29.09.16

06.09.16

06.09.16

UNANIMATED - In the Light of Darkness

UNANIMATED - In the Light of Darkness

2009 Regain Records

Když se mi do rukou dostalo toto CD švédských UNANIMATED, znamenal pro mě první poslech velké překvapení. V domnění, že se jedná o prvotinu začínající mladé kapely, přistupoval jsem k němu jako k jedné z řady dalších promo nahrávek a nevěnoval zkoumání podrobností velkou pozornost. O to větší překvapení pro mě celý materiál znamenal po vložení desky do přehrávače. Byl jsem zahalen do černé, neprostupné atmosféry v níž jsem postupem času nalézal mnohé zajímavé odstíny. Jednou nebezpečně temné a dráždivé, podruhé naopak jemné a duši hladící nálady. Bylo mi hned jasné, že za tímto jménem se nebudou skrývat žádní zelenáči, avšak protřelí hudebníci s jasným cílem a citem pro věc.

Svým způsobem se však o jakousi prvotinu jedná, poněvadž od vydání posledního řadového alba skupiny uplynulo předlouhých čtrnáct let! Jednotliví členové se v tomto mezičase věnovali hudbě ve stylově spřízněných kapelách ENTOMBED, DISMEMBER či THERION, aby se v roce 2008 sešli ve zúžené sestavě k nahrání aktuálního materiálu.

Jeho atraktivita na rozdíl od mnoha současných kapel podobného ražení nespočívá jenom na řadě kvalitních melodií, ale i na schopnosti dokonale rozprostřít jednotlivé hudební nálady do alba jako celku. Nakládat s písní jakožto s jednotkou tvořící celek a v ní pak postupně rozpracovávat konkrétní motiv k tolik kýžené představě a podobě. Tento přístup poskytuje jak hudebníkům, tak posluchačům prostor pro vlastní představivost a zároveň tím vytváří zvláštní druh atmosféry, vznikající nezávisle na vůli jejich autorů.

Jakkoliv v minulosti tvorba UNANIMATED nepokrytě odkazovala ke kořenům švédského death metalu a jejich průkopníků DISMEMBER, tak na aktuální desce se tak děje v nejmenší možné míře. Společné znaky by i člověk znalý tvorby obou kapel hledal lupou. Snad jen deathmetalový základ a časté valivé tempo by se dalo považovat za pomyslné styčné prvky. Za předpokladu, že tomu tak na předchozích dvou počinech z devadesátých let bylo, můžeme bez ostychu konstatovat, že se švédské těleso ve svém výraze posunulo o mnohem více k tomu blackmetalovému a jemu příbuzným žánrům podobnému projevu. Především díky zpěvu, který se pohybuje od skřehotavého a démonického až po sugestivně vlezlý, který tak skvěle dokresluje množství výše zmíněných nálad a dokonale zapadá do celkového hudebního konceptu. Perfektní práci pak odvádí kytarista Johan Bohlin, který sice místy zabíhá do příliš klišovitých a vzhledem ke zbytku jeho práce kýčovitě melodických pasáží, ale co se týče celkové struktury skladeb a jejich propracovanosti odvádí perfektní práci.

Celkově velmi povedené album se díky vyrovnanému materiálu a několika velmi silným momentům jako "The Endless Beyond", "In the Light of Darkness" nebo "Serpent's Curse" může s klidem zařadit mezi lehký nadprůměr tohoto více než nabitého žánru. Obzvláště sázka na velmi ošidnou melodickou variantu, citlivě vyváženou chytlavými rytmickými pasážemi se ukázala jako správná a má slušný potenciál oslovit dostatečně široké publikum. První krok k návratu na scénu se po čtrnácti letech Švédům UNANIMATED snad ani nemohl vydařit lépe.

sestava: Micke Jansson - zpěv, Johan "UFO" Bohlin - kytary Richard Cabeza - baskytara, Peter Stjärnvind - bicí
produkce: Anders Olsson, Micke Lindh & Unanimated
studio: Unicorn/Moose Studios, Noble House Studios