29.09.16

06.09.16

06.09.16

HAMMERFALL - No Sacrifice, No Victory

HAMMERFALL - No Sacrifice, No Victory

2009 Nuclear Blast

Na nejnovější počin HAMMERFALL jsem se doopravdy těšil. Rozhovory se skupinou, které mu předcházely, byly plné velkohubých prohlášení o tom, jak do sebe vše zapadlo, oni se posunuli dopředu a my se opět můžeme těšit na parádní heavy metal. Bohužel hned na začátku je třeba zdůraznit, že pro fanoušky posledních dvou alb bude toto dílo nejspíš poněkud zklamáním. To, že se mimo sestavu ocitli geniální kytarista Stefan Elmgren a mezi fanoušky velmi populární baskytarista Magnus Rosén, by snad ani nevadilo. Myslím, že náhrady jsou více než dostačující a pro běžného fanouška rozdíl nebude rozpoznatelný. Nicméně se zde rýsuje zcela jiný problém, který zaznamenáte záhy, kdy si uvědomíte, že tady něco prostě chybí.

Jako více než patrný vnímám především značný nedostatek nadhledu, který byl i přes velmi "tvrdé" texty přítomen ve větší či menší míře na všech předchozích deskách. Zdá se, že skupina tentokrát nechtěla nechat nic náhodě a z větší části alba je cítit překotná snaha udělat desku co nejvíce veselou, aby si svět náhodou nepomyslel, že je rozchod se dvěma členy nějak rozházel. Místy se tak skupina zaprodává velmi jednoduché a prvoplánové hudbě. Ta se sice na první poslech může zdát líbivá, ale člověku stojícímu mimo dění uvnitř kapely a mimo tlak, jenž je na ni zcela jistě vyvíjen, musí být jasné, že v podobné křeči skupina daleko nedojde. Na albu samotném se nachází několik momentů, které zaujmou složitější strukturou, chytlavým neokoukaným riffem, nebo (ale těch je jako jisté modré květiny rostoucí v horách) dokonce i zajímavou hlasovou polohou. Všechny tyto záchytné body se ale ztrácí v záplavě podbízivé radosti a občas až popových orgií.

Jedním z nejlepších momentů shledávám úvodní píseň "Any Means Necessary", jíž skupina věnovala i video. Skladba odsýpá, kytary kvílejí, Cans se pokouší o nové hlasové výrazy a sbory křičí z plných plic – řadový fanoušek skupiny si přijde na své. Naopak v "Life Is Now" se kladiváři pustili do doposud neznámých končin, kde číhá několik místních šelem jako HELLOWEEN či GAMMA RAY. Ano, řeč je o melodickém speed metalu, který sice obstarává vyrušení z jinak jednotvárné vaty, ale HAMMERFALL za zmiňovanými spolky zaostává přece jen o několik délek. Raději bych byl, kdyby se skupina držela svého řemesla, které ovládá na vysoké úrovni už řádku let. Pokud má dojít na mimostylové expanze, ať jsou prosím na úrovni a nekopírují pouze zaběhlejší skupiny. Jako vrchol alba vidím poměrně jednoznačně "Something for the Ages", která se jeví jako klasická instrumentálka přítomná na většině alb. Ke slovu se Cans vůbec nedostane a to je paradoxně dobrá zpráva, protože si aspoň nemusím rvát vlasy nad kýčovitostí textů. Hráčsky se vše zdá být na vynikající úrovni a skupina se tak v posledním záchvěvu snaží stále ještě vypadat důstojně. No, budiž.

Naopak jednoduše komicky vypadá "Between Two Worlds". Na to, že HAMMERFALL servírují na každém albu jednu skladbu se symfonickým začátkem, a že také mívají pravidelně jeden akustický song, se dá zvyknout, a člověka to nijak nepřekvapí. Překvapivé však je, že tyto zkušené mistry v oboru napadlo tyto dva elementy spojit. Vznikne tak paskvil dosahující sotva poslouchatelné úrovně, jež se místo navození požadované atmosféry kroutí v až ironické agonii. Epilogem mu budiž fakt, že ona akustická část není nic, než bezezbytku obšlehnutý starší (a zřejmě úspěšný) song "Dreams Come True" s ještě naivnějším textem. Cansovo "I am an angel on broken wings" mi na tváři vyčarovalo bezmocný úsměv.

Na nějaký pořádný nářez jako "Heeding the Call", "Dragon Lies Bleeding" nebo novější "Titan" se tak sice můžeme těšit, ale ke vší smůle se nám ho nedostane. Skupina jako by v celé té legraci zapomněla, co jí dělalo výjimečnou. Raději bych viděl i temnější materiál po delší pauze, ale s pořádným výsledkem. Naprosto nedostatkové zboží je tady jakýkoliv silnější moment, tahoun alba. Všude jen heavymetalový balast a šeď. Finální ránu si pak hoši zasazují sami v podobě "Between Two Worlds", která v metalových vodách vypadá jako ideální kandidát na nejhorší skladbu roku. Jak trefně potom vyzní Cansovo memento mori z první skladby…

Album působí jako bujaré představení nových členů světu, ale na delší poslech to není. Pokud se příštím počinem skupina vrátí mezi extratřídu, asi nad aktuálním počinem stejně jako většina fanoušků jen mávnu rukou. Což nic nemění na tom, že "No Sacrifice, No Victory“ si užijí pouze ti, kdož neočekávají nic nového a chtějí prostě jen dostat solidní heavík s cedulkou HAMMERFALL. Fanoušci, kteří očekávají byť jen o chlup víc, ať si raději poslechnou nějaký hodnotnější metal (třeba nejnovější album Hermana Franka). V poslední době je konkurence v této oblasti vysoká a výběr nepřeberný.

sestava: Joacim Cans - zpěv, Oscar Dronjak - kytara, Pontus Norgren - kytara, Fredrik Larsson - baskytara, Anders Johansson - bicí
produkce: Charlie Bauerfeind
studio: Pama, Sonic Train