29.09.16

06.09.16

06.09.16

TISÍC LET OD RÁJE - Waves

TISÍC LET OD RÁJE - Waves

2008 Élysion

TISÍC LET OD RÁJE lze bez nadsázky označit jako jednu z nejsvébytnějších formací české metalové scény. Kapela na sebe výrazněji upozornila již demem "Trees" z roku 1996 a poměrně brzy si vydobyla na české scéně kultovní status. O tři léta později spatřil světlo světa bezejmenný debut, který byl následován deskou "Gaia", která ukázala kapelu v dosud nejexperimentálnější podobě. Příprava novinky "Waves" se táhla dlouhých šest let, a deska tak vyšla až v druhé polovině roku 2008.

Osobně jsem TLOR zaregistroval až s experimentální krasojízdou "Gaia" a už v té době mi připadali, jako by spadli z jiné planety. I když se rozhodně nejednalo o lásku na první poslech, nakonec jsem kouzlu této nahrávky přece jen postupně propadl. Novinka "Waves" je v tomto směru určitě přístupnějším a zároveň celistvějším materiálem. Kapela ze svého výrazu vytěsnila vlivy hardcoru, punku či rapu a její současné rozpoložení se ocitá na křižovatce extrémních metalových žánrů (black/death/doom) a alternativního rocku. Značně tedy ubylo experimentování, díky čemuž však "Waves" lépe drží pohromadě jako celek, hudba zní celkově vyzráleji a jednotlivé kompozice tím získaly potřebný tah na bránu.

Stejně jako "Gaia" je i album "Waves" unikátní především po vokální stránce. Kromě vynikajícího skřehotu Dashy, murmuru Křečka a melodických vokálů klávesistky Hellčy je deska zcela zásadně ovlivněna fantastickým pěveckým výkonem Dorky známé z alternativních TARA FUKI či jazzových VERTIGO. Právě její hluboce emocionální hlas dodává "Vlnám" další rozměr a je určitě dobře, že zde dostala výrazně více prostoru než na předchozím počinu. Charisma a melancholičnost, které z jejího projevu čiší lze jen těžko popsat slovy. Domnívám se však, že s patřičně naladěným posluchačem dokáží vnitřně pohnout a zároveň v něm něco zanechají.

Pro "Waves" jsou charakteristické temně metalové smrště, které zcela organicky koexistují a kontrastují s vyklidněným alternativně rockovým výrazivem. To se pyšní intimně tesknou a uhrančivě podmanivou atmosférou. A právě éteričtější pasáže mi přirostly k srdci natolik, že trochu zastínily můj dojem z těch extrémnějších, které však za pozornost rovněž určitě stojí. Kapele rozhodně nedošly neotřelé nápady a jejich hudba je stále velmi pestrá, členitá i náladotvorná. Na druhou stranu mi přijde i poněkud přímočařejší a čitelnější, což je však vzhledem k tvorbě TLOR dosti relativní.

Ačkoliv jsem zpočátku vnímal úbytek experimentálních prvků jako lehký krok zpět, po mnoha posleších musím dát kapele za pravdu. "Waves" zní totiž narozdíl od svého předchůdce jako naprosto celistvé dílko a působí i o poznání dospělejším dojmem. Vyčíst nelze mnoho ani zvukové a produkční stránce alba, která je minimálně na české poměry ošetřena rozhodně nadstandardně. Ačkoliv se nakonec bohužel deska neprobojovala do nominační desítky Břitvy 2008, pro mě osobně zůstává jednou z nejlepších, které jsem měl na české scéně (nejen) za uplynulý rok možnost slyšet.

sestava: Dasha - zpěv, Hellča - klávesy, zpěv, Křeček - zpěv, Pašík - kytary, Honza - kytary, Bacil - baskytara, Moňas - bicí + host: Dorka - zpěv
produkce: Tudy
studio: sTudio