29.09.16

06.09.16

06.09.16

DEPRESSED MODE - ...For Death

DEPRESSED MODE - ...For Death

2009 Firebox

Gravidní andělé kráčí ruinami v perhumidní předvečer finálního kataklysmatu. Sálajícím intoxikovaným vzduchem by se bídný lidský červ zadusil. Zápěstí drcená zrezavělými okovy, slzu v slze, nářek nevyslyšených. Strach? Nemůžeš jej uchopit a přesto tě dokáže obejmout. Bolest? Nemůžeš se jí dotknout a přesto tě dokáže spoutat. Krok za krokem, až ku stolici posledního soudu. Smrt je (ne)milosrdná. Nezajímají ji hříchy, omyly, výhry ani porážky, nikdo se totiž nedočká zprošťujícího rozsudku. Ne, nemusíš věřit v peklo, stačí, když peklo věří v tebe!

S nemalým očekáváním hleděl jsem vstříc druhému řadovému počinu finského funeral death/doomového uskupení DEPRESSED MODE. Před dvěma lety jsem jim (po více než zdařilém debutu "Ghosts of Devotion") prorokoval podobnou kariéru, jakou udělali DRACONIAN na poli gotického doomu. V kapele, toho času čítající osm členů (včetně doprovodné vokalistky), došlo mezitím k personálním změně na pozici bicmana, když Marko Tommilu nahradil Iiro Aittokoski. Posléze se ještě navíc sestava rozrostla o druhého kytaristu Teemu Heinolu. Už na podzim minulého roku dokončili ve finském Ansa Studio pod dohledem Jori Haukia (ex-Mors Principium Est) nahrávání nové desky a díky tomu se z kraje letošního února dostalo na pulty obchodů martyrium pojmenované a věnované "...For Death". A s ním i nemálo překvapení.

Ty ruiny zmíněné úvodem jsou možná drsný, přec nanejvýš trefný příměr k tomu, co zbylo z původního (řekněme) melodického funeral doomu. Ze základů, na kterých stála debutová nahrávka nezůstal kámen na kameni a jediné, co ve větší míře přetrvalo, jsou tak akoráte symfonické klávesy nápadně připomínající CRADLE OF FILTH. A právě ty tvoří pompézní, orchestrálně nabubřelý úvod první skladby "Death Multiplies". Jenže než si stihnete povzdechnout nad typickým žánrovým klišé, přepadne vás následná nehumánně našlapaná salva bezmála deathmetalových riffů, kterou odlehčuje snad jen trochu avantgardní mezihra. Po doomu zatím téměř ani památky. O něco podmračeněji, vláčněji tváří se až druhá skladba "She's Frozen", ale i tady zdání klame. Další zběsilá kytarová, kopáková smršť začala mi zvukem (a vlastně i herním pojetím) připomínat, víc než cokoliv jiného, klávesovaný melo-death z produkce švédských démonů The Project Hate MCMXCIX . Tahle podobnost se ostatně táhne napříč většinou rychlejších pasáží (viz úvodní motiv šesté "Tunnel of Pain"), stejně jako trochu jednolitý formát skladeb (atmosféra-náhul-atmosféra) v prvních třech čtvrtinách desky.

Naopak některé momenty mě vyloženě překvapily – nápěv třetí "Loving a Shadow" je trochu jak morová rána. Nemilosrdně nakažlivý, až kýčovitě zapamatovatelný, držící se v uších dlouho po odeznění nahrávky. Stejně tak překvapil (na první desce nevyužitý) čistý mužský vokál zakomponovaný v emotivním recitálu "The Scent" (koncepčně zajímavý kontrast k death/doomově valivému tempu a tradičnímu záhrobnímu murmuru) a o chvíli později v poněkud nezvyklé "A Glimpse of Tomorrow". Závěrem se vše vrací do prapůvodních kolejí jakýmsi nanejvýš typickým last minute zájezdem v krajinu posetou milionem náhrobků a opředenou líbezně morbidním epitafem odkazujícím se k cestě na věčnost.

Inu, resumé? Noví DEPRESSED MODE jsou jako okamžik, kdy vykouknete z okna svého domu/bytu a nad obzorem se zlověstně tyčí atomový hřib. Krajinu jak ostří seřezává tlaková vlna a vy máte přesně několik málo vteřin na to, smířit se s nevyhnutelným koncem. Jsou nesmlouvaví, agresivní, zvukově opět precizní, v mnohém jiní a přesto však výrazem, rozsahem nápadů mnohdy trochu upachtění, nijak zásadně nevybočující z osidel subžánrového standardu. S trochou nadsázky by se dali přirovnat k deathovému období symfoniků THERION (kolem desky "Symphony Masses" z devadesátého třetího roku) ovšem ve zcela aktuálním kabátě, okořeněné poněkud dietnější porcí doomu. Zkrátka poměrně snadno stravitelných šestačtyřicet minut přístupných jak svou délkou, tak obsahem širšímu posluchačskému spektru, které vás patrně donutí ještě k několikerému prozkoumání, ale časem se přeci jen docela snadno oposlouchají.

sestava: Ossy Salonen - zpěv, klávesy, Natalie Koskinen - zpěv, Tomppa Turpeinen - kytara, Jori Haukio - cello, Henri Hakala - baskytara, Teemu Heinola - kytara, Iiro Aittokoski - bicí, Marissa Marjamäki - doprovodné vokály
produkce: Jori Haukio, Mika Jussila
studio: Ansa, Finnvox
čas: 45:52