29.09.16

06.09.16

06.09.16

LACRIMOSA - Sehnsucht

LACRIMOSA - Sehnsucht

2009 Hall of Sermon

Již bezmála dvacet let nás Tilo Wolff obšťastňuje romantickými gotickými opusy. Po dlouhých čtyřech letech od vydání nesmírně svěžího díla "Lichtgestalt" vychází pod hlavičkou jeho alter ega LACRIMOSA jubilejní desátý počin "Sehnsucht" (Touha). Mám-li nahrávku shrnout jedním slovem, jako nejpříhodnější se jeví termín "kontroverzní", přičemž tuto charakteristiku můžeme naplnit už na rovině samotné formy emise CD. Fakt, že CD vychází též ve speciální digipakové edici, tedy jev v hudebním průmyslu zcela běžný, bezpochyby nikoho nepřekvapí. Již na první pohled spatříme oproti standardnímu vydání progresivní změnu obalu, kdy byl poprvé v historii ansámblu použit kolorovaný obrázkový motiv a to i v bookletu. Při pohledu na tracklist ovšem zjistíme, že počet skladeb je zcela totožný jako u normálního vydání, ba co více, i hrací čas je téměř shodný - 60:02 speciální edice, resp. 59:51 normální vydání. Řeknete si, kde je tedy zakopaný pes, a při bližším zkoumání nepřehlédnete u šesti skladeb dvousloví "Special Version". A automaticky vyvstává největší dilema alba "Sehnsucht". Kterou verzi CD zakoupit?

V praxi se speciální verze od té standardní liší spíše v detailech. Tudíž se nejedná o komplet jinak nahrané skladby, ani remixy. V konfrontaci tracků speciálního a standardního vydání jsem občas s obtížemi zaregistroval rozdíly. Asi nejočividnější diference spatřuji na počátcích hracího času inkriminovaných kompozic. Třeba druhá "Mandira Nabula" u standardní edice začíná razantními bicími přechody s nástupem tvrdé metalové kytary, u speciální verze je rozjezd mírně rozvláčnější za zvuků tahací harmoniky, kterou záhy doplní sekané kytarové riffy, jaké však u normální verze zpočátku neuslyšíte. Asi po půl minutě se obě verze skladeb synchronizují. V podobném duchu je vystavěna třeba i předposlední "Der Tote Winkel". Základní kostru obou verzí tvoří tesklivé smyčce, ovšem standardní verze je doplněna navíc o metalovou kytaru hrající se smyčci unisono. A přestože se na první pohled (poslech) jeví úpravy speciálních verzí skladeb jako kosmetické, přesto získávají zcela nový rozměr a z komplexního hlediska se mění též výsledný dojem z alba jako celku. Harmonie a emoce nejen uvnitř kompozic, ale též mezi jednotlivými skladbami jsou u obou verzí vydání odlišné. Pokud se mě zeptáte, jakou verzi CD bych doporučil ke koupi, nejsem schopný i po mnoha až obsedantních posleších odpovědět. Osobně jsem se s podobnou formou speciální edice nikdy nesetkal a byť se tento krok může z pohledu vydavatelské strategie jevit jako originální, fanouškům spíše ztrpčuje rozhodnutí o koupi.

V kontextu diskografie skupiny zní "Sehnsucht" jedním slovem zvláštně. Nechci říci, že se jedná vyloženě o propadák, neboť kdo holduje poctivému gothic metalu a jeho prvotní setkání s LACRIMOSOU se uskuteční skrze toto album, může z této premiéry vyjít obohacen o zajímavý objev. Na druhou stranu, ten kdo sleduje tvorbu Tilo Wolffa od prvopočátku, zaregistruje jistou degresi. Kvalitativní laťka s každým jeho počinem strmě stoupala od minimalistické elektrogotiky, přes sympatický gothic rock s decentními symfonickými aranžemi. S příchodem talentované Anne Nurmi nechala LACRIMOSA naplno propuknout své bezbřehé emoce nekonvenční fúzí regulérního symfonického orchestru s metalovým podložím. Nad tím vším se jako černý havran vznášel teatrálně expresivní Wolffův vokál, jehož nehynoucí smutek mu musel uvěřit snad každý. A právě onen hudební patos, který LACRIMOSA dokázala prezentovat formou nekonvenčního umění, mi na "Sehnsucht" schází. Možná se invenční stagnaci pokusil Wolff zakamuflovat oním speciálním vydáním (tedy nikoliv z důvodu jubilejní desky). Některé skladby totiž působí vyloženě nedodělaně, chybí jim soudržnost, dramatičnost či jakási narativní koncepčnost vrcholných počinů jako "Stille", "Elodia" či "Fassade". Snad jen první "Die Sehnsucht in mir" nejvíce připomene klasického ducha ansámblu. Rozvláčný začátek za podpory subtilních smyčců záhy přehluší sympaticky tvrdé kytary, jaké známe již z předchozí desky "Lichtgestalt". Poté následuje ona typická pompézní orchestrace a vše se zdá být v pořádku, dokud se o slovo nepřihlásí sám Tilo Wolff, který se svého partu zhostil až překvapivě odměřeně a v jeho projevu chybí především typická až sarkastická teatrálnost. V následující "Mandira Nabula" zní zpěv již natolik flegmaticky, jakoby byl vystřižený z nějakého obskurního šansonu, až jsem měl pocit, že se samotná skladba doslova zastaví. Ani snaživý kytarista Jay P. svými sympatickými sekanými riffy, ani sekundující, též poněkud fádní, Anne Nurmi, spíše nudnou kompozici nezachrání.

Jistá hitovost, tak typická pro minulé CD, se dostaví až se singlovkou "Feuer", v níž mě však nejvíce zaujal dětský sbor, přičemž samotná instrumentace je postavená spíše na konvenční kostře. Též symfonické aranže znějí spíše úsporně. Snad na každém albu LACRIMOSY své "cameo" odehraje též Anne Nurmi, která zde "A Prayer for Your Heart" pojala s vervou sobě vlastní a jedná se o jednu z těch lepších kompozic. Spanilou jízdou se tak více méně jeví především "I Lost My Star in Krasnodar", snad jediná vyloženě hitově hymnická skladba, která je na druhou stranu prakticky prosta symfonických aranží. Ostatně majestátnější orchestrace na celém albu zaujímá spíše marginální postavení. Balada "Call Me with the Voice of Love" pro změnu nezakrytě vykrádá skladbu "The Party Is Over" z minulé desky.

Tvůrčí duo Wolffa a Nurmi zřejmě dlouhé a náročné turné k desce "Lichtgestalt" vyčerpalo a novinku LACRIMOSA nahrála víceméně z nutnosti, aby mezi jednotlivými řadovými počiny nezela tak hluboká propast. Pokud jste si v minulosti dokázali jako nejpříhodnější místo k živé prezentaci tvorby skupiny představit honosný operní sál, dnes by LACRIMOSA vynikla i v zakouřeném kabaretu. "Sehnsucht" sice v rámci gotické hudební scény zaujímá mírně nadprůměrnou pozici, v kontextu minulé tvorby však album vyzní až překvapivě zdrženlivě.

sestava: Tilo Wolff - zpěv, klávesy, Anne Nurmi - klávesy, zpěv, Jay P. - kytara, baskytara, Manne Uhlig - bicí + hostující orchestr
produkce: Tilo Wolff
studio: au Parc