14.10.16

29.09.16

06.09.16

06.09.16

VOLBEAT - Guitar Gangsters & Cadillac Blood

2008 Mascot Records

Nad pouští se ztěžka probouzí jižanské jitro a vzduchem krouží zdegenerovaný sup v naději, že mu nový den přihraje kvalitně uzrálou mršinu. Vzduch je čerstvý, po doposud chladném asfaltu poletuje všudypřítomný prach. A v dálce řádí neurvalá smečka prérijních kojotů VOLBEAT. Neklamné to znamení, že tahle dánská parta připravila k loňskému roku další energickou nálož svého groovy'n'rollu.

VOLBEAT vznikli před takřka osmi lety záhy poté, co Michael Poulsen, kytarista a zpěvák, uložil k ledu svou předešlou kapelu DOMINUS. Hned svou první deskou "The Strength/The Sound/The Songs" (2005) na sebe strhli značnou pozornost i kladné ohlasy stran kritiků. Celá alchymie a kouzlo téhle formace stálo (a stojí) na svěžím mixu rock'n'rollové rebelie, nenucené hitovosti, moderním groovy zvuku a nezaměnitelném Poulsenově vokálu. I druhá deska "Rock the Rebel / Metal the Devil" z roku 2007 sklidila spoustu kladných ohlasů a v Dánsku si díky ní VOLBEAT odnesli cenu za nejprodávanější album roku. A s loňským září přišla pod křídli Mascot Records v oběh nahrávka třetí - "Guitar Gangsters & Cadillac Blood". Takže stetsony do čela rebelové, plyn až na podlahu, volume vykroutit nadoraz a jdeme si novou nahrávku konstruktivně zhodnotit.

Hned v úvodu si můžeme říct, že VOLBEAT pokračují přesně v tom duchu, ve kterém se nesla nahrávka předchozí. Tedy v jakémsi moderním rockabilly (rock'n'roll odkazující se na prvky country). Přes průvodní bluesové intro by se už druhá skladba "Guitar Gangsters & Cadillac Blood" dala označit jako naprosto typická "volbeatovka“ - svižný hardrockový sound, Elvisovské vokální kreace a spontánně chytlavý refrén. Stejně typicky zní i skvělá, hutnými rify prošpikovaná "Hallelujah Goat a vcelku průměrná "Find That Soul". Naopak poněkud atypicky vyznívá čtvrtá, mírně sterilní skladba "Mary Ann's Place", kde VOLBEAT prvně sáhli k duelu se zpěvačkou, konkrétně Pernille Rosendahl. Jindy bývám z duetů docela naměkko, ale tenhle mě zanechal netečně vytuhlým, coby testovací vzorek viagrárny. Větší lehkost a možná i trochu komerční líbivosti přidávají skoro punk-rockové krace skladeb "Back to Prom" (i přes možnou kýčovitost ji považuji za jednu z vůbec nejchytlavějších na desce) a "I'm So Lonely I Could Cry". Nemalý hitový potenciál si ale nesou i skladby "Maybellenne i Hofteholder", která jakoby z oka vypadla oběma původním Soulweeperům a především hodně vydařená "Still Counting" - lomozící, úderná kytarová linka a zvláštní úvodní motiv. Skrze nekontrolovatelný spad energie registruji jedinou výrazně pomalejší písničku na desce, kterou je "Light a Way". Ovšem ta, víc než originalitu, prezentuje textařské zaměření kapely pohybující se v tématech šťastné i nešťastné lásky a pohnutých lidských osudů.

Pakliže by se dali VOLBEAT pro zjednodušení přirovnat k "hardrockovému" období slavné METALLICY (sami se mimo jiné k jejímu odkazu hlásí a dokonce jí na předloňském koncertu v Dánsku dělali předkapelu), pak by desátý track "Wild Rover of Hell" klidně mohl být na jakémsi pomyslném tributu. Dokonce je jméno americké legendy vtipně zmíněno i v textu skladby - "The stereo is pumping Metallica tunes. Ride the lightning, oh yeah." Naprostý závěr desky obstarala coververze "Making Believe" punk-rockových SOCIAL DISTORTION, kterážto mi přišla o řád slabší, než předchozí přepracování skladby "I Only Wanna Be with You" (v originále DUSTY SPRINGFILD) z prvního alba, díky kterému se kapela víceméně dostala do širšího povědomí tuzemského publika.

A slova závěrem? Ano, naprosto nepokrytě po deseti posleších, VOLBEAT jsou, až na pár nových prvků, pořád stejní. A tak je to správně! Opět na vás čeká podmanivost odkazů do klasických dob rockových s nevázaností a svěžím feelingem současnosti. Opět vzkypí adrenalin jednoduché údernosti a při vyhlídce hormony poblázněných jarních dnů máte skrze těchhle 50 minut alespoň jakous takous naději, že Vás nějaký ten testosteronový či estrogenový zkrat nepřivede až na podnos tomu zdegenerovanýmu a notně vyhládlýmu supovi. LET’S ROCK! LET’S DANCE!

sestava: Michael Poulsen - zpěv, kytara, Jon Larsen - bicí, Anders Kjølholm - baskytara, Thomas Bredahl - kytara
produkce: Jacob Hansen
studio: Hansen Studios