29.09.16

06.09.16

06.09.16

TODESBONDEN - Sleep Now, Quiet Forest

TODESBONDEN - Sleep Now, Quiet Forest

2008 Prophecy Productions

V karmínových šatech bloudí polem zlátnoucího ječmene, oči rusým vlasem zastřené a nad obzorem poslední hejna odlétavších ptáků, duše křehká jak květ vlčího máku. V hedvábné roucho vepsaná výšivka z přání, vstříc noci poutníkem ku svítání, se slunkem ztrácí úsměv němé rty, šanson myšlenek upadá v poetické sny. A na dlani se poslední slza třpytí, křehký důkaz srdce bití.

Proč zrovna poezie na úvod? Jednak Vás trocha rýmů nezabije a druhak, krásně hřejivý cover debutového alba "Sleep Now, Quiet Forest" zámořského projektu TODESBONDEN k ní vyloženě vybízí. A teď trocha faktů. Kapela využívající, coby prostředek realizace etnicky podbarvený gotický metal, vznikla z popudu zpěvačky Laurie Ann Haus (AUTUMN TEARS, RAIN FELL WITHIN), která si k sobě v roce 2003 přizvala Jasona Aarona Wooda (kytara) a Patricka Geddese (housle). Zrodilo se tak první minialbum nazvané "Stormbringer". O dva roky později se ke kapele přidali ještě James Lamb (klávesy) a Jason Ian-Vaughn Eckert (baskytara) a letos tak mohla pod křídli produkční společnosti Prophecy Productions vyjít již zmíněná debutní nahrávka. A čehož se nám na ní nabízí?

"Koncept kapely je jednoduchý. Vytvářet (na poslech) jednoduchou hudbu, která je však emocionalně působivá. Měla by mluvit ze srdce a zároveň navozovat pocity časů dávno minulých či vzdálených světů."

(slova Laurie Ann Haus na webu vydavatele)

Upomínka poslední dobou trochu upadajícího žánru gotického metalu s výrazně operně cvičeným dívčím vokálem, otvírá knihu emocí, prostupující empatie, muzikální estetiky. Něžné klávesové tóny, hřejí u srdce, mrazí v zádech a vysoko položený Lauriin vokál prolétá kolem uší jakožto letmé pohlazení. Vše pak co přídě lodí rozčesávají plné, vibrující tóny kytar (mnohdy na samém pomezí gotiky a doomu). Výrazně ční stožáry vokálně etereálních, chorálních partů, etnická, orientální ezoterie. Příkladně je to odprezentováno druhou skladbou Surya Namaskara, která dává v kontrast využití netradičních hudebních prostředků svázaných hypnotickou vokální hříčkou. Velmi často jest také využita prostá, z pravidla výrazově působivá akustika. Jednou zavání jižanským, balkánským temperamentem, druhdy epickou keltskou výpravností. Čím však deska poměrně trpí, to je absence zapamatovatelných a hlubokých nosných motivů mající za následek poměrně častou jednolitost. Samotná forma v mnoha případech na dokonalé zažití nestačí. Což ve výsledku znamená, že se deska dělí na skladby poměrně zdařilé (Surrender to the Sea, podivně osobitá balada Ghost of the Crescent Moon, etnicko-orgasmická poéma Battle of Kadesh), žánrově průměrné (Trianon, Sailing Alone) a skladby celkově slabší, jimiž zůstává paměť netknuta (Angus Og's Fiddle, Flow My Tears). Pokud je srdce indikátorem niterného prožitku, pak když rozestřelo se pokojem ticho po poslední skladbě, na mém kardiogramu skvělo se jen pár znatelných výkyvů euforie.

Ano, jak při pohledu na složení kapely, tak na žánrová rozhraní, ke kterým se kapela otevřeně hlásí (včetně toho původně goticko-doomovému) čekal jsem jednoznačně víc. Vždyť třeba v porovnání s etnickými výlety Stefana Hertricha (BETRAY MY SECRETS a především v, pro mě, zdařilejším projektu SPIRITUAL) u TODESBONDEN postrádám nejen větší kontrast mezi metalovou a folkovou složkou, ale především svázání všech těch jinak působivých motivů do rytmicky, skladatelsky chytlavějších a zapamatovatelnějších celků, jimiž by bylo možno posluchače více strhnout, upoutat. Takhle je to využití potenciálu na půli cesty (zvukově dobře namixované Jensem Bogrenem), vše zahaleno do krásného přebalu a závoje příslibů do časů budoucích.

sestava: Laurie Ann Haus- zpěv, Jason Aaron Wood - kytara, Patrick Geddes - housle, Jason Ian-Vaughn Eckert - baskytara, Alex Hicks - bicí
produkce: Jens Bogren
studio: Fascination Street Studios