29.09.16

06.09.16

06.09.16

CANNIBAL CORPSE - Evisceration Plague

CANNIBAL CORPSE - Evisceration Plague

2009 Metal Blade

Průkopníci deathmetalu CANNIBAL CORPSE v loňském roce oslavili úctyhodných dvacet let působení na scéně. Při té příležitosti bylo na trh uvedeno DVD s názvem "Centuries of Torment" obsahující exkluzivní záznamy ze všech důležitých kapitol historie. Konec druhé dekády existence se odehrával za znění chvalozpěvů na jubilejní desátou desku s krátkým, ale o to zvučnějším názvem "Kill". Buffalští řezníci se na ní představili v tom nejlepším světle a jako politi živou vodou svou tvorbu opět posunuli o notný kus vpřed.

Značný vliv na kapelu měl v době nahrávání především producent Erik Rutan (HATE ETERNAL, MORBID ANGEL), který celou pětici dokázal vybičovat k maximálnímu úsilí, čímž se kvalitativní laťka pozvedla opět o něco výš. Volba producenta a zapracování na vlastních hráčských výkonech se ukázalo jako veskrze pozitivní, a tak nebylo menšího důvodu k jakékoliv větší změně. Do další etapy tedy CANNIBAL CORPSE vstoupili s velkou pompou a zároveň i s velkou výzvou, překonat předchůdce letošní novinky "Evisceration Plague".

Ta s sebou nese všechny atributy, které jsou charakteristické i pro dva roky staré album "Kill". Především propracovanou strukturu skladeb a bohatou rytmiku, kterou má na svědomí hlavní mozek a baskytarista v jedné osobě, Alex Webster. Jeho působení v technickém projektu BLOTTED SCIENCE mu určitě rozšířilo obzory. Na desce se tak setkáváme s písněmi, které oproti kusům z dob minulých nedisponují pouze blast-beatovými bicími, ale i techničtějšími pasážemi, ve kterých rytmika v čele s basou hraje hlavní roli. Její součástí se v několika skladbách stává i chropot "Corpsegrindera" Fischera. Ten s přibývajícími léty dozrál a v jeho podání už se nejedná o nesrozumitelný goregrindový murmur, ale o artikulovaný, profesionálně zvládnutý deathový zpěv.

Často opomíjená kytarová dvojice Barret - O'Brien odvádí v řadách CANNIBAL CORPSE stabilně velmi kvalitní práci. Zachován zůstává původní charakteristický zvuk podladěných kytar, nasměrovávající v novodobé éře kapely její sound hlouběji do goreovějších vod. Ubylo brutálních riffových smrští a stejně tak jako u rytmiky přibylo techničtějších pasáží. O mnoho více než kdy v minulosti se setkáváme se střednětempými skladbami jako je titulní "Evisceration Plague" nebo "Priests of Sodom". Ty i přes nižší rychlostní stupeň neztrácejí nic z potřebné agrese i brutality a intenzitou projevu se vyrovnají i takovým sypanicím jako je dvojka "Scalding Hail".

Při bližším porovnání tohoto alba s předešlým počinem vidím jistou paralelu s posledními deskami kolegů DEICIDE. Těm se taktéž v roce 2006 podařilo přijít po dlouhé době s nadprůměrným materiálem, který je dodnes opěvován ze všech stran. Jeho neméně kvalitní následovník z roku 2008 se však setkal s o mnoho chladnější odezvou. I když v mnoha ohledech svého předchůdce překonal, nikdy se mu nejspíš nedostane stejného uznání. Jestliže je album postaveno na stejném základě, logicky se pro posluchače vytrácí moment překvapení a samozřejmě i touha se k nahrávce vracet. Doufejme, že budoucnost "Evisceration Plague", bude i přes výše zmíněnou paralelu světlejší. V tuto chvíli je však nanejvýš jasné, že se bude bezesporu jednat o jednu z nejlepších deathových desek roku 2009.

sestava: George “Corpsegrinder” Fisher - zpěv, Pat O’Brien - kytara, Rob Barret – kytara, Alex Webster - baskytara, Paul Mazurkiewicz - bicí
produkce: Erik Rutan
studio: Mana Studios