29.09.16

06.09.16

06.09.16

SAMAEL - Above

SAMAEL - Above

2009 Nuclear Blast

SAMAEL jsou spolu s CELTIC FROST nejznámějším švýcarským metalovým artiklem. Na scéně se páni pohybují již více než úctyhodných dvacet let a za tu dobu stačili vydat celkem devět řadových nosičů. Prakticky již od svého vzniku tvoří jádro kapely bratrské duo Vorph a Xy. Z blackmetalových počátků se kapela časem přeorientovala na svérázné electro rock/metalové výrazivo, což dost původních fanoušků neslo s nelibostí. Na druhou stranu si však SAMAEL vybudovali velmi specifický a nezaměnitelný sound, který způsobil příliv otevřenějších posluchačů. O návratu zpět ke kořenům se začalo hovořit již v souvislosti s předchozí deskou "Solar Soul". Jediným rozdílem od předešlých počinů nakonec ale byla jen obnovená přítomnost Vorphova skřehotavého vokálu, což však nezachránilo obsahovou prázdnotu a už se skoro zdálo, že kapela zabředne v bažinách stagnace.

Návrat ke kořenům byl avizován i v případě novinky "Above". Jelikož si však vydavatelé v promomateriálech rádi vymýšlí, bral jsem tuto informaci spíše s rezervou. Když jsem však CD poprvé zasunul do přehrávače, zůstala mi ústa dokořán. Z elektronikou poznamenaného výraziva nezůstal kámen na kameni a kapela skutečně navázala tam, kde skončila svou nejpovedenější deskou první éry "Ceremony of Opposites". K tomu si samozřejmě můžete přičíst ryze současný zvuk a produkci a větší "vyhranost" zúčastněných muzikantů a vyjde vám nekompromisní blackmetalová smršť lehce naředěná melodickým death metalem.

Jestliže SAMAEL nikdy neoslňovali závratnými instrumentálními výkony, ani "Above" není výjimkou. Obsah je poměrně přímočarý a posluchačsky nenáročný, což je však vynahrazeno pekelnou energií a místy až zdrcující intenzitou. To mají na svědomí především naprogramované Xyho bicí, které znějí velmi hutně a celkově jsou vytaženy možná až zbytečně nahoru. Hodně upozaděny jsou naopak klávesové rejstříky, jejichž přítomnosti si po prvním poslechu dost možná ani nevšimnete. Ale obojí bylo podle všeho záměrem a desce to rozhodně dodává na živočišnosti.

Jediný zádrhel tak spatřuji, stejně jako u předchozího počinu, v trvanlivosti alba. Prvních pár poslechů ve mě vzbudilo nadšení, to ale začalo poměrně brzy opadávat a já po několika dalších marně hledal důvod poslechnout si celou desku znovu. Stejně rychle, jak si vás "Above" podmaní, její kouzlo zkrátka i opadne. Kapele by neškodily za současného stavu trochu komplikovanější struktury skladeb, které by zaručily větší životnost a posluchač by tak desku po bližším seznámení neodložil mezi další polozapomenuté počiny.

Novinka SAMAEL určitě potěší všechny příznivce staré tvorby tohoto seskupení. Těžko však soudit, jak si povede u těch, kteří mají blíže k deskám nedávnějším. Hutný a agresivní zvuk a přímočará black/deathová sypanice dávají dohromady velmi energickou kombinaci, která bude výborně fungovat především naživo, kde vás zaručeně zadupe do země. I přes jistou jednorozměrnost jde ale stále o velmi slušný nadprůměr a oproti plytkému předchůdci "Solar Soul" je vidět, že se kapele vrátila zpět krev do žil.

sestava: Vorph - zpěv, kytary, Xy - klávesy, samply, programování bicích, Makro - kytary, Masmiseim - baskytara
produkce: Xy
studio: Little Rock Studio
čas: 39:06
země původu: Švýcarsko
styl: black/death metal
1. Under One Flag
2. Virtual War
3. Polygames
4. Earth Country
5. Illumination
6. Black Hole
7. In There
8. Dark Side
9. God's Snake
10. On the Top of It All

V polovině 90. let vnesli SAMAEL do metalové hudby svěží element - elektroniku. Až do předposledního CD s tímto prvkem umně pracovali a svůj originální styl vyprofilovali téměř k dokonalosti. Vydání "Above" předcházely zvěsti o návratu ke kořenům. Touto strategií se častuje mnoho jiných metalových skupin a mnohdy se o radikální návrat nekoná, v případě SAMAEL však došlo k zásadnímu kroku. Jediným heslem "Above" se stal extrém. Zcela vymizela signifikantní elektronika a všechny skladby se tak nesou v jednotném monotónním duchu. Přestože u SAMAEL figurují dva kytaristé, zní tento nástroj velmi monotónně, bez špetky invence a rafinovanosti. Od začátku do konce se jedná o blackové kvílení, vymizely hutné riffy a melodická kytarová sóla byste hledali zcela marně. Skoro se dá říci, že na "Above" je charismatický snad jen Vorphův hrubozrnný vokál. CD bych doporučil především začínajícím metalistům, libujícím si v přímočarém nářezu, kdo hledá blackmetalový progress, musí si nechat zajít chuť. SAMEL zklamali.

55%

70 %

70 %