29.09.16

06.09.16

06.09.16

DECEIVER - Thrashing Heavy Metal

DECEIVER - Thrashing Heavy Metal

2009 Pulverised Records

Kdybychom se nějakým způsobem chtěli dopátrat počtu kapel snažících se oprášit a vrátit lesk starému, časem zaprášenému heavy/thrashmetalu nejspíše bychom skončili na velmi vysokém čísle. Bezpočet uskupení inspirujících se v časech, kdy první příčky hitparád okupovaly jména jako JUDAS PRIEST, IRON MAIDEN nebo už jenom o chlup méně úspěšní MERCYFUL FATE a KING DIAMOND, se s železnou pravidelností vynořuje a po několika letech opět zapadá v propadlišti dějin. Snaha oživit dávno zašlý styl, obléknout ho do nového blýskavého kabátce a vdechnout mu novou sílu, končí z drtivé většiny nevalně.

Podobný příběh mají i dnes recenzovaní DECEIVER. Svou cestu švédská čtveřice započala teprve v lednu 2004 a už v polovině roku se díky Iron Fist Productions dostalo na svět úspěšné eponymní mini-cd. To kapelu nakoplo k dalšímu skládání, a tak jsme se během dalších dvou let mohli setkat s dalšími dvěmi plnohodnotnými řadovými deskami. V mezičase vydání druhého počinu odešel zpěvák Destormo a mikrofonu se ujal kytarista Peter Flesh, který jej třímá dodnes.

DECEIVER si vetkli do vínku styl, kterému v dnešní době schází mladá muzikantská krev a fanouškovská základna více, než kterémukoliv jinému. Základ je položen na nejklasičtějším heavy metalu přelomu sedmdesátých a osmdesátých let, okořeněném notnou dávkou drnčivého old-school thrashe. Takovým, jakým se ve svých počátcích prezentovali třeba EXODUS. Bohužel se však stejně jako u většiny současných spolků jedná o velmi slabý odvar toho, s čím měli fanoušci extrémní hudby čest před více než dvaceti lety.

Labutí píseň dost klišovitě pojmenovaná "Thrashing Heavy Metal" se naštěstí odehrává na ploše pouhé půlhodiny. To však nezaručuje, že se během této doby nebudete pekelně nudit. Příčinu bych hledal především v téměř nulové potenci kytaristy složit byť jediný zajímavý kytarový riff a na něm dále stavět. Riffů se v každé z deseti skladeb objevuje nespočet, ale ani jeden nemá sílu ani prostor stát se nosným pro celou píseň. Kvalita je zde plně nahrazena kvantitou, a proto bych jen těžko hledal moment, který mi po několika posleších zůstal v uších.

Celkově chaotickou strukturu skladeb, kterou má šestistrunný nástroj na svědomí, navíc podtrhuje hra bicích. V důležitých momentech, kdy by měl tento nástroj svým přechodem pozvednout skladbu výše, ji spíše ubíjí a činí nudnou. Vězte, že po několika takovýchto skladbách budete přemýšlet, zda vůbec ještě poslouchat dál. Chybí tu sebemenší náznak hitovosti, snahy zaujmout posluchače něčím neobvyklým, o progresi nemluvě. Bohužel vůbec nevím, co bych měl na této desce vyzdvihnout a co by mělo být jejím lákadlem či předností. V promomateriálech od firmy se hodně mluvilo o originálním obalu, ale ani ten zdaleka nedosahuje průměru.

Je až s podivem, jak často se s takovými deskami člověk potkává. Zajímalo by mě, jaký je jejich význam a zda se firmám vůbec vyplatí do nich investovat. Postrádám smysl, s jakým byly stvořeny, a co tyto kapely vedlo k jejich vzniku. V případě DECEIVER je toto naštěstí poslední počin, kterým obdařili tento svět. Nejedná se o nic originálního, vkusného natož inspirativního.

sestava: Pete Flesh - zpěv, kytara, Crille Lundin - baskytara, Flingan - bicí
produkce: Tommy Tägtgren & DECEIVER
studio: Abyss Studios