29.09.16

06.09.16

06.09.16

END OF GREEN - The Sicks Sens

END OF GREEN - The Sicks Sens

2008 Silverdust Records

Podzim nastavil tvář, užíváme si svoje malé a velké, hořké deprese. Nadopovaní analgetiky, aby nebylo cítit bolest srdce, se zmuchlaným kapesníkem v ruce, vydávajíc vlastní slzy za náhlý příval chřipky. Ale no tak, zvedněte hlavu. Bude hůř! Německá pětice END OF GREEN totiž hlásí návrat na trůn emocí, prožitků, polámaných citů.

Pokud náhodou nemáte tušení, kdo jsou END OF GREEN, pak vězte, že tady nejde o dravé metalové těleso, ani o partu multižánrových průkopníků. Kapela vznikla ve Stuttgartu už v roce 1992 a do letoška stihla vydat pět řadových desek. Tou první byla v devadesátém šestém roce "Infinity" a zvukem pojímala doomovou těžkopádnost, sklíčenost s rockovou spontánností. Zlom přišel s třetí řadovkou "Songs for a Dying World" (2002). END OF GREEN ("Konec zelené" je jakousi parafrází na lidskou naději) vstoupili do nového tisíciletí se stylem, který sami nazvali depresssed subcore, tedy propojení prvků gotického rocku s metalovou alternativou. Silnou zbraní jim byla temná hitovost po vzoru TYPE O NEGATIVE a hluboký, skvěle podbarvený vokál zpěváka Michella Darknesse (vlastním jménem Michael Huber). Ve fraku moderní temné rockovosti nesla se i všechna následující alba včetně toho doposud posledního "Dead End Dreaming" (2005), stejně tak jako Michellova sólovka "Be My Drug" z loňského roku. Fakta už znáte, tudíž nám nic nebrání založit do přehrávačů novinkové album "The Sick's Sense" a zaposlouchat se do téměř hodiny krystalické melancholie.

Byť END OF GREEN nikdy nebyli prudce originálním tělesem, což jim taky mnohé recenze zazlívaly, pro mě se stali docela příjemným "zjevem" na evropské rockové scéně. Tudíž novinku v limitovaném, dvoudiskovém digipaku (druhé CD nazvané "The Sickoustik" nese 5 akustických bonusů), jsem spouštěl s nemalou měrou očekávání. První poslech zanechal značně rozpačité dojmy a celá deska ve mně evokovala jakési podvědomé přirovnání k oceánu. S ránem se živel probouzí, o nohy se tříští první chladné vlnky úvodní skladby "Dead City Lights", která má přesně to, co dělá grýny grýnama - chytlavý ústřední motiv, kytarové provedení a skvělý, niterný, prodýchávaný vokál. Jenže s postupujícím dnem se moře uklidňuje a kapela zabředává do jakéhosi mixu moderní, emotivní meinstreamovosti finských H.I.M. (slabá rockovka "Hunter") a kytarové hravosti britských PLACEBO ("Anthem for a New Wave, Die Lover Die").

Patrný odskok zvuku od mohutné údernosti předchozí desky k trochu "rachotícímu" ultramodernímu emo-rocku pro mě dělá první půlku desky nudnou, nevýraznou, průměrnou. Naštěstí s blížící se podmanivostí večera, překlápí se tklivá elegie skvělou skladbou "Let Sleeping Gods Lie". Moderní melancholie, temně podzvučená, prostupující refrén, kytarově podobné post-grungeovým CREED. A hned v závěsu pulzující plačtivost "My Crying Veins", jenž je svým provedením velice podobná (včetně názvu) jejich staršímu songu "Death in Veins". Na druhou stranu právě ta podobnost, možná až sebevykrádání některé skladby poměrně sráží - nanejvýš typická, refrénově spontánní "Pain Hates Me", energická "The Sickness Crow"n (velice podobná hitovce "Motor") nebo snad ještě v první části "Killhoney".

Večer už spadl na bedra přístavů, pláží. Vzduch začal houstnout a ozvěny hromobití nesoucí se po neklidné hladině dávají ve známost blížící se bouři. Kupodivu prezentovanou další silnou disciplínou, kterou v podání END OF GREEN byli a jsou balady. Ještě trochu ospalou a nesmělou "Sunday Mourning", kterou opět hodně táhne srdečná poloha Michellova vokálu následuje jednoznačně nejsilnější track na desce - závěrečná "Bury Me Down (The End)". Oduševnělá, zprvu akustická poéma mě mrazila v zádech, skvělý nosný motiv refrénu pulzoval s mou srdečnicí a echo zmíněné bouře na závěr, coby emotivní defilé. Jak se říká: "To nejlepší na konec!"

Ve snaze zachovat si byť alespoň nějakou objektivitu, musím bohužel nové END OF GREEN označit za pouhý standard, žánrový střed s několika silnými momenty, které ovšem tonou v moři jednotvárnosti a sebeopanování se. Deska nedokáže tolik strhnout, nenese toliko zapamatovatelných motivů, dokonce ztrácí i na zmíněnou Darknessovu sólovku a jeden opravdu podařený song to bohužel nezachrání. Zklamání? Asi ano. Pokud jste ale milovníci láskobolných srdcovek, nebo snad věrní fanoušci moderních kapel z výřadu rockové melancholie, pak neváhejte. Snad úplně zklamáni nebudete.

sestava: Michelle Darkness - zpěv, kytara, Rainer Sicone Di Hampez - baskytara, Oliver Merkle - kytara, Michael Setzer - kytara, Matthias Siffermann - bicí
produkce: Corni Bartells,
studio: Weltraumstudios