06.09.16

06.09.16

THE PROPHECY - Into the Light

THE PROPHECY - Into the Light

2009 code666

Neoriginální vzlyky o krutém světě

Druhdy perspektivní doommetalisté, kteří v roce 2008 propluli i pražským klubem Exit – Chmelnice, na své třetí desce zklamali. Už obálka originální jako obrázek na přebalu Strážné věže (či tato metafora) prokazuje, že veledílo od "Into the Light" čekat nelze. Zatímco minulou desku "Revelations" byla škoda přehlédnout, byť k tomu svou nenápadností spěla, novému albu je naopak škoda věnovat čas.

THE PROPHECY na "Into the Light" zachovali písničkovou strukturu svých (často předlouhých) kompozic a drží se i touhy dát svým skladbám ne zcela předvídatelný vývoj. Zatímco největším nešvarem druhé desky byly až příliš zřetelné příklony ke zvuku kapel jako MY DYING BRIDE, (ne)překvapivost novinky je postavena na čekání, kterou z doomových manýr si kapela osvojí v následujícím momentu. Angličané jakoby se snažili zpřehlednit a zprůhlednit své počínání, za což ovšem platí naprostým rozmělněním osobitosti i absencí podnětné atmosféry, která by vyžadovala o poznání větší podíl neočekávatelného. Ano, skladbám THE PROPHECY nelze upřít pestrost. Ale ani to, že jejich přesná, nicméně taky školácká a šablonovitá struktura nakonec působí hůře, než kdybychom v nich spatřovali dílčí rezervy a mohli doufat v nápravu. Takto album působí jako produkt, který chce být originální tím, že nekopíruje jediné schéma, ale mixuje schémat vícero.

Hlas Matta Lawsona dokáže kolísat mezi hrubozrnným deathovým zabarvením a srozumitelnou zpěvností. U textů jako "Please can you help me – I'm drowning in this fear – Yeah!", by ale bylo lépe, kdybychom mu nerozuměli. THE PROPHECY se nebojí úkroků k deathu, mnohem více jim ale jde o budování tradiční deprimující doomové nálady s občasnými odskoky k funerální drásavosti. Otrocké řazení těchto prvků, které nemůže zachránit ani precizní studiová práce Grega Chandlera (ESOTERIC), však ústí v to, že album zní více jako opakování doommetalové násobilky, než deska operující s intenzivními emocemi. Éteričnost v podání THE PROPHECY je značně vyčpělá, protože podmanivou a neurčitou atmosféru prostě nelze vytvořit kumulací prostředků, které každý zná. Jediné, čeho tak docílíte, je prvoplánové porozumění mezi vámi a těmi méně náročnými. Anebo dojem, že největší díl skepse nakonec THE PROPHECY rozsévají svou průměrností.

"Into the Light" nevyčerpává naléhavostí skladeb, ale délkou a gradující nevýrazností, která vás přivede do chvíle, kdy album nelze v kuse doposlouchat. Spíše než old-schoolový, je doom metal v podání THE PROPHECY moderně sterilní. Kdyby v rámci tak svojského žánru, jakým je doom, existoval neškodný střední proud, byli by THE PROPHECY jeho čelním reprezentantem. A člověk aby se děsil, která další kapela se upíše některému ze sub-labelů vydavatelství Aural a přijde pod ním o svou osobitost.

sestava: Matt Lawson – zpěv, Greg O'Shea – kytara, Gavin Parkinson – baskytara, John Bennett – bicí
produkce: Greg Chandler
studio: Priory