29.09.16

06.09.16

06.09.16

SKEPTICISM - Alloy

SKEPTICISM - Alloy

2008 Red Stream

Rok 2008 byl především rokem doom metalu. Mnoho stěžejních kapel vydalo nové řadovky, po pěti letech se na scénu vrací též kultovní Finové SKEPTICISM. Přestože kvartet neoplývá nadprodukcí a "Alloy" nese v jejich diskografii teprve pořadové číslo čtyři, bezpochyby se jedná o jeden z nejsvébytnějších a nejrespektovanějších spolků specifického subžánru zkázonosného kovu, zvaného funeral doom. V dobách, kdy se za vrchol originality v extrémním metalu považoval v hudebním vyjádření příklon k melancholii a temné romantice a spolky jako ANATHEMA, MY DYING BRIDE či PARADISE LOST se těšily značné popularitě, též separátně především ve Skandinávii rašila natolik obskurní uskupení, jež se s větším či menším úspěchem snažila doom metalový žánr uchopit v jeho ryzí podstatě. Jakkoliv zní pojmenování funeral doom klišovitě, dokonale charakterizuje primární smysl žánru. Skupiny jako SKEPTICISM zůstaly dlouho nejen opomíjeny, ale především nepochopeny širší posluchačskou obcí. Teprve až dnešní otevřenější doba naskytla náročnějšímu posluchači možnost objevovat skryté klenoty a různé metalové subžánry překvapivě získávají na určité atraktivitě.

SKEPTICISM si i v rámci natolik specifického subžánru vypěstovali zcela nezaměnitelný nejen hudební rukopis, ale především charakteristický zvuk, jenž pilují od samého počátku až k dnešní dokonalosti. Mezi signifikantní znamení kvarteta patří šamanský zvuk bicích s výrazným echem hlavně kopáků a klávesy evokující kostelní varhany. Celkové nazvučení všech nahrávek pak nezapře naturální nádech a povinnou záhrobní syrovost. Tyto specifické aspekty ansámblu nad očekávání dokonale splnila předposlední řadovka "Farmakon", kterou považuji za neoficiální doom metalový manifest (spolu např. "Metamorphogenesis" od britských žánrových experimentátorů ESOTERIC).

Přetěžko se překonává již téměř dokonalé, navíc když mezi předposledním albem zeje propast pěti let. Na první poslech z "Alloy" již nerezonují primárně extrémně depresivní vibrace jako na předchozích nekompromisně záhrobních počinech. Pokud se při poslechu CD "Farmakon" před nebohým posluchačem doslova zhmotňovaly zatuchlé interiéry kremační síně, kde se zpoza šedých koutů linulo praskání pece, z "Alloy" registruji jisté záchvěvy naděje reprezentované především majestátnější hudební koncepcí. Exitus z CD již nečiší ve své totální nahotě, ale skupina jej prezentuje spíše v jeho nevyhnutelné komplexnosti. Jinými slovy, "Alloy" tolik netlačí na pilu a mnohem častěji tasí melancholické zbraně. Na jedné straně lze tedy registrovat v jistých intencích příklon ke konvenčnějšímu doom metalu, na druhé straně SKEPTICISM rozhodně nepopírají svoji minulost. Možná vzdušnější emoce čišící z nahrávky vzbuzuje čistší, méně syrová produkce. Též hravější vokální a bezesporu klávesová složka (nebojte, záhrobní varhany si stále drží svůj primát) posouvá album blíže k poslechovější záležitosti. Třeba o hravější skladbě "The Curtain" už rozhodně nelze hovořit jako o ryzím funeral doomu, též díky přirozenější stopáži, něco přes pět minut, působí poměrně svižným tempem.

Dílo "Alloy" se nad míru povedlo a představilo Finy v trochu netradiční formě, přesto mohu skalní fanoušky uklidnit, že stěžejní stavební kámen zůstal naštěstí zachován. A ač to může vyznít docela ironicky, SKEPTICISM nahráli poněkud živější podobu funeral doom metalu.

sestava: Matti - zpěv, Jani Kekarainen - kytara, Eero Pöyry - klávesy, Lasse Pelkonen - bicí
produkce: SKEPTICISM
čas: 47:22