06.09.16

06.09.16

GOD FORBID - Earthsblood

GOD FORBID - Earthsblood

2009 Century Media

Druhá šance

S recenzí nového alba mých oblíbenců GOD FORBID jsem zcela záměrně otálel. Důvod byl zcela prozaický. Potřeboval jsem desku vstřebat a nasát, nechat se vtáhnout do nitra těch několika málo skladeb. Nechtěl jsem vynést ortel, aniž bych se s ní dokonale nesžil. Nyní ovšem nastal čas soudu, čas kdy je na místě se pochlubit s vlastními pocity z novinky "Earthsblood".

Jsou desky a desky. Některé na první poslech zaujmou, v dlouhodobějším horizontu však nezanechají v posluchači výraznější dojem a ten je po čase odhodí jako obnošené tričko. Naproti tomu jsou tu i nahrávky, které se za něco skrývají. Pro známost kapely bychom jim rádi dali šanci, ale prostě nám ne a ne učarovat a my je se zjevným zklamáním odkládáme někam do kouta na pozdější časy. Mezitím poslechneme mraky desek nových kapel a očividně otrávení přemýšlíme, proč nám všechny připadají podobné jako vejce vejci. Nálada poslouchat muziku s duší nás nutí přehrabovat své mohutné sbírky nahrávek, když v tom uvidíme album, kterému jsme poprvé nedali šanci. Možná, že jsme byli přehnaně skeptičtí, možná, že jsme toužili u této kapely po něčem nečekaném. Ať tak či onak, to, co se nepovedlo napoprvé, povedlo se nyní. Je tu deska, která se tváří nenápadně, až tajemně, přitom v sobě skrývá tolik uchvacujících zážitků, že bychom je sotva našli na desítkách nahrávek nových nepůvodních kapel.

Abych to zbytečně nedramatizoval, řeč je stále pochopitelně o poslední studiovce GOD FORBID. Snažit se být neosobní a objektivní pokud jde o vaši srdcovou záležitost, je obtížné, ale jde to v případě, kdy sami při poslechu necítíte mrazení a žádný okamžik vás nedokáže příliš zaujmout. Stejně jsem se po prvních posleších cítil i já, ovšem, jak už jsem předeslal v úvodu, novince "Earthsblood" je záhodno dát ještě jednu šanci. Ta se v mém případě opravdu vyplatila.

Nikdy mě příliš nezajímaly technické záležitosti, a i přesto, že se na desce podílel producent Eric Rachel (ATREYU), vokály ve studiu kočíroval Christian Olde Wolbers (FEAR FACTORY, THREAT SIGNAL) a mix si vzal na starost Jens Bogren (OPETH, SOILWORK, AMON AMARTH), nejdůležitější pro mě zůstává samotná podstata hudby a vlastní vnímání. Rád bych skladby shrnul jedním slovem, v tomto případě to však opravdu není možné. Deseti písním sluší delší stopáž, protože si to přeci jen progresivnější povaha žádá, "Earthsblood" tak formuje neotřelou studnicí nezastavitelných nálad a melodií. Jednoduše se tomu neubráníte. Zvuku sluší archaičnost, přeci jen GOD FORBID nepotřebují již nikomu nic dokazovat a ze svého zaběhlého způsobu skládání písní neuhnou ani o krok.

Není jednoduché muziku na novém albu stylově okořenit nějakou osvědčenou škatulkou, kytary se často vrtí thrashově, zajímavými melodickými návyky zase skladby tíhnou k progresivnímu metalu, při detailnějším rozboru zaslechneme i blackové momenty (orchestrální úvod "The Rain"). Co mě však nejvíce zaujalo, je vokál. Dříve nejslabší článek hudby GOD FORBID se na novince mění v jednoznačný přínos a dodává epickému rozměru písní ještě emotivnější ráz. Byron Davis odsunul svůj metalcorový řev spíše do pozadí a věnuje se hlavně hraním si s vlastními možnostmi tak, aby se přizpůsobil a dokonale vygradoval už tak emocemi po okraj nabité okamžiky. Nejmagičtějšími skladbami pro mě jsou osobní, zpočátku se baladicky tvářící "Earthsblood", thrashová "Empire of the Gun" využívající nekonvenční motivy i melodie a zejména silná střednětempá "Gaia (The Vultures)", podporovaná zboostrovanou zvukovou hradbou. Moderní vize metalu GOD FORBID je opřená o mnoho různorodých momentů, důležité je však vnímat skladby jako celek a ne pouze útržkovitě, k čemuž svým progresivním nádechem přímo vybízejí.

Některé desky, které se vám líbí, se mnohdy hůře popisují, těžko pak vašemu oponentovi vysvětlíte, co vás na ní tak zaujalo. Tohle je i případ "Earthsblood". Ať si mnozí plivou, zásadní je oslovit posluchače hlouběji, než na úrovni membrány sluchátek. Je málo nahrávek, které dokážou zasáhnout na tom nejcitlivějším místě, které si v dnešní konzumní době, kdy se běžný milovník tvrdších žánrů potácí mezi desítkami nepůvodních alb, zapamatujete. Tomu se říká deformace. Nenechte se zdeformovat.

sestava: Byron Davis – zpěv, Doc Coyle – kytara, Dallas Coyle – kytara, John Outcalt – baskytara, Corey Pierce – bicí
produkce: Eric Rachel, Christian Olde Wolbers
studio: Trax East