29.09.16

06.09.16

06.09.16

PHIDEAUX - Doomsday Afternoon

PHIDEAUX - Doomsday Afternoon

2007 Bloodfish Records

PHIDEAUX jsou projektem amerického režiséra, skladatele, multiinstrumentalisty a zpěváka Phideauxe Xaviera. Když nepočítáme čistě sólovou desku "Friction" z roku 1992, považovanou spíše za jakési demo, začíná se historie seskupení psát až roku 2004, kdy vychází oficiální prvotina "Fiendish". Od té doby stačili PHIDEAUX vydat již šest řadových nahrávek, z čehož poslední je prozatím "Doomsday Afternoon".

Ačkoliv nemám ve zvyku vracet se k deskám více než rok starým, tentokrát učiním výjimku. Jedná se totiž o počin, který by v žádném případě neměl zapadnout. "Doomsday Afternoon" je druhou částí trilogie, započatou spíše písničkovějším předchůdcem "The Great Leap". Stejně jako na deskách minulých, se Xavier opět obklopil celou řadou vynikajících instrumentalistů a zpěváků a tentokrát to pojal opravdu megalomansky. I s jeho maličkosti se totiž na desce podílelo celkem 29 lidí. Kromě základního rockového nástrojového obsazení zde můžeme slyšet členy losangeleského symfonického orchestru, ale i další neméně zajímavé hosty.

Výsledkem je neuvěřitelně pestrá prog rocková nahrávka, ve které najdeme četné prvky pseudoklasické hudby, folku, výrazný "sedmdesátkový" art rockový odér i inteligentní a nevtíravý pop. Navzdory výše uvedeným faktům nezní deska nijak přeplácaně a netrpí zbytečnou přehlceností motivů. Po většinu své hrací doby naopak působí velice intimně a křehce. Skladby nejsou nijak překotně složité a posluchačsky extrémně náročné, mají však v sobě ohromnou dávku skladatelské invence, emotivnosti a nezaměnitelného charismatu. Progresivně rockové výrazivo je vkusně doplňováno nádhernými smyčcovými pasážemi a výraznou dechovou sekcí, která připomene neprávem opomíjenou desku "Atom Heart Mother" slovutných PINK FLOYD.

V dokonalé zvukomalbě tak lehce indentifikujete pro rockovou hudbu poměrně netradiční nástroje, jakými jsou například lesní roh, hoboj, klarinet, trubka, flétny, violoncello či housle, čímž však výčet rozhodně nekončí. Toto bohaté obsazení se nesnaží tvořit dohromady mohutnou zvukovou stěnu, ale jednotlivé instrumenty se spíše v patřičných chvílích vynoří, aby posléze předaly prostor dalším. Neméně pozoruhodné jsou i vokály. Vedle hlavního zpěváka Phideauxe Xaviera se zde objevuje i řada vynikajících pěvkyň a dohromady působí velmi harmonicky a sladěně.

V hudbě PHIDEAUX lze samozřejmě zachytit inspiraci celou řadou rockových velikánů 70. let, jakými jsou např. JETHRO TULL, PINK FLOYD, VAN DER GRAAF GENERATOR či raní GENESIS. To je však jen namátkový výběr a pozorný posluchač jistě odhalí i spoustu dalších hudebních vlivů. Jestliže se na předchozích řadovkách objevovaly i slabší místa, "Doomsday Afternoon" je od začátku do konce nabyta dechberoucími nápady a strhujícími pasážemi a sám autor o ní právem hovoří jako o svém mistrovském dílu. Skladby se povětšinou pyšní dlouhometrážní stopáží, objevují se pro koncepční desky typické repetitivní hudební motivy a každý okamžik je velice niterným posluchačským prožitkem. Další poslechy navíc skýtají nemalý prostor pro odhalování dosud neodkrytých zákoutí a mají moc pozorného a patřičně naladěného posluchače zcela pohltit.

Nerad bych dělal ukvapené závěry, ale i po tom, co už znám desku prakticky nazpaměť, ji musím označit za to nejlepší, co na progresivně rockové scéně v 21. století prozatím vzniklo. A to i navzdory mým velkým oblíbencům, jakými jsou AYREON, PENDRAGON, PORCUPINE TREE, SPOCK'S BEARD, NEAL MORSE či TRANSATLANTIC. S tím jistě mnozí z vás nebudou souhlasit, ale pokud patříte mezi příznivce tohoto žánru, neměli byste v žádném případě "Doomsday Afternoon" opomenout.

sestava: Phideaux Xavier - piano, klávesy, zpěv, Rich Hutchins - bicí, Ariel Farber - housle, zpěv, Valerie Gracious - piano, zpěv, Mathew Kennedy - baskytara, Gabriel Moffat - kytary, Linda Ruttan Moldawsky - zpěv, Molly Ruttan - zpěv, Mark Sherkus - klávesy, Johnny Unicorn - varhany, klávesy, zpěv, Joel Weinstein - kytary, Steve Daudin - flétna, Rob Martino - flétna, Mark Baranov - housle, Bing Wang - housle, Richard Elegino - viola, Jerry Epstein - viola, Dale Silverman - viola, Elizabeth Wilson - viola, Stefanie Fife - violoncello, Barry Gold - violoncello, Jason Lippman - violoncello, Dennis Trembly - basa, Brian Drake - lesní roh, Bruce Hudson - lesní roh, Boyde Hood - trubka, James Wilt - trubka, Chris Bleth - flétna, hoboj, klarinet, Paul Rudolph - dirigent
produkce: Gabriel Moffat
čas: 66:59
styl: progresive rock