29.09.16

06.09.16

06.09.16

ÁSMEGIN - Arv

ÁSMEGIN - Arv

2008 Napalm Records

Norské folkmetalové těleso ÁSMEGIN mám zafixované jako poměrně ambiciózní projekt, neboť na jejich debutu "Hin Vordende Sod & Sø" z roku 2003 se sešla pěkná řádka známých hostů a výsledný hudební gulášek byl na hony vzdálený folkmetalovým halekačkám, s jakými na nás vydavatelé útočí ze všemožných stran. Především i díky šťavnaté produkci a zajímavým přesahům k sofistikovanějším metalovým podžánrům jsem ÁSMEGIN vnímal jako vcelku originální uskupení, vnášející do, v té době, poměrně konzervativní folkmetalové scény nevídaně svěží charisma. Nicméně poté se po norské partě nadobro slehla zem, až jsem ÁSMEGIN považoval jen za výstřelek splňující spíše parametry ojedinělého projektu na metalové scéně. Na přelomu roku 2008/2009 rakouský label Napalm Records překvapil reunionem ansámblu v podobě druhého dlouhohrajícího počinu "Arv".

Pokud by byl poslech CD "Arv" mým prvotním setkáním s ÁSMEGIN, hodnotil bych jeho náplň mnohem méně kriticky. Srovnám-li ho ale s navýsost invenčním debutem, mohu konstatovat jediné, "Arv" stojí zcela v jeho stínu a nejen to, zní jakoby se jednalo spíše o demo či debut kapely. Jako první nemile překvapí samotný zvuk nahrávky. V koloritu jiných folkmetalových spolků zní sice album poměrně standardně, ale ve srovnání se zvukově vyšperkovaným "Hin Vordende Sod & Sø" se nachází o několik kvalitativních příček níže (nahrávalo se tentokrát v domácím studiu Mariuse Olaussena). Především kytary znějí nebývale subtilně, minimalisticky, tento dojem bohužel ještě podtrhují doslova úsporné bicí, navíc znějící velmi měkce. Z nahrávky se tudíž vytratila dynamika, hutnost a především dravost. Ostatně příliš nechápu již samotné řazení jednotlivých tracků. V úvodní části alba bych očekával spíše vitálnější kompozice, nicméně "Arv" otevírá unylý a dokonale uspávací popěvek "Fandens Mælkebøtte" s poměrně nezáživným projevem zpěvačky Anne Marie Hveding. Následující "Hiertbrand" už tolik posluchače neukolébává do letargie, zpěvačka tentokrát volí interesantnější zpěvové linky, i bicí kopáky překvapivě ožijí, ale z komplexního hlediska se stále jedná o průměr jak řemen. Teprve až titulní "Arv" nejvíce nechá vzpomenout na předchozí počin, a to především díky rozpuku blackmetalové dravosti. Tou bylo předchozí CD nasyceno vrchovatě, na "Arv" se bohužel jedná o ojedinělý element a spolu s výtečným growlingem Erika Fossana (snad největší deviza alba) také o jedinou vzpruhu z jinak nudného celku. V podobném životadárném duchu se nese i následující "Yndifall", kde naopak dominují deathové postupy.

Stejně tak při pohledu na sestavu člověk očekává razantnější angažmá piána (ze sestavy tomuto nástroji holdují krom zpěváka všichni členové) a pokud nepočítám šestku "Gengangeren" a následující dvouminutovou baladu "Prunkende, Stolt I Jokumsol", kde tento (můj oblíbený) nástroj opravdu registruji výrazněji, nedokáži s jistotou konstatovat, do jaké jiné skladby byly jeho ladné tóny též zakomponovány. Z pro metal netradičních nástrojů albu dominují především housle a harmonika. A právě tyto folkové aranže patří k nejinvenčnějším prvkům desky.

Pokud jste spokojeni se svými stávajícími folkmetalovými nahrávkami, opravdu nedoporučuji váš hudební arzenál rozšiřovat o CD "Arv". Získali byste jen chudého příbuzného, navíc zvukově evokujícího spíše začínající žánrovou akvizici, než ostřílené bardy.

sestava: Erik Fossan Rasmussen - zpěv, bicí, Raymond Håkenrud - kytara, baskytara, piáno, zpěv, Marius Olaussen - kytara, baskytara, mandolína, harmonika, piáno, Guitar, Bass, Lars Fredrik Frøislie - hammond varhany, piáno, mellotron, mini-Moog
produkce: Marius Olaussen
studio: Symmertri
čas: 42:11