29.09.16

06.09.16

06.09.16

UTOPIA - s/t

UTOPIA - s/t

2007 Lecter Music Agency

V dnešní době již pohrobek zemřelé smečky ze třech různých měst se krčí v rohu coby druhá plnohodnotná deska. UTOPIA byla založena v devadesátých letech, nicméně v novém tisícletí prošla mnoha změnami na všech postech. Ustálení přišlo na přelomu let 2003 a 2004, kdy se k dosavadní trojici připojil čtvrtý člen na postu zpěváka, Hynek Dvořáček. Po debutu "Nečas doby" v roce 2004 trvalo pouhý rok a kousek, aby začaly práce na novém albu. Tehdy se však již při tvoření vědělo, že kapela tímto počinem ukončí svoji činnost, a tak se její zbylí členové rozhodli závěrečné desce dát příznačný název – "Utopia".

I tentokráte se musí grindovému kvartetu přičíst k dobru české libozvučné a nápadité texty z dílny Hynka. Hned po naivním kytarovém intru již přichází naprosto šílená smršť grindu s nepředpokládanými záseky. Téměř čtyřiadvacet minut vyplňuje především typický znak pozdější UTOPIE, nesčetně kytar přes sebe. Matěj Čejchan si se svým nástrojem dělá, co chce a jsem si jist, že jej po téměř celý koncertní set bolela ruka. Nicméně nápady se to v rychlém válci jen hemží. Jednotlivé riffy si konkurují ve složitosti, ale podivuhodným způsobem to dává dohromady srozumitelný celek. První výraznější skladba "Auto jehova" má ústřední zapamatovatelnou melodii, kolem které se rozehrává souboj Hynkova hardcorového štěku, prasečího vokálu a Matějových vrstvených kytarových pasáží. Do toho buší jako o život do bicích Tomáš Štěpán a hru dobře doplňuje baskytarista Peca.

V následující kakofonické "Atrapě" jsou patrné vlivy nevypočitatelných THE DILLINGER ESCAPE PLAN a rovněž technických mágů z DYING FETUS. Ostatně tyto bandy měla UTOPIA mezi oblíbenými a vlivnými. Kvalita zvuku je na české poměry solidní, ačkoliv místy se kytarové výjezdy poslouchají nepříjemně. Nejpropracovanější písní se zdá být "Utopia", v níž se po těkavém úvodu dostává ke slovu střední metalcorové tempo, které vzápětí střídá grindový úsek a zakončuje schizofrenická zkouška trpělivosti. V celkem jedenácti ironických skladbách najdeme i dva remixy ze stařičkého splitu "Differences" (1999). Jako bonus pro fajnšmekry kapela umístila za řadovou desku ještě nahrávky ze zkušebny.

S politováním lze recenzi uzavřít konstatováním, že UTOPIA kdysi patřila mezi nadějné spolky a v jičínském okresu dokonce k tomu nejlepšímu, co podzemní scéna mohla vyprodukovat. Je o to větší škoda, že dnes již není mezi námi a zbývá si jen přát, aby se buď dala znovu dohromady a stvořila další povedenou desku nebo aby se na českém poli urodilo podobné uskupení.

sestava: Hynek Dvořáček - zpěv, Matěj Čejchan - kytara, Peca - baskytara, Tomáš Štěpán - bicí
produkce: Richard L. Havle
studio: Propast