29.09.16

06.09.16

06.09.16

ALESTORM - Black Sails at Midnight

ALESTORM - Black Sails at Midnight

2009 Napalm Records

Vzpomínám na druhou polovinu osmdesátých let minulého století, německé RUNNING WILD a jejich přímočarý styl a chytlavé písničky plné pirátů, vyrážejících pro smrt nebo slávu za dalšími a dalšími námořními dobrodružstvími z Port Royal, posilněni nezbytnými kvanty více či méně kvalitního alkoholu.

Tentokrát vyrážejí lodě s napnutými černými plachtami se zlověstnou lebkou a zkříženými hnáty z pobřeží Skotska a osádka pluje pod vlajkou kapely ALESTORM. A protože od dob heavy/power metalových průkopníků uběhl již nějaký čas, skladby ALESTORM jsou protkány nitěmi populárního folk metalu. Míchání folkových ingrediencí má v ALESTORM na starosti leader, zpěvák a klávesista Christopher Bowes, takže díky jeho kvalitním "klapkám" uslyšíme zvuky trubek, harmoniky, houslí, flétny – prostě nástrojů uloupených během bukanýrských výprav "serióznějším" (a jistě v moři nadobro pochovaným) muzikantům. Stylový a vtipný obal byl zřejmě inspirován filmovou trilogií "Piráti z Karibiku", pouze místo drzé opičky koukám na "nemrtvou" kostřičku krysy, svírající malou šavličku a korbel s nějakým děsivým mokem.

Album otevírá řízná "The Quest", ve které nechybí zmínka o nezbytné bukanýrské proprietě – Jolly Rogerovi (označení černé pirátské vlajky). Od prvních skladeb je jasné, co na tomto CD potěší hodně a co možná méně. Kladem je samozřejmě poctivá powermetalová hudba, velmi vkusně doplněná o pirátský sound, který vás prostě chytne a přenese na palubu právě vyplouvajícího pirátského škuneru. Záporem (zejména pro hudebníky) by mohl být slabší zpěv (s výjimkou dobře udělaných sborů). Na druhou stranu – chtít od skotského piráta potácejícího se v alkoholickém deliriu po palubě lodi, houpavě se brodící po nekonečném moři, aby přesně zapadal do šablony precizních zpěváků, kteří jakoby vypadli ze soutěže o sexističtější image a o to, kdo vyzpívá vyšší tón, by bylo příliš troufalé a jistě i mírně zhovadilé... A nakonec (po opakovaném poslechu) mi zpěv do celkového soundu velmi dobře zapadá a je "v pohodě". Takže – vzhůru na palubu, dálky čekají.

Vyzdvihovat některé skladby je podle mě celkem zbytečné (snad s výjimkou titulní "Black Sails at Midnight" s hutnějším soundem), neboť všechny obsahují chytlavé a bezchybně zahrané stylové riffy, skočné momenty (já si jich nejvíce užil ve skladbě "Leviathan", "No Quartet" a "Pirate Song") i zbytečně nepřepompézované chorály a jsou nasáklé pirátskou atmosférou. Z ranku svižných skladeb vypadla pouze baladická "To the End of Our Days". Pěkných sólíček (které však ze skladeb nijak přehnaně nevyčnívají a jsou jejich kvalitativním zlepšením) se dočkáme jak od kytaristy, tak klávesisty (výtečné je jejich střídání v "Pirate Song"). Bubeník je precizní a na tomto albu odvedl skvělou práci – v modernějších pasážích umí řádně přitvrdit, v těch valivějších skvěle dotváří celkový sound. Výtečnou desku perfektně zakončuje "Wolves of the Sea (Pirates of the Sea Cover)", jejíž refrén si prostě nemůžete nezpívat s kapelou.

"With a hi hi ho and a hi hi hey
We‘re hoisting the Flag to be free
We will steal the Show, Jolly Rogers go
We are Wolves of the Sea"

V duchu stylově trochu vzdálených příbuzných MANOWAR můžou ALESTORM v klidu prohlásit, že jsou "the kings of pirate metal" (podobný příměr zazněl v jedné ze zahraničních recenzí)! Takže se pohodlně usaďte, připravte si zásoby popcornu, brambůrek či jiných smažených blbůstek, rovněž oblíbeného alkoholu (doporučuji pivo nebo medovinu a samozřejmě rum), zavřete oči, pusťte CD – skvělý nefalšovaný (a přiměřeně zromantizovaný) pirátský příběh začíná! O tom, že plavba ALESTORM metalovým světem bude úspěšná, vůbec nepochybuji!

sestava: Christopher Bowes – zpěv, klávesy, Dani Evans – kytara, Gareth "Gazz" Murdock – baskytara, Ian Wilson – bicí
produkce: Lasse Lamert
studio: LSD Studio