06.09.16

06.09.16

HIM

FAIRYLAND - Score to a New Beginning

FAIRYLAND - Score to a New Beginning

2009 Napalm Records

Jak to tak vypadá, symfonický metal má nového krále. Tím není jiný než tenhle Francouz, jenž z celé sestavy FAIRYLAND zůstal jako jediný. Upřímně řečeno, na kvalitě skladeb se to nijak neprojevilo. A pokud snad ano, pak jedině směrem k lepšímu. Poté, co se stáhli kritikami strhaní RHAPSODY OF FIRE, prostor na této nepříliš rušné scéně se uvolnil. Mnohé alespoň trochu srovnatelné kapely jako NIGHTWISH začaly lehce sklouzávat k popu a proto se FAIRYLAND nachází v situaci, kdy mají mnohem větší možnost ukázat se v dobrém světle a pořádně na sebe upozornit. Při troše onoho pověstného štěstí by pro ně (respektive pro něj) neměl být problém konečně se vyšvihnout do první ligy, kam nepochybně již nějakou dobu (minimálně od minulého alba) patří.

Pomineme-li změny v sestavě, těžko na desce najít nějaký výraznější posun od posledního alba, ba vůbec jakýkoliv nástin nových postupů, nebo alespoň nových myšlenek. To se také jeví jako jediný problém. Je sice pravda, že se do hudby FAIRYLAND čím dál více vtírá podmanivá atmosféra pohádek (což je zřetelným skladatelským záměrem), ale to samotné by mi hrůzu nenahnalo, kdybych kromě Jeníčka a Mařenky měl tu čest i s pořádnou ježibabou, případně armádou skřetů nebo podobnou fantazijní neřestí. Kompozice jsou si takhle poměrně podobné, chybí výraznější, silnější momenty. Ne že by se nedostalo na melodické a chytlavé refrény, bez nich si jejich hudbu a vůbec celý styl umím jen těžko představit, ale všechny jsou tak nějak z jednoho šuplíku a zdá se, že především z jediné hlavy.

Po skladatelské stránce však není co vytknout. Smyčce fidlají, trubky troubí a kytary riffují přesně podle očekávání, ne-li nad něj. I když je to nakonec to, co určuje symfonický metal, zde jsou všechny jeho prvky vypilovány k dokonalosti. Silné kompoziční cítění se ze skladeb line do širého okolí, nikde nic nepřebývá, nic není nikam cpáno silou, jak se občas v podobné orchestrální hudbě stává. Navíc FAIRYLAND nepostrádají to, co třeba posledním albům RHAPSODY chybí. Jejich hudba nemá žádná hluchá místa, která by se kapela snažila prachsprostě zakrýt navrstvením nekonečného množství nástrojů. Album hezky dynamicky odsýpá od začátku do konce bez výraznějších zaškobrtnutí. Sem tam člověka něco zaujme nebo snad i v omezené míře překvapí, ale takových momentů je velmi poskrovnu.

Proto mi stále chybí onen krůček k naprosté spokojenosti. Je nepochybně pravdou, že na současné scéně jsou teď FAIRYLAND jedničkou, ale právě z tohoto důvodu by se měli snažit pokusit najít také jiné, nové cesty pro svou hudbu. Třeba lehké přitvrzení by vůbec nebylo na škodu. Neumím si představit, že by jedna, dvě hutnější a drsnější kompozice odradily byť jen jednoho fanouška, a přesto by se právě ty mohly postarat o nejednotvárnost alba.

sestava: Philippe Giordana – klávesy, akustické kytary, programování & hosté
čas: 49:40
země původu: Francie
styl: power/symphonic metal
1. Opening Credits
2. Across the Endless Sea Part II
3. Assault on the Shore
4. Master of the Waves
5. A Soldier's Letter
6. Godsent
7. At the Gates of Morken
8. Rise of the Giants
9. Score to a New Beginning
10. End Credits

Už od úvodních sekvencí je zřejmé, v jakém že hudebním žánru se následných bezmála 50 minut budeme pohybovat. Intro jak z nějaké fantasy pohádky pro všechny věkové kategorie vystřídá power skladba s mnoha precizně vrstvenými hlasy i nástroji, které vévodí klávesové sólo lídra tohoto one man projektu, Philippe Giordana, jenž si přizval nezvykle velké množství hostů ze tří italských, sedmi francouzských a jedné rakouské kapely. A co šlechtí toto vskutku symfonické dílko? Skvělá kytarová sólíčka, která se střídají s klávesovými, vrstvení nástrojů, které dodává nezvykle nahuštěný symfonický sound, výtečné sbory i hlas zpěváka Marco Sandrona z italské progresivní kapely PATHOSRAY, a většinou svižné skladby (s výjimkou uvolněnější "A soldier's letter", instrumentální "pohádkové" "Rise of the Giants", rytmicky proměnlivé "Score to a New Beginning" a rozlučkové "End Credits", kterou zpívá zpěvačka Flora Spinelli). Všechny skladby mají svůj půvab, album vás rozhodně nudit nebude. Mě nejvíce bavila pestrá a gradující "Score to a new beginning". Kdo má rád monumentální kompozice, hymnické sbory a je fanouškem např. BLIND GUARDIAN, měl by rozhodně zbystřit - Philippe Giordana vám opět představuje svůj pohádkově kouzelný svět.

80 %
Tomáš Holub

75 %