29.09.16

06.09.16

06.09.16

DEBUSTROL - Rwanda

DEBUSTROL - Rwanda

2009 Sokol's Power Voice

Pakliže nenapravitelní nostalgici stále básní o tom, že DEBUSTROL byl stejně nejlepší ve svých začátcích a první dvě desky "Neuropatolog" a "Svět co zatočí s tebou" už nikdy nepřekonal, novinka mladoboleslavských thrashmasters by je mohla potěšit. "Rwanda" totiž svým způsobem nasávala inspirační hudební podněty až někde u samotných kořenů tvorby DEBUSTROLu a asi nejvíce odkazuje právě ke zmíněné druhé řadovce "Svět co zatočí s tebou".

Přinejmenším tedy některými skladatelskými a aranžerskými postupy a takříkajíc osvědčenými thrashovými finesami. Nikoliv ovšem soundem, neboť ten naopak zřetelně pokračuje ve zvukovém bádání nastoupeném těmi nahrávkami kapely, které vznikly už v 21. století. Ostatně i převažujícími středními tempy "Rwanda" navazuje spíš na "Přerushit" nebo "Steak" než na kultovní demo "Vyznání smrti". Rychlé věci tu jsou v podstatě jen dvě, "Emofiliak" a "Deníky mrtvých" a vyloženě kvapíková přitom pouze ta druhá. Ovšem třebaže právě "Deníky mrtvých" působí nejvíc "oldschoolově", mají v sobě tolik šťávy a zdravé třaskavosti, že člověk maně zalituje, proč DEBUSTROL nesešlápl rychlostní pedál až někam k podlaze častěji. Album by působilo ještě energičtěji (ne že by i tak nepůsobilo) a hlavně dynamičtěji. Jinými slovy: těch svižných ultrathrashových náletů by "Rwanda" unesla víc, neboť by bezesporu působily jako pomyslná šlehačka na jinak nesporně chutném dortu.

Nicméně aby to nevyznělo nějak staromilecky: rozhodně nechci říct, že když muzikanti nezávodí, kdo bude dřív na konci skladby, že to je špatně! Vražedná tempa může totiž nahradit neméně vražedná drtivost, což tu patrně nejvýstižněji dokumentují mimořádně úderné songy "Hra na smrt", "Pornokrist", "Tibet" a "Alláhova krev". Posledně jmenovaný zaujme i svým ideovým poselstvím, varujícím před zneužitím náboženství k politickým účelům (protože i terorismus je, bohužel, součástí politiky). O textovém obsahu řady skladeb dostatečně napovídají už samotné názvy. Někdy to, pravda, DEBUSTROLu uklouzne na zrádném terénu povrchnosti a jednostranného vidění, chybí tomu jistý intelektuální nadhled – ale na druhou stranu, přesně takovouhle "hardcorovou" přímočarost ve sdělení od Kolinsse a spol. čekáte, a pánové se tentokrát naštěstí dokázali vyhnout vyloženým trapnostem. Navíc palec vzhůru za brilantní rýpnutí do čím dál silněji hučícího vosího hnízda českého (a potažmo nejen českého) neonacismu v podobě písně "Vůdce je vůl"!

Krásný digipackový obal však obsahuje ještě jedno zatraceně příjemné bonusové překvápko: 222 minut (!) dlouhé DVD nazvané "Hardcore Hisstory". Jde vlastně o rozsáhlé home video – sestřih všelijakých převážně amatérsky pořízených záznamů od úplných počátků kapely až po záběry z několika loňských open air festivalů (nejen z pódia, ale samozřejmě i ze zákulisí). Leccos z toho se sice objevilo už na předcházejícím DVD "XX let totálního masakru", ale tady to najdete v nezkrácených (nebo minimálně obsáhlejších) verzích. A ten, kdo neví, jaká "zvěř" v hudebnících z DEBUSTROLu dříme, bude možná některými sekvencemi z pobytů v nahrávacích studiích, různých večírků apod. zaskočen. Po stránce zvukové je to sice většinou – hlavně ony koncertní záznamy – doslova z prdele, ale čert to vem. Tohle je zkrátka unikátní dokument doby a jeho "archivní" hodnota je podstatně důležitější.

sestava: Kolinss – kytara, zpěv, Trifid – kytara, Zed – baskytara, Skull II – bicí
produkce: Kolinss
studio: ČSNO No. 2 Blue Velvet
čas: 34:30
styl: thrash
1. Rwanda
2. Peklo takhle zní
3. Alláhova krev
4. Vůdce je vůl
5. Hra na smrt
6. Pornokrist
7. Bůh žehnej Americe
8. Emofiliak
9. Vietkong
10. Deníky mrtvých
11. Vím kdo mě zabil
12. Tibet

"Klidně vyhul mě ve jménu boha," huláká Kolinss a DEBUSTROL zase jednou neustupuje ani o píď ze své slayerovské bezbožnosti. "Rwanda" představuje docela svěží old-schoolovou rubanici s úderností tak velkou, že na jakékoliv výtky mohou DEBUSTROL reagovat prostě tím, že vám pustí kteroukoliv ze skladeb a vytřou si s vaší argumentací zadek. Deska představuje metal tak tradiční, že o něm můžeme legitimně uvažovat v tradičních šablonách "tahu na bránu". A ten má deska solidní. Mašírování to je nicméně občas monotónní a zasloužilo by si více oživení, jaké představují třeba "kolejnicové" zvuky v "Tibetu".

Povaha rwandské tragédie sama o sobě posouvá desku nad rámec metalové obraznosti. Hudební syrovost alba dodává rouhačským textům, které by jinak mohly zaniknout v osidlech přímočarosti, posilující ostří. To, že množství jejich posluchačů končí ve svém odbojném světonázoru u poslechu DEBUSTROLU, už potom není problémem kapely.

70%
Viktor Palák

70 %