitost a ADOR DORATH to ani tentokrát určitě "neodflákli". Nadšení, které jsem prožíval při poslechu prvních dvou desek, se však v tomto případě nedostavilo...

65%
Miroslav Med

90 %