06.09.16

06.09.16

CHIMAIRA - The Infection

CHIMAIRA - The Infection

2009 Nuclear Blast / Warner

Nálada by se dala krájet

Po prvotním vzplanutí mé city kdysi ochladly, ale nyní už se touha opět rozhořela mohutným a sílícím plamenem. Poněkud nadneseně, ovšem zcela výstižně popsaný můj vztah ke kapele CHIMAIRA. Americkou šestici sleduji od jejich počátků a přes pár slabších chvilek, které jsem s nimi v minulosti prožil, se k nim vždy rád vracím pro trochu toho hudebního překvapení. Těžko říct, kde se v nich bere inspirace pro skládání dalších a dalších silných okamžiků, pravdou ovšem zůstává, že ani na novince "The Infection" náladovostí a snahou o překvapivost rozhodně nešetřili.

Jedno nepsané pravidlo pro hudbu Američanů je už po deset let jasně dáno: jejich hudba by se měla vyvarovat zaběhnutých klišé moderní metalové muziky, ne však veškerých proseb mladých fandů, kteří si žádají svěží poslech, daleko od přespříliš častých výletů do minulosti. CHIMAIRA v tomto ohledu utváří dokonalý kompromis. Na jednu stranu vsází na svou klasickou temnou vizi moderního metalu, ovšem hudba se kupodivu setkává s příznivými ohlasy i u starší generace posluchačů, která oceňuje snahu o dospělost a celkovou propracovanost skladeb. Soustředit pozornost na jednotlivé momenty tentokráte není zase až tak těžké, muzikanti znatelně přibrzdili a jsou více groovy než kdykoliv dříve. Nenechte se však zmást, těžkotonážní zvuk desky doslova válcuje, tudíž o nějakém zmírnění nemůže být ani řeč. Jedno se jim musí nechat, každý jejich počin je odlišný, přestože si snaží ponechat svůj původní rukopis. Předchozí album "Resurrection" bylo vynášeno do nebes, ale žádný strach, CHIMAIRA má, zdá se, poslední roky stabilní formu a i novinka dokáže totálně nadchnout. Troufám si však tvrdit, že pro mnohé příznivce budou nové skladby hůře rozlousknutelným oříškem, ale jejich nejednoznačnost v sobě skrývá tolik emocí, nálad i vysloveně grandiózních okamžiků, že si zaslouží skutečně obezřetné zacházení a především pak vícero poslechů.

Impozantní úvod v podobě "The Venom Inside" slibuje skutečně mnohé. Temné tóny jakoby snad vycházející ze sklepení. Špína, temnota, ponurost. Působivá hororová atmosféra dodává písním neskutečné kouzlo. Ubíjející riffy, strašidelný řev Huntera. Všude je přítomno napětí a dostavuje se jemně atmosférický mlžný opar. Nejsilněji na mě působí třetí úder "Coming Alive", kde si kytarové melodie, ty mršky jedny mazané, pohrávají s už tak notně depresivními stavy posluchačů. Klávesy přidávají své do chorobných představ muzikantů a nálada je v tyto okamžiky jednoznačně na bodu mrazu. Kdo vydrží do konce, obdrží zaslouženou odměnu v podobě neuvěřitelné intrumentálky "The Heart of it All", a to je dámy a pánové zaslouženě první liga ve snaze o chytlavost. Tolik emocí a pocitů v jedné skladbě (pravda téměř patnáctiminutové) se jen tak někde neslyší a kapely povětšinou čekají na takové emotivní zásahy celou kariéru. Šestice CHIMAIRA dokazuje, že neotřelé nápady je ani na nové desce neopouštějí a jdou si opět svou vlastní cestou. Prozatím se neztrácejí.

V mnoha ohledech je album "The Infection" dokonale infekční. Metal v jejich rukou získává punc uvěřitelnosti a nevyhýbá se chytlavosti, jakožto i momentům překvapení, které vybočují z norem běžného metalového posluchačstva. Pro mě osobně vždy zůstane jejich největší devízou atmosféra skladeb, která se umí potopit do hlubin představivosti většiny posluchačů. Také se vám zdá, že si s námi dělají, co chtějí?

sestava: Mark Hunter – zpěv, Rob Arnold – kytara, Matt Devries – kytara, Jim LaMarca – baskytara, Andols Herrick – bicí, Chris Spicuzza – klávesy, samply
produkce: Ben Schigel
studio: Sterling Sound