29.09.16

06.09.16

06.09.16

RUSSIAN CIRCLES - Station

RUSSIAN CIRCLES - Station

2008 Suicide Squeeze

Přestože chicagské trio RUSSIAN CIRCLES vydalo teprve své druhé album, s jistotou lze konstatovat, že se katapultovalo mezi žánrovou extraligu. Ba co více, skupina svou již tak noblesní tvorbu obohacuje o další vlivy, především z progmetalových vod. Z postrockového rozjímání, nesoucího se přesně v intencích daného žánru, posluchače atakují hutné progresivní riffové výpady, evokující neméně interesantní TOOL. Tento konglomerát se zdá být na výsost invenční taktikou, neboli nekonvenčním únikem z jinak poměrně konzervativního postrocku.

Již debut "Enter" lze považovat za jakousi metaforu vstupu mezi postrockovou elitu a právě vymanění se z žánrové uniformity se stalo hlavním motivačním hybatelem ansámblu. Na druhou stranu RUSSIAN CIRCLES nesklouzávají ani k ostentativnímu hráčskému exhibicionismu. Poměr žánrového eklektismu a přidané hodnoty v podobě progresivních afektů se jeví v dokonalé harmonii. Pokud se na "Enter" projevovaly signifikantní znaky skupiny ve spontánnější míře, nástupce "Station" představuje kapelu ve více kontemplativní formě.

Album v dobrém slova smyslu šokuje svou nespoutaností, v podobě progmetalových erupcí, jež přerušují subtilní postrockové rozjímaní. Třeba když jsem slyšel poprvé "Harper Lewis", lekl jsem se, zdali jsem omylem v mp3 přehrávači nepřeskočil na jinou kapelu. Za jistý důkaz, že stále hrají RUSSIAN CIRCLES, považuji specifický zvuk nahrávky. Na jedné straně dokonale vynikají všechny nástroje a především hráčská potence, na druhé nahrávka nezapře poměrně naturální, mírně zastřenou fazonu. Především bicí znějí nekonvenčně syrově, ostatně i signifikantní kytarové vybrnkávačky jakoby reprezentovaly jistý zvukový trademark skupiny (dá-li se toto konstatovat teprve u druhého řadového počinu).

Tak či onak, "Station" považuji za hudební mezník postrockového žánru a, lidově řečeno, RUSSIAN CIRCLES mu dělají velmi dobrou pověst. Jedná se o nahrávku dokonale konzistentní, nahranou s nadhledem a smyslem pro expanzi do dalších hudebních sfér. V tom moři podobně znějících spolků si amerického tria vážím především pro schopnost složit opravdu rafinované melodie, s košatými kytarovými aranžemi, u nichž lze i po mnoha posleších objevovat stále nové dimenze.

sestava: Mike Sullivan – kytara, Dave Turncrantz – bicí, Brian Cook – baskytara
produkce: Matt Bayles
studio: Litho