14.10.16

29.09.16

06.09.16

06.09.16

2009 Record Collection

John Frusciante, pro jednoho neznámé či pouze povědomé jméno, pro druhého jeden z nejlepších kytaristů, pro dalšího zase jeden z členů světově proslulých RED HOT CHILI PEPPERS. Ti si od vydání poslední řadovky "Stadium Arcadium" užívají plánovaného klidu, a tak se zejména jejich neúnavný kytarista věnuje svým sólovým projektům, které pro něho po úspěšném léčení z drogové závislosti hrají v životě velmi významnou roli.

Navzdory tomu, že zvuk a hra jeho kytary je v domácí kapele jasně definována, zůstává na nahrávkách pod vlastní hlavičkou věrný své pověsti nevyzpytatelného umělce, pro kterého zůstává na prvním místě především princip absolutní hudební svobody a žánrové neomezenosti. Proto jsme na devíti předchozích deskách mohli okusit něco z rockové avantgardy, experimentální tvorby, elektroniky nebo třeba new age.

Na novinkové desce se setkáváme s poněkud typičtější rockovou polohou, inspirující se po zvukové i hudební stránce v sedmdesátých letech minulého století. Frusciante zde demonstruje, jak obrovský vliv na něho tato éra měla a vedle muzikantského umění klade důraz na celkovou atmosféru jednotlivých písní. Ty se v drtivé většině nesou v pomalém až středním tempu, jen málokdy dojde k jejich zrychlení. Ze všech je cítit vliv velikánů jako byl Frank Zappa (do jehož kapely se Frusciante skrze konkurz snažil v roce 1988 dostat), Jimi Hendrix nebo Robert Plant. Důkazem budiž skvěle zapadající původní song Tima Buckleyho, "Song to the Siren".

Za cenu co nejpravdivějšího vyjádření emocí je schopen některé motivy dokola omílat a spolu s několika hostujícími muzikanty je tak skromně obohacovat o nové rozměry. Navzdory tomu, že je celé album zvukově až grungeově syrové, nebojí se do něho zapojit na první poslech cizorodý prvek. V pětce "Dark/Light" je to plochý a studený bicí automat s jednoduchou smyčkou, do které následně vrství další nástroje. Sám se v této písni zaměřil na do detailu propracovanou basovou linku. V sedmičce "Enough of Me" je to pak surrealistické kytarové sólo hostujícího Johnnyho Marra, které narušuje jinak poklidnou, duši hladící skladbu.

Přestože se jedná o velmi klidnou až komorní desku, můžeme ji s poklidem častovat přízviskem rocková. Jen těžko byste však na ní hledali tvrdý kytarový riff, obhroublý zpěv a úderné bicí. Její síla a "rockovost" spočívá na úplně jiných základech, a sice na stejně rozervaných emocích a intenzitě jejich projevu. Pro "The Empyrean" je příznačné i jakési vnitřní dynamické pnutí, které drží celkový hudební koncept desky pohromadě.

Ve spojitosti s tímto počinem mě napadá jistá paralela s albem "Above" od blues/grungeových MAD SEASON, kterým se taktéž podařilo dostat do pomalé a klidné hudby energii a emoce, které jsou charakteristické především pro další různé odnože rockové hudby. Když vezmu v potaz kolik takových pokusů tu již bylo, a kolik z nich se bylo skutečně originálních a kvalitních, je tato deska jednou z mála, která splňuje nejvyšší kritéria.

sestava: John Frusciante - zpěv, elektrická kytara, akustická kytara, klávesy, klavír, baskytara, syntizér, bicí automat
hosté: Josh Klinghoffer - elektrické piano, bicí, organ, klavír, syntetizér, vokály, Flea - baskytara ("Unreachable", "God", "Heaven", "Enough of Me", "Today" a "Ah Yom" ), Johnny Marr - elektrická kytara ("Enough of Me"), akustická kytara ("Central"), Donald Taylor a the New Dimension Singers - vokály, Sonus Quartet - strunné nástroje
produkce: John Frusciante
čas: 62:18
styl: rock