29.09.16

06.09.16

06.09.16

ACID DRINKERS - Verses of Steel

ACID DRINKERS - Verses of Steel

2009 Regain Records

V thrashmetalovém ranku se toho od vzniku tohoto stylu moc nezměnilo. Došlo akorát k několika menším odbočkám a překřížením s dalšími extrémními styly, ale žádný zásadní pokrok, jaký se odehrál v případě deathu či blacku, se nekonal. Do dnešních dnů přežily akorát ti nejsilnější a navzdory lehké vyčerpanosti slaví stále velký úspěch na polích prodejnosti i oblíbenosti (SLAYER, KREATOR). Nových kapel je pomálu a snad až na výjimky (WARBRINGER, SKELETOWITCH) jsou stále záležitostí veskrze undergroundovou.

Kdykoliv je řeč o polské metalové scéně a jejich zástupcích, první z kapel která mi vyvstane na mysli, jsou deathmetaloví veteráni VADER. V posledních několika letech je čím dál více populární mluvit v superlativech o BEHEMOTH nebo o nadějných mladících VESANIA. Tato jména jsou však charakteristická především pro extrémnější pól tamní scény. Když se podívám po dalších interpretech, vzpomenu si snad jen na progresivní RIVERSIDE a nebo jimi ovlivněné BELIEVE. Další výraznější jména aby člověk hledal lupou. Možná trochu neprávem mezi zmiňovanou elitu nepatří thrashmetaloví bardi ACID DRINKERS.

Od roku 1990, kdy se světu představili svým debutem "Are You a Rebel?", se do dnešních dnů trpělivým muzicírováním vypracovali mezi ty nejlepší z polského thrash metalu. Nejenom jejich nejúspěšnější a nejuznávanější deska "Infernal Connection", ale i četná živá vystoupení, kterých doposud absolvovali kolem sedmi set, vedla k mnoha oceněním v rámci polské populární hudby a k označení za jednu z tamních nejlepších tamních kapel devadesátých let minulého století. Možná i tento statut vedl k supportu mnoha zahraničních hvězd jako SLAYER, MEGADETH, SEPULTURA nebo DEEP PURPLE. Všechny tyto zkušenosti se na tvorbě ACID DRINKERS samotných velmi podepsaly. Na jejich třinácté řadové desce se tak setkáváme s velezkušenou kapelou, jejíž novinku je narozdíl od jiných promo CD radost poslouchat.

Už podle data vzniku ACID DRINKERS samotných se dá předpokládat, že ani tito pánové se po skoro dvaceti letech existence nebudou snažit o žádné velké stylové převraty. Mnozí posluchači by se po prvním poslechu mohli snadno pustit do opačných úvah, všechny další vlivy a odbočky, které lze ve většině z jedenácti kompozic pozorovat, jsou ale záležitostí naprosto přirozeného muzikantského vývoje, odvahy jamovat a nechat hudbu plynout podle vlastního citu bez ohledu na jakékoliv vytyčené žánrové mantinely a předsudky.

Vynechání záměru a účelu. Výhradní použití prostředků přirozené fantazie, skladatelského a instrumentálního potenciálu. Po jakékoliv křečovitější snaze o překročení sebe sama ani stopy. Možná právě tento přístup naopak zanechává celkově silnější dojem, než jak je tomu u ostatních kapel vycházejících ze stejně otřepaného základu.

Ten je založen na old-school thrashi typickém třeba pro začínající KREATOR. Úderné rubanice s chytlavými refrény, silnými kytarovými riffy a zapamatovatelnými sóly. Jak už jsem naznačil výše, tak Poláci se z těchto více než provařených postupů vydávají ve jménu své vlastní hráčské vyspělosti do povětšinou příbuzných rockových vod. Můžeme se tak setkat s různými atmosférickými pasážemi, ve kterých nechávají posluchači prostor pro vydechnutí od kolikrát až přehnaně opakovaných textových i hudebních motivů. O nejzásadnější odbočení se postarala skladba "We Died Before We Started to Live", která jakoby vypadla z dílny některé z kapel göteburgské metalové školy. Snadno zapamatovatelný refrén odzpívaný čistým hlasem s náhlým přechodem k thrashovému riffování a growlingu. Za zmínku dále stojí kompozičně skvěle zvládnutá závěrečná "Blues Beatdown" nebo stylový otvírák "Fuel of My Soul".

ACID DRINKERS se u mě touto deskou zpětně postarali o jedno z dalších překvapení roku 2008, ke kterým se budu přes možná až zbytečně natáhnutou stopáž rád vracet. Na rozdíl od ostatních žánrově spřátelených kolegů nezůstali stát na místě a posunuli se i po více než patnácti letech své existence ve svém vlastním výrazu a zvuku opět o něco více kupředu, za což jim patří můj obdiv a respekt.

sestava: Tomasz "Titus" Pukacki - zpěv, baskytara, Dariusz "Popcorn" Popowicz - kytara, Aleksander "Olass" Mendyk - kytara, Maciej "Ślimak" Starosta - bicí
produkce: Maciej Starosta & Aleksander Mendyk
studio: Opalenica, Jet, Chimpstudo London, Tower Studio Wroclaw