29.09.16

06.09.16

06.09.16

LUNATICA - New Shores

LUNATICA - New Shores

2009 Napalm Records

Z produkce německé vydavatelské firmy Napalm Records, dychtivě chrlící do světa slušné množství více či méně dobrých nahrávek především z powermetalového ranku, mě v poslední době zaujalo album švýcarské kapely LUNATICA. Již nenásilný obal se vzducholoděmi, evokující románové prostředí Julese Vernea, jako by naznačoval – neboj se, tento příběh se ti bude líbit. A skutečně. Mám-li shrnout svoje pocity do jedné fráze, tak to bude tato: "neagresivní melodický (power) metal s přesahy do jemnějších hudebních žánrů se všemi nezbytnými atributy, kterými jsou melodičnost, líbivost, pompéznost – to vše v poměru, který ještě neopravňuje ke vhození do pytle s kýčovitými nahrávkami". I když – příznivci tvrdších metalových stylů a posluchači z řad ročníků dříve narozených se zařazením do oblasti kýčovitého a těžce komerčního metalu nebudou zřejmě váhat ani minutu.

Zpěv má v kapele na starosti půvabná (jak jinak, že?) Andrea Dätwyler, která by se lehce prosadila i v popové branži. Její zpěv zjemňuje všechny ostré metalové hrany, stejně jako aranžmá skladeb, ze kterého se prolínají pěkná powermetalová sólíčka, přesná a výtečná baskytara, vhodně zvolené zvuky kláves i decentněji provedené vokální sbory. Přes líbivý a nenásilný sound nahrávky však vedle citlivější pompéznosti a symfonické načančanosti nechybí ani rocková dravost, v jedné chvilce dokonce i prvky art rocku. Skvělé muzikantské výkony se netýkají jen bezchybné a precizní hry bubeníka a preludujících vyhrávek kytaristy, baskytaristy i klávesáka, ale i samotné kompozice skladeb, které tvoří pestré kombinace vyhrávek a riffů, poskládaných do perfektně šlapajícího hudebního celku, na první poslech však působícího naprosto obyčejně. Byl jsem hodně překvapen, když jsem se soustředil na jednotlivé hudební party, jejich vrstvení a prolínání nenápadnými hudebními střípky, takže bych se ve finále nebál hudbu skupiny LUNATICA označit jako "inteligentní pop rock metal". Ano, na albu "New Shores" uslyšíte všechny zmiňované žánry. Na CD jsou zařazeny jak rádiové hitůvky, laděné do power metalu ("Two Dreamers", "The Incredibles", "The Chosen Ones" a "My Hardest Walk"), klasická pop rocková "Hearts of a Lion", i různorodé pomalejší skladby (popový duet "Farewell My Love", pocitová "Winds of Heaven", evokující tvorbu výborného muzikanta a producenta Dava Stewarta, i závěrečná "How Did It Come to This").

Je jasné, že některé posluchače bude tato pestrost iritovat a plivance na komerčnost kapely budou lítat ze všech stran, když se ale oprostím od svého tvrdšího stylového zařazení a budu se soustředit jen na předvedenou muziku, nemohu než album shrnout jako povedenou procházku do snivých a fantazijních zákoutí "měkkého" metalu, spojenou s výlety po popových cestičkách, které jsou zajímavé a ani po mnohém opakovaném poslechu nenudí. Na druhou stranu musím přiznat, že dvě žánrově totožná CD bych asi po sobě poslouchat nevydržel a album "New Shores" od skvěle sehraných švýcarských muzikantů bych doporučil zejména mladším posluchačům – i když muzika od hudebně vyspělých a nejen věkově dospělých muzikantů určitě nezklame příznivce tohoto stylu jakékoliv věkové kategorie. A pokud já zatoužím po hudbě tohoto ražení, volba bude jasná – LUNATICA!

sestava: Andrea Dätwyler – zpěv, Alex Seiberl – klávesy, Sandro D'Incau – kytara, Marc Torretti – kytara, Emilio "MG" Barrantes – baskytara, Ronnie Wolf – bicí
produkce: Mal Sascha Paeth
studio: Gate Studios, Wolfsburg