14.10.16

29.09.16

06.09.16

06.09.16

AKPHAEZYA - Anthology II: Links from the Dead Trinity

2008 Ascendance Records

Bludný podvečer nad Montmartrem, ulicemi se táhne vůně alžírské kávy, o stěny domů se tříští smích heligonkářů a pak jen pár kroků na Pigalle, skrz otevřené dveře do eklektického kabaretu. V sále všehovšudy tři obsazené stoly. Za jedním chlápek utopený v knize veršů zneuznaného autora, za druhým mladá prostitutka, které dnes dělá výhradní společnost láhev Cabernet Sauvignon a za třetím postarší elegán, chodící vzorník laciných voňavek v tvídovém obleku. A na pódiu půvabná šansoniérka tisknoucí se k mikrofonu tak, jako by to bylo tělo pátečního milence, skrz rudé rty vydechuje do éteru obláčky cigaretového dýmu.

A právě eklektičnost je tím nejvhodnějším příměrem pro tvorbu avantgardního francouzského uskupení Akphaezya. V současnosti kvarteto, původně však one man projekt kytaristy Stephana, píše svou historii od roku 2002. Hudebně čerpají z živelného jazzu, hravého funky, obskurní podmanivosti gotiky a v neposlední řadě třeba folku. To vše pak míchají v sobě vyhovujícím poměru s metalovou progresí v jeden kompaktní celek. Loňské debutové album "Anthology II: Links from the Dead Trinity" však není úplnou novinkou. Nahrávka vyšla už v roce 2002 jako první demo, ale poté, co kapela podepsala koncem roku 2007 smlouvu s vydavatelstvím Ascendance Records, došlo k jejímu opětovnému nahrání a vydání coby oficiální, plnohodnotné řadovky.

Pamatujete si na loňský debut avantgardního dua Pin-Up Went Down? Pokud ano, budete ve výhodě a pokud ne, pak vězte, že pro porovnání s AkphaezyÍ není lepší volby. Obě formace totiž disponují velice podobným hudebním projevem, obě vokalistky podobně širokou škálou hlasových poloh a obě nahrávky pak stejným kontrastem, stejnou porcí barvitého muzikantství. Ovšem dílčí rozdíly tu přece jen existují. Hlavní devizou AkphaezyE jsou akustické, melodické, ve výpovědi silné pasáže, kde naplno vyniká talent osobité zpěvačky a klávesistky Nehl Aëlin. Působivým dokladem tohoto tvrzení budiž procítěná balada "Beyond the Sky", provázaná emotivní kytarovou a klavírní akustikou, příjemnou polohou Nehlina hlasu, nenuceně hitovým nápěvem a gradující v poutavé ethno finále. Téměř mi bylo připomenuto finské vokální uskupení ANGELIT (známé především díky spolupráci s krajany WALTARI).

Další odchylkou od popově přímočařejších Pin-Up Went Down je, řekněme, poněkud "umělečtější" skloubení avantgardy a jazzu. Deska je mnohem víc experimentální, mnohotvárná, neuchopitelná a co do motivů mnohem méně čitelná na první poslech. O to víc však nutí k tomu dalšímu, takže nehrozí tak rychlé oposlouchání, jež bylo mnohdy vyčteno konkurentům. V neposlední řadě mě překvapil fakt, že na rozdíl od metalové divy Asphodel, přidává Nehl na několika místech k vokálnímu rozsahu gotika-pop-funk-jazz i pořádný hrdelní řev. Pokud se tedy vrátím na úvod, pak označení "eklektický metal", které kapela sama používá, zůstává nejstručnějším, ale zároveň nejpřesnějším označením pro celých těch takřka padesát minut.

Co závěrem? Kouzlo hudby spočívá v tom, že nelze jednoznačně definovat její kouzlo. A Akphaezya je toho jednoznačným dokladem. Prakticky nezáleží na tom, jestli zaslechnete odkazy na norské ATROX, podobnost s několikráte zmíněnými PIN-UP WENT DOWN a nebo se jen nestranně oddáte veskrze bláznivým, pitoreskním, alegorickým výpravám skrze metalovou agresi a progresi, téměř junglová intra, etnicky prokreslenou symboliku, antifádní hravost tónů a melodií. Pokud jste otevřeni nonkonformním experimentům, upřímně věřím, že si tu najdete něco, co vás přinejmenším zaujme. "Anthology II: Links from the Dead Trinity" je dle mého názoru nahrávkou, která si pozornost vyloženě zaslouží. Absolvent vysoké školy francouzské avantgardy a krásný příklad soudobé tvůrčí nevázanosti napříč jednotlivými žánry. Přijměte mé vřelé doporučení.

sestava: Nehl Aëlin - zpěv, klávesy, Stephan H. - kytary, Stephane B. - baskytara, Loic Moussaoui - bicí
studio: Tower Studio
čas: 49:35