29.09.16

06.09.16

06.09.16

16 - Bridges to Burn

16 - Bridges to Burn

2009 Relapse Records

Z hnilobných bažin lidského podvědomí ční devět hlav obludné Hydry. Když jednu hlavu pochybnosti setnete, na jejím místě hned vyrostou dvě další. V klenutých horách myšlenek, dme se obnažená hruď stvůrné Sfinx. Zaplavuje vědomí záludnými hádankami a rve nás na kusy, když neznáme odpovědi. V podsvětí, nejtemnějším zákoutí zvrácené lidské duše, tam střeží zlověstný Kerberos všechna naše chlípná tajemství. Nic z toho, co má zůstat nevyřčeno, nedostane se na povrch. Ale teď? Země se otřásá perkusním dusotem kopyt. Skrze zanícené rány minulosti přichází jejich mytologický sourozenec, neurotická bestie Chiméra a ze svého chřtánu soptí všeobjímající oheň. Je na čase spálit poslední mosty…..poslední mosty k lidskosti!!!

Pakliže lze žánr zvaný sludge metal uchopit jako fúzi doom metalové hutnosti, temnoskvoucích riffů nelidsky podladěných kytar a hardcorové zběsilosti, nespoutanosti a agrese, můžeme tedy 16 považovat za pravověrně sludgové uskupení. Navíc vzhledem k faktu, že tahle Kalifornská sebranka funguje už bezmála 18 let, je na místě i označení žánrových pionýrů, průkopníků. Parta kamarádů, která na počátku devadesátých let hledala skrze hudbu východisko z vlastních životních frustrací, stihla do letošního roku vydat (možná pouhá) čtyři řadová alba prosycená nenávistí, překypující zlostí, s texty o násilí, drogách a hlubokých depresích. Ano, hádáte správně. Po dlouhých šesti letech od posledního počinu "Zoloft Smile" a překlenutí údobí nečinnosti (někteří členové kapely se věnovali vlastním projektům), přichází pátý zářez "Bridges to Burn" a s ním i poctivá dávka téměř padesáti minut energického burácení.

Cesta "Mostů ke spálení" započala v srpnu 2007, když si po pár telefonátech kluci řekli, že je čas vrátit 16 do podvědomí fanoušků a tak hned několik měsíců poté podepsali smlouvu pro Relapse Records. A mě bylo po prvních desítkách vteřin úvodní skladby "Throw in the Towel" jasné, že tohle bude příkladná resuscitace žánrových bardů. Prakticky okamžitě je patrné výrazné zmohutnění kytarových linek, kterým se (od dob posledních dvou desek "Blaze of Incompetence" a "Zoloft Smile") dostalo moderního, nesmlouvavě podladěného zvuku. Expresní poslechová kremace s druhou skladbou "Skin & Bones" dává vzpomenout příkladných sludgových záseků neopakovatelně nenávistné pecky "Born to Lose" z předcházejícího alba a zároveň nenuceně separuje playlist nového počinu do pomyslných dvou řad. V jedné postávají skladby bičované hardcorovou urputností ("Monday Bloody Monday" případně "What Went Wrong?"), v druhé tradiční těžkopádné sludge, jemně kořeněné drobnými stonerovými přihrávkami (výrazově pomalejší "Me & My Shadow", vibrující "Flake" nebo desátá "Thorn in Your Side"). Všechno pak barvitě doplňují a stmelují tempově pestrá, tanečně skočná "You Let Me Down (Again)", thrashově valivá "So Broken Down" a zvukově nepatrně vybočující, závěrečná "Missed the Boat". Jinými slovy kompaktní sludgová jízda absentující na výrazově slabá místa, která vám nedopřeje chvíle oddychu.

Chiméru zabil Bellerofonés tak, že jí do chřtánu vhodil kopí s olověným hrotem, který se v žáru roztavil sežehl jí vnitřnosti. Ovšem vy kopí nepotřebujete přátelé žehu. Spojte si energičnost novějších HIGH ON FIRE, stonerovost "zkouřené" BONGZILLY s prachsprostou agresí LAIR OF THE MINOTAUR a to vše oblékněte do poctivého sludgeového baloňáku po vzoru žánrových souputníku CROWBAR. Přidejte si skvělý zvukový mastering Scotta Hulla (PIG DESTROYER), naštvané texty Crise Jerue a vyvedený coverart. Resumé? Příkladný sludgeing, nekompromisní, ve výrazu nepolevující stylová retrospekce a velmi milé překvapení v samotném úvodu roku 2009.

sestava: Tony Baumeister - baskytara, Cris Jerue - zpěv, Bobby Ferry - kytara, zpěv, Jason Corley - bicí
produkce: 16 a Jeff Forrest
studio: Doubletime Studios (San Diego, California)