29.09.16

06.09.16

06.09.16

BLEEDING THROUGH - Declaration

BLEEDING THROUGH - Declaration

2008 Trustkill

Zapomeňte na láskyplná vyznání a trendový metalcore, na jaký jste byli zvyklí z předchozí desky "The Truth". Aktuální počin vystupuje se skutečným prohlášením a americké uskupení nelhalo, že album bude mnohem temnější a syrovější. Předešlý počin je obecně považován za průlomový, navíc atakoval horní příčky hitparád. BLEEDING THROUGH (dále BT) získali mnoho fanoušků a mainstreamový metalcorový svět se jim otevřel. Před pátou řadovkou však přišly nečekané problémy s labelem a už to vypadalo, že se "Declaration" ani nevylíhne. Sextet prostřednictvím internetu otevřeně vyjadřoval svoji nespokojenost s Trustkill Records a dokonce oznámil i odstoupení od smlouvy. Trustkill dle jejich názoru nedokázal splnit svoje povinnosti, nesponzoroval novou desku a především oznámil neschválenou re-edici "The Truth". Po všech těchto úskalích BT zvítězili a pátá studiová deska leží v současnosti před námi, za což bychom měli být velmi rádi.

Špína, průmysl a ostré písmo: nejedná se o žádné balamutění posluchače, protože když spustíte přehrávač, uslyšíte přesně to, co pocítíte při pohledu na booklet. Nejprve se naladíte atmosférickým intrem v čele s klávesami a ženským popěvkem. Bezprostředně na to navazuje titulní píseň zatemňující mozky věrných fanoušků, kteří dobře znají tvorbu BT. Snad není příliš troufalé tvrdit, že než se rytmus překlene do metalcorových breakdownů s hutnými kytarovými riffy, je skladba posunuta do skutečně drsného black metalu. Kromě silně podmanivých kláves se o pozornost přihlásil také frontman Brandan Schieppati, jenž změnil polohu svého hlasu a nabídl nám načernalý řev kombinovaný s jeho hardcorovou minulostí prolezlým štěkem. Změnil se i výsledný mix nabízející schválně špinavější kvalitu zvuku perfektně zapadající do nálady alba. Nejvíce tento krok poznamenal bicí, které znějí rozlehleji. Občas připomínají výherní automat, ze kterého se sypou desítky pětikorun.

První zřetelný návrat ke kořenům melodického metalcoru si banda schovala na "There Was a Flood", kde mimo opakujícího se refrénu uslyšíte i Brandanův čistější zpěv doprovázený ženským vokálem a libozvučnou klávesovou melodií. Původní záměr BT spočíval v pojmenování všech písní po různých státech. Při pohledu na seznam skladeb se to však povedlo pouze zčásti a kapela se na novince se potýkás podobným neduhem jako u svého předchůdce. Jejich technický projev brzy začne působit odpudivě a nemáte se čeho chytnout, a tak ve slabé prostřední části desky můžete poslouchat nápadité klávesy a naopak ignorovat opakující se metalcore. Náznak jistého znovuzrození symbolicky nabídne "Reborn from Isolation", kde si budete moci vychutnat opravdu znamenité rozhárané sólo a temnější pojetí. Nášleh vám poté připraví singl "Death Anxiety", k němuž je zhotoven i videoklip. Kapele se zde místy podařilo přenést smrt do hudby, aby ji později vystrnadily zpěvné výlety Brandana a dalších. BT dokázali skloubit temný metalcore s melodickou skočností takovým způsobem, že to nezní sice vůbec inovativně, ale na druhou stranu ani podbízivě.

Skutečný vrchol však přichází až se "Sister Charlatan". Nejdelší skladba začíná poklidnou hrou, kterou vystřídá náladová apokalyptická chvilka, než nastoupí rychlopalba jako rozloučení s celou deskou. V této písni jsou spojena všechna pozitiva kapely a představuje se nám komplexní originální počin, škoda že jen v rámci jedné úžasné písně, nikoliv celé desky. Bereme-li totiž "Declaration" jako celek, nemůže nabídnout plnohodnotný požitek. Když se ale zadíváte na tvorbu BLEEDING THROUGH v minulosti a porovnáte ji se současností, uvidíte zřetelný pokrok kupředu. Do jaké míry se na albu odrazily problémy s vydavatelskou společností a frustrace členů kapely, to nevíme. Kapela však dokázala, že o jejich budoucnost se bát nemusíme, jak naznačuje níže uvedené hodnocení. Odvaha pozměnit tvorbu a ochota se posunout dále katapultovaly tuto desku na nejkreativnější v desetileté historii skupiny.

sestava: Brandan Schieppati – zpěv, Brian Leppke – kytara, Jona Weinhofen – kytara, Ryan Wombacher – baskytara, vokály, Marta Peterson – klávesy, Derek Youngsma - bicí
produkce: Devin Townsend
studio: Black Cat